Radiokanavien imagon muodostuminen ja kuuluminen kanavien tunnuksissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä kuinka radiokanavien imagot muodostuvat ja kuuluvat erityisesti kanavien lyhyissä kanava- ja ohjelmatunnuksissa. Samalla vertailtiin kuinka radiokanavien omat lausunnot kanaviensa imagosta vastasivat kohderyhmänsä kuuntelijoiden mielipiteitä. Tutkittavana ikäryhmänä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Oksanen, Maria
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24594
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä kuinka radiokanavien imagot muodostuvat ja kuuluvat erityisesti kanavien lyhyissä kanava- ja ohjelmatunnuksissa. Samalla vertailtiin kuinka radiokanavien omat lausunnot kanaviensa imagosta vastasivat kohderyhmänsä kuuntelijoiden mielipiteitä. Tutkittavana ikäryhmänä olivat 20!35-vuotiaat, sillä tämä ikäryhmä tuntee radiokanavien valikoiman ja tarjonnan melko hyvin, mutta ei siltikään kuulu suurimpiin radionkuuntelijaikäluokkiin. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen radiokanavaan, mutta tutkittiin kuitenkin ilmiötä yleisemmällä tasolla. Tuloksissa selvisi, että hyvin pienetkin äänimateriaalit vaikuttavat radiokanavan luomaan kokonaiskuvaan ja imagoon. Radiokanavien antamat imagokuvat puolestaan vaikuttavat usein kuuntelijoilla kuunneltavan kanavan valintaan. Kuuntelijoiden mielipiteet radiokanavien imagosta vastasivat melko hyvin kanavien omia imgotavoitteita.