Attitudes towards English variations Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English

 Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan henkilökohtaisten kokemustensa ja maailmankuvansa kautta. Aiemmissa tämän tieteenal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tarkki, Emma
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24752
Kuvaus
Yhteenveto: Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan henkilökohtaisten kokemustensa ja maailmankuvansa kautta. Aiemmissa tämän tieteenalan tutkimuksissa on keskitytty pääasiassa asenteisiin, joita suomalaisilla on eri kielistä yleisesti. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet yksittäisten ihmisten välisiin mielipide-eroihin, eikä niinkään sukupuolten välisiin asenne-eroihin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisia erilaisia asenteita suomalaisilla lukion kolmasluokkalaisilla oppilailla on englannin kielen eri variaatioita kohtaan. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään millaisia eroja poikien ja tyttöjen suhtautumisessa englannin kieleen on. Tutkimuksen aineisto kerättiin Lappeenrannan Lyseon lukiossa helmikuussa 2010. Kyselyyn osallistui 41 iältään 18-19-vuotiasta oppilasta. Tulokset osoittivat, että eroja poikien ja tyttöjen asenteissa englantia kohtaan todellakin on. Pojat näyttävät pitävän enemmän amerikanenglannista, kun taas tyttöjä miellyttää enemmän brittienglanti. Australian englantia kohtaan oppilaat suhtautuvat suhteellisen neutraalisti, koska heillä ei ollut suurempaa tietämystä tästä variaatiosta. Australian englantia ei useinkaan kuule Suomessa, eikä kouluissakaan juuri hyödynnetä tätä variaatiota. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa englannin kielen oppitunteja suunniteltaessa. Tunneilla voidaan tuoda enemmän esille australian variaatiota ja myös muita paljon puhuttuja englannin variaatioita, kuten Intian englanti, Irlannin englanti ja Etelä-Afrikan englanti. Näin voidaan laajentaa oppilaiden tietämystä englannin lukuisista eri variaatioista ja heille voidaan opettaa suvaitsevaisuutta näitä vähemmän puhuttuja variaatioita kohtaan