Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta

Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää nuorten henkistä pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä, henkisen pahoinvoinnin näkymistä koulun liikuntatunnilla ja opettajien vuorovaikutuksellisia keinoja kohdata vaikeita sosiaalisia tilanteita oppilaiden kanssa. Keräsimme henkistä hyvinvointia kartoittavan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lukkarila, Suvi, Pulkkinen, Salla
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24676
_version_ 1826225740256903168
author Lukkarila, Suvi Pulkkinen, Salla
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lukkarila, Suvi Pulkkinen, Salla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lukkarila, Suvi Pulkkinen, Salla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lukkarila, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää nuorten henkistä pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä, henkisen pahoinvoinnin näkymistä koulun liikuntatunnilla ja opettajien vuorovaikutuksellisia keinoja kohdata vaikeita sosiaalisia tilanteita oppilaiden kanssa. Keräsimme henkistä hyvinvointia kartoittavan kyselylomakeaineiston Keski-Suomen alueen yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaisilta oppilailta (n=25) ja haastattelut heidän kahdelta liikunnanopettajaltaan. Lisäksi haastattelimme yhden kyselylomakkeeseemme vastanneen tytön ja pojan. Kyselylomakeaineiston käsittelimme ristiintaulukoinnin avulla, laadullisen aineiston sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Lähestymisnäkökulma tulkintaan oli fenomenologinen. Henkistä pahoinvointia nuorille aiheutti tutkimuksemme mukaan eniten heikot perhesuhteet. Myös koulupaineet, ongelmat ystävyyssuhteissa ja yhteiskunnan aiheuttamat paineet, kuten ulkonäköpaineet, aiheuttivat henkistä pahoinvointia. Tutkimusryhmämme tytöt olivat poikia masentuneempia. Tyttöjen mielialakyselyn vastaukset noudattivat pitkälti valtakunnallisia tuloksia, mutta pojat suhtautuivat asioihin keskimääräistä myönteisemmin. Tutkimusryhmässä 12 %:lla esiintyi lievää tai kohtalaista masennusta ja 4 %:lla vakavaa masennusta. Osoittautui, että yhteiskunnassa korostuva yksilöllisyys oli yhteydessä nuorten henkiseen hyvinvointiin ja siitä puhumiseen. Luottamuksen puute ihmissuhteissa ja erityisesti opettaja-oppilas-suhteessa liittyi myös nuorten kokemaan henkiseen pahoinvointiin. Henkisen pahoinvoinnin esiintyminen liikuntatunnilla oli tytöillä ja pojilla osittain erilaista. Opettajat pystyivät havaitsemaan henkistä pahoinvointia normaalista poikkeavan käyttäytymisen, kuten epänormaali vuorovaikutus tai kehonkieli, perusteella. Joissakin tapauksissa oppilaat tulivat itse tai kaverin välityksellä kertomaan huolistaan opettajalle. Opettajien on kuitenkin vaikea havaita henkistä pahoinvointia jos oppilaat ovat haluttomia puhumaan henkilökohtaisista asioistaan. Opettajat kokivat saaneensa ongelmaratkaisu- ja vuorovaikutustaidot lähinnä kokemuksen kautta. Kuunteleminen, läsnä oleminen, rauhallisuus ja luottamuksen osoittaminen nousivat opettajien puheessa tärkeimmiksi vuorovaikutustaidoiksi ongelmatilanteissa. Läheinen ja luottamuksellinen opettaja-oppilas-suhde voi edistää henkilökohtaisista asioista puhumista. Opettaja voi omalla toiminnallaan auttaa oppilaita selvittämään ongelmiaan ja samalla edistää nuorten henkistä hyvinvointia.
first_indexed 2023-03-22T09:58:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lukkarila, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-07-15T14:02:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-07-15T14:02:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1135017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24676", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 nuorten henkist\u00e4 pahoinvointia aiheuttavia tekij\u00f6it\u00e4, henkisen pahoinvoinnin n\u00e4kymist\u00e4 koulun liikuntatunnilla ja opettajien vuorovaikutuksellisia keinoja kohdata vaikeita sosiaalisia tilanteita oppilaiden kanssa. Ker\u00e4simme henkist\u00e4 hyvinvointia kartoittavan kyselylomakeaineiston Keski-Suomen alueen yhten\u00e4iskoulun kahdeksasluokkalaisilta oppilailta (n=25) ja haastattelut heid\u00e4n kahdelta liikunnanopettajaltaan. Lis\u00e4ksi haastattelimme yhden kyselylomakkeeseemme vastanneen tyt\u00f6n ja pojan. Kyselylomakeaineiston k\u00e4sittelimme ristiintaulukoinnin avulla, laadullisen aineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja teemoittelun avulla. L\u00e4hestymisn\u00e4k\u00f6kulma tulkintaan oli fenomenologinen.\r\n\r\nHenkist\u00e4 pahoinvointia nuorille aiheutti tutkimuksemme mukaan eniten heikot perhesuhteet. My\u00f6s koulupaineet, ongelmat yst\u00e4vyyssuhteissa ja yhteiskunnan aiheuttamat paineet, kuten ulkon\u00e4k\u00f6paineet, aiheuttivat henkist\u00e4 pahoinvointia. Tutkimusryhm\u00e4mme tyt\u00f6t olivat poikia masentuneempia. Tytt\u00f6jen mielialakyselyn vastaukset noudattivat pitk\u00e4lti valtakunnallisia tuloksia, mutta pojat suhtautuivat asioihin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 my\u00f6nteisemmin. Tutkimusryhm\u00e4ss\u00e4 12 %:lla esiintyi liev\u00e4\u00e4 tai kohtalaista masennusta ja 4 %:lla vakavaa masennusta. Osoittautui, ett\u00e4 yhteiskunnassa korostuva yksil\u00f6llisyys oli yhteydess\u00e4 nuorten henkiseen hyvinvointiin ja siit\u00e4 puhumiseen. Luottamuksen puute ihmissuhteissa ja erityisesti opettaja-oppilas-suhteessa liittyi my\u00f6s nuorten kokemaan henkiseen pahoinvointiin.\r\n\r\nHenkisen pahoinvoinnin esiintyminen liikuntatunnilla oli tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla osittain erilaista. Opettajat pystyiv\u00e4t havaitsemaan henkist\u00e4 pahoinvointia normaalista poikkeavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen, kuten ep\u00e4normaali vuorovaikutus tai kehonkieli, perusteella. Joissakin tapauksissa oppilaat tulivat itse tai kaverin v\u00e4lityksell\u00e4 kertomaan huolistaan opettajalle. Opettajien on kuitenkin vaikea havaita henkist\u00e4 pahoinvointia jos oppilaat ovat haluttomia puhumaan henkil\u00f6kohtaisista asioistaan.\r\n\r\nOpettajat kokivat saaneensa ongelmaratkaisu- ja vuorovaikutustaidot l\u00e4hinn\u00e4 kokemuksen kautta. Kuunteleminen, l\u00e4sn\u00e4 oleminen, rauhallisuus ja luottamuksen osoittaminen nousivat opettajien puheessa t\u00e4rkeimmiksi vuorovaikutustaidoiksi ongelmatilanteissa. L\u00e4heinen ja luottamuksellinen opettaja-oppilas-suhde voi edist\u00e4\u00e4 henkil\u00f6kohtaisista asioista puhumista. Opettaja voi omalla toiminnallaan auttaa oppilaita selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ongelmiaan ja samalla edist\u00e4\u00e4 nuorten henkist\u00e4 hyvinvointia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Salla Pulkkinen (samasair) on 2010-07-15 14:02:27.600992. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-07-15T14:02:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201007152321.doc: 473088 bytes, checksum: 6149885fc62969f2b7702a8cbbe53e95 (MD5)\r\nlicense.html: 5532 bytes, checksum: 9c02e5b2772a6e3969ad5e4e6d05d3a2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-07-15T14:02:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201007152321.doc: 473088 bytes, checksum: 6149885fc62969f2b7702a8cbbe53e95 (MD5)\r\nlicense.html: 5532 bytes, checksum: 9c02e5b2772a6e3969ad5e4e6d05d3a2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "121 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaisnuoruus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkinen pahoinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilas-suhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yl\u00e4koulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 aiheesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201007152321", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen pahoinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24676
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/784741b6-530d-469e-8235-a94e0088a5da\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201007152321.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lukkarila, Suvi Pulkkinen, Salla Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta varhaisnuoruus henkinen hyvinvointi henkinen pahoinvointi vuorovaikutus opettaja-oppilas-suhde Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu nuoruus varhaisnuoret opettaja-oppilassuhde
title Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
title_full Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
title_fullStr Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
title_full_unstemmed Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
title_short Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla
title_sort henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
title_sub yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
title_txtP Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
topic varhaisnuoruus henkinen hyvinvointi henkinen pahoinvointi vuorovaikutus opettaja-oppilas-suhde Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu nuoruus varhaisnuoret opettaja-oppilassuhde
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education henkinen hyvinvointi henkinen pahoinvointi nuoruus opettaja-oppilas-suhde opettaja-oppilassuhde varhaisnuoret varhaisnuoruus vuorovaikutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24676 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201007152321
work_keys_str_mv AT lukkarilasuvi henkinenhyvinvointikoulunliikuntatunnillayläkoulunkahdeksasluokkalaistenjaliikunna