Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa

1950-luvun Suomea alettiin kutsua hyvinvointivaltioksi. Elämäntottumukset alkoivat muuttua sodan tuhoista selvittyään: koteihin alkoi tulla sähkölaitteita kuten TV ja radio. Orastava nuorisokulttuuri alkoi saada jalansijaa ja iskelmätähti- ja tanssi-ilmiö tulivat suosituiksi. Ääniteollisuuden ja elo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Malinen, Sonja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24586
_version_ 1826225805338869760
author Malinen, Sonja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Malinen, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Malinen, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Malinen, Sonja
datasource_str_mv jyx
description 1950-luvun Suomea alettiin kutsua hyvinvointivaltioksi. Elämäntottumukset alkoivat muuttua sodan tuhoista selvittyään: koteihin alkoi tulla sähkölaitteita kuten TV ja radio. Orastava nuorisokulttuuri alkoi saada jalansijaa ja iskelmätähti- ja tanssi-ilmiö tulivat suosituiksi. Ääniteollisuuden ja elokuvien myötä musiikki ja artistit saivat yhä enemmän näkyvyyttä. Myös koulut huomasivat musiikillisen kehityksen ja tulikin tarve alkaa uudistaa myös koulujen musiikinopetusta. 1950-luvulta voidaan katsoa alkaneeksi ns. murrosvaiheen musiikinopetuksen historiassa. Pääpaino 1950-luvun musiikinopetuksessa oli laululla. Siinä korvakuulolaulu oli kaikkein suosituin opetusmuoto, mutta nuotinlukua ja teoriaakin harjoitettiin ahkerasti. Vuonna 1952 tuli Varsinaisen kansakoulun opetussuunnitelma (OPS), joka sisälsi myös musiikin opetussuunnitelman. OPS:n pääpaino on laulun opiskelulla ja päämärät liittyvätkin hyvin vahvasti siihen. Tärkein tavoite on tarjota oppilaille laaja lauluvarasto elämän tulevia tilanteita ja tilaisuuksia varten sekä toisena äänenkäytön ja äänenmuodostuksen kehittäminen. Musiikinopetus alkoi todenteolla uudistua, kun musiikintuntien sisältöön alettiin vaatia muutakin kuin laulua. Soittimet alkoivat tulla mukaan opetukseen. Tuolloin niillä ei tosin vielä ollut itsenäistä asemaa, vaan ne toimivat lähinnä rytmin ja teorian opettelun apuvälineinä. Soittimien vähittäisestä suosimisesta kertoo myös oppikirjauudistukset, joihin alkoi ilmestyä soitto- ja rytmitehtäviä soittimilla soitettavaksi. Tämä tutkimus on lyhyt kuvaus 1950-luvun yhteiskunnasta, koulujärjestelmästä ja yleisestä musiikkielämästä painopisteenä koulujen (eniten kansakoulun) musiikinopetus ja siihen liittyvät ilmiöt.
first_indexed 2012-12-06T00:01:04Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Malinen, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-07-02T09:07:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-07-02T09:07:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "1950-luvun Suomea alettiin kutsua hyvinvointivaltioksi. El\u00e4m\u00e4ntottumukset alkoivat muuttua sodan tuhoista selvitty\u00e4\u00e4n: koteihin alkoi tulla s\u00e4hk\u00f6laitteita kuten TV ja radio. Orastava nuorisokulttuuri alkoi saada jalansijaa ja iskelm\u00e4t\u00e4hti- ja tanssi-ilmi\u00f6 tulivat suosituiksi. \u00c4\u00e4niteollisuuden ja elokuvien my\u00f6t\u00e4 musiikki ja artistit saivat yh\u00e4 enemm\u00e4n n\u00e4kyvyytt\u00e4. My\u00f6s koulut huomasivat musiikillisen kehityksen ja tulikin tarve alkaa uudistaa my\u00f6s koulujen musiikinopetusta. 1950-luvulta voidaan katsoa alkaneeksi ns. murrosvaiheen musiikinopetuksen historiassa.\r\nP\u00e4\u00e4paino 1950-luvun musiikinopetuksessa oli laululla. Siin\u00e4 korvakuulolaulu oli kaikkein suosituin opetusmuoto, mutta nuotinlukua ja teoriaakin harjoitettiin ahkerasti. Vuonna 1952 tuli Varsinaisen kansakoulun opetussuunnitelma (OPS), joka sis\u00e4lsi my\u00f6s musiikin opetussuunnitelman. OPS:n p\u00e4\u00e4paino on laulun opiskelulla ja p\u00e4\u00e4m\u00e4r\u00e4t liittyv\u00e4tkin hyvin vahvasti siihen. T\u00e4rkein tavoite on tarjota oppilaille laaja lauluvarasto el\u00e4m\u00e4n tulevia\r\ntilanteita ja tilaisuuksia varten sek\u00e4 toisena \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n ja \u00e4\u00e4nenmuodostuksen kehitt\u00e4minen.\r\nMusiikinopetus alkoi todenteolla uudistua, kun musiikintuntien sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n alettiin vaatia muutakin kuin laulua. Soittimet alkoivat tulla mukaan opetukseen. Tuolloin niill\u00e4 ei tosin viel\u00e4 ollut itsen\u00e4ist\u00e4 asemaa, vaan ne toimivat l\u00e4hinn\u00e4 rytmin ja teorian opettelun apuv\u00e4linein\u00e4. Soittimien v\u00e4hitt\u00e4isest\u00e4 suosimisesta kertoo my\u00f6s\r\noppikirjauudistukset, joihin alkoi ilmesty\u00e4 soitto- ja rytmiteht\u00e4vi\u00e4 soittimilla soitettavaksi.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on lyhyt kuvaus 1950-luvun yhteiskunnasta, kouluj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 ja yleisest\u00e4 musiikkiel\u00e4m\u00e4st\u00e4 painopisteen\u00e4 koulujen (eniten kansakoulun) musiikinopetus ja siihen liittyv\u00e4t ilmi\u00f6t.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Hannele Saari (hansaari@jyu.fi) on 2010-07-02T09:07:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nKand_Malinen.pdf: 397391 bytes, checksum: 77ddea4e8700efa32981170f72fbd2bb (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-07-02T09:07:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nKand_Malinen.pdf: 397391 bytes, checksum: 77ddea4e8700efa32981170f72fbd2bb (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatuksen historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetuksen historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201007022224", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24586
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9a3dfc32-10db-4a91-b12b-6a20662569c6\/download","text":"Kand_Malinen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malinen, Sonja Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa musiikkikasvatuksen historia musiikinopetuksen historia koulujärjestelmän historia opetussuunnitelma Music Education Musiikkikasvatus
title Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_full Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_fullStr Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_full_unstemmed Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_short Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_sort suomen musiikinopetus 1950 luvun yhteiskunnassa
title_txtP Suomen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
topic musiikkikasvatuksen historia musiikinopetuksen historia koulujärjestelmän historia opetussuunnitelma Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus koulujärjestelmän historia musiikinopetuksen historia musiikkikasvatuksen historia opetussuunnitelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24586 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201007022224
work_keys_str_mv AT malinensonja suomenmusiikinopetus1950luvunyhteiskunnassa