Opsi popsi porkkanaa luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä

Tiivistelmä Peltonen, K. & Ryynänen, M. 2010. Opsi popsi porkkanaa – Luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 95 sivua + liitteet 3 sivua. Tutkielmassamme tarkastelemme, millaisia käsityksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Peltonen, Kaisa, Ryynänen, Miika
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24611
_version_ 1826225722890387456
author Peltonen, Kaisa Ryynänen, Miika
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltonen, Kaisa Ryynänen, Miika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltonen, Kaisa Ryynänen, Miika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltonen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä Peltonen, K. & Ryynänen, M. 2010. Opsi popsi porkkanaa – Luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 95 sivua + liitteet 3 sivua. Tutkielmassamme tarkastelemme, millaisia käsityksiä ja käyttökokemuksia päättövaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Selvitimme, minkälaisilla tekijöillä on merkitystä opiskelijan opetussuunnitelman käytön kannalta ja miten opiskelija on hyödyntänyt opetussuunnitelmaa opetuksen suunnittelussa päättöharjoittelussa. Fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen ohella olemme tarkastelleet aihettamme kriittisen teorian kautta. Vahvana näkökulmana koko tutkielman läpi on opettajakoulutuksen arviointi ja kehittäminen. Keräsimme aineiston teemahaastattelun avulla. Haastattelimme kahdeksaa päättöharjoittelun suorittanutta opettajaopiskelijaa, jotka jakautuivat opetussuunnitelman käyttäjiin (5) ja ei-käyttäjiin (3). Opetussuunnitelman käyttäjät hyödynsivät opetussuunnitelmaa päättöharjoittelussa ja pitivät sitä suunnittelun lähtökohtana. Ei-käyttäjät eivät hyödyntäneet opetussuunnitelmaa päättöharjoittelussa ja pitivät sitä lähinnä apuvälineenä, johon saattoi turvautua tarpeen tullen. Aineiston pohjalta voimme todeta kaikkien opiskelijoiden suhtautuvan myönteisesti opetussuunnitelmaan, mutta sen käyttöä ei koettu ongelmattomaksi tai velvoittavaksi kaikissa tilanteissa. Tutkielmassamme ilmeni, että opetusharjoittelut ja opettajankoulutus laajemmin eivät ole ohjanneet kaikkien haastattelemiemme opiskelijoiden opetussuunnitelmakäsityksiä kohti nykyistä dynaamista opetussuunnitelmakäsitystä. Ellei opiskelija ole omaksunut opetussuunnitelmaa toimintaansa ohjaavaksi työvälineeksi, on opiskelijan helppo sivuuttaa opetussuunnitelma opetusharjoitteluissa suunnitellessaan opetustaan, etenkin nykyisten ohjauskäytänteiden vuoksi. Avainsanat: käsitykset, luokanopettajaopiskelijat, opetusharjoittelu, opettajankoulutus, opetussuunnitelma, suunnittelu, tavoitteet
first_indexed 2023-03-22T09:58:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltonen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ryyn\u00e4nen, Miika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-07-05T16:16:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-07-05T16:16:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1145306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24611", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4\r\n\r\nPeltonen, K. & Ryyn\u00e4nen, M. 2010. Opsi popsi porkkanaa \u2013 Luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 95 sivua + liitteet 3 sivua.\r\n\r\nTutkielmassamme tarkastelemme, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00f6kokemuksia p\u00e4\u00e4tt\u00f6vaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Selvitimme, mink\u00e4laisilla tekij\u00f6ill\u00e4 on merkityst\u00e4 opiskelijan opetussuunnitelman k\u00e4yt\u00f6n kannalta ja miten opiskelija on hy\u00f6dynt\u00e4nyt opetussuunnitelmaa opetuksen suunnittelussa p\u00e4\u00e4tt\u00f6harjoittelussa. Fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen ohella olemme tarkastelleet aihettamme kriittisen teorian kautta. Vahvana n\u00e4k\u00f6kulmana koko tutkielman l\u00e4pi on opettajakoulutuksen arviointi ja kehitt\u00e4minen.\r\n\r\nKer\u00e4simme aineiston teemahaastattelun avulla. Haastattelimme kahdeksaa p\u00e4\u00e4tt\u00f6harjoittelun suorittanutta opettajaopiskelijaa, jotka jakautuivat opetussuunnitelman k\u00e4ytt\u00e4jiin (5) ja ei-k\u00e4ytt\u00e4jiin (3). Opetussuunnitelman k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t hy\u00f6dynsiv\u00e4t opetussuunnitelmaa p\u00e4\u00e4tt\u00f6harjoittelussa ja pitiv\u00e4t sit\u00e4 suunnittelun l\u00e4ht\u00f6kohtana. Ei-k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t eiv\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4neet opetussuunnitelmaa p\u00e4\u00e4tt\u00f6harjoittelussa ja pitiv\u00e4t sit\u00e4 l\u00e4hinn\u00e4 apuv\u00e4lineen\u00e4, johon saattoi turvautua tarpeen tullen. Aineiston pohjalta voimme todeta kaikkien opiskelijoiden suhtautuvan my\u00f6nteisesti opetussuunnitelmaan, mutta sen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ei koettu ongelmattomaksi tai velvoittavaksi kaikissa tilanteissa. \r\n\r\nTutkielmassamme ilmeni, ett\u00e4 opetusharjoittelut ja opettajankoulutus laajemmin eiv\u00e4t ole ohjanneet kaikkien haastattelemiemme opiskelijoiden opetussuunnitelmak\u00e4sityksi\u00e4 kohti nykyist\u00e4 dynaamista opetussuunnitelmak\u00e4sityst\u00e4. Ellei opiskelija ole omaksunut opetussuunnitelmaa toimintaansa ohjaavaksi ty\u00f6v\u00e4lineeksi, on opiskelijan helppo sivuuttaa opetussuunnitelma opetusharjoitteluissa suunnitellessaan opetustaan, etenkin nykyisten ohjausk\u00e4yt\u00e4nteiden vuoksi.\r\n\r\nAvainsanat: k\u00e4sitykset, luokanopettajaopiskelijat, opetusharjoittelu, opettajankoulutus, opetussuunnitelma, suunnittelu, tavoitteet", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miika Ryyn\u00e4nen (jamieery) on 2010-07-05 16:16:03.553154. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-07-05T16:16:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201007052262.doc: 385536 bytes, checksum: 22662bef07ced2f6f3ce0af4557888a4 (MD5)\r\nlicense.html: 5488 bytes, checksum: faec18982200bd10bc9743ef0c748cf6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-07-05T16:16:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201007052262.doc: 385536 bytes, checksum: 22662bef07ced2f6f3ce0af4557888a4 (MD5)\r\nlicense.html: 5488 bytes, checksum: faec18982200bd10bc9743ef0c748cf6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tavoitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201007052262", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24611
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8867d3e-8f2d-406b-9d37-6292c4a8ba42\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201007052262.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltonen, Kaisa Ryynänen, Miika Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä käsitykset luokanopettajaopiskelijat opetusharjoittelu opettajankoulutus opetussuunnitelma suunnittelu tavoitteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opiskelijat luokanopettajat opetussuunnitelmat
title Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
title_alt Luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
title_full Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
title_fullStr Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
title_full_unstemmed Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
title_short Opsi popsi porkkanaa
title_sort opsi popsi porkkanaa luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
title_sub luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
title_txtP Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
topic käsitykset luokanopettajaopiskelijat opetusharjoittelu opettajankoulutus opetussuunnitelma suunnittelu tavoitteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opiskelijat luokanopettajat opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education käsitykset luokanopettajaopiskelijat luokanopettajat opettajankoulutus opetusharjoittelu opetussuunnitelma opetussuunnitelmat opiskelijat suunnittelu tavoitteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24611 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201007052262
work_keys_str_mv AT peltonenkaisa opsipopsiporkkanaaluokanopettajaopiskelijatopetussuunnitelmankäyttäjinä