Radiokanavien imagon muodostuminen ja kuuluminen kanavien tunnuksissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä kuinka radiokanavien imagot muodostuvat ja kuuluvat erityisesti kanavien lyhyissä kanava- ja ohjelmatunnuksissa. Samalla vertailtiin kuinka radiokanavien omat lausunnot kanaviensa imagosta vastasivat kohderyhmänsä kuuntelijoiden mielipiteitä. Tutkittavana ikäryhmänä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksanen, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24594
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä kuinka radiokanavien imagot muodostuvat ja kuuluvat erityisesti kanavien lyhyissä kanava- ja ohjelmatunnuksissa. Samalla vertailtiin kuinka radiokanavien omat lausunnot kanaviensa imagosta vastasivat kohderyhmänsä kuuntelijoiden mielipiteitä. Tutkittavana ikäryhmänä olivat 20!35-vuotiaat, sillä tämä ikäryhmä tuntee radiokanavien valikoiman ja tarjonnan melko hyvin, mutta ei siltikään kuulu suurimpiin radionkuuntelijaikäluokkiin. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen radiokanavaan, mutta tutkittiin kuitenkin ilmiötä yleisemmällä tasolla. Tuloksissa selvisi, että hyvin pienetkin äänimateriaalit vaikuttavat radiokanavan luomaan kokonaiskuvaan ja imagoon. Radiokanavien antamat imagokuvat puolestaan vaikuttavat usein kuuntelijoilla kuunneltavan kanavan valintaan. Kuuntelijoiden mielipiteet radiokanavien imagosta vastasivat melko hyvin kanavien omia imgotavoitteita.