Summary: | Tämän pro gradutyön tarkoituksena on arvioida Kulttuurin laajakaista -hankkeen onnistumista vuosina 2004–2009. Kulttuurin laajakaista on edelleen toimiva yhdeksän Helsingissä sijaitsevan kansallisen kulttuurilaitoksen yhteistyöhanke, jonka tarkoituksena on tutustuttaa nuoria kansalliseen kulttuuriperintöön. Oppimateriaalina toimivat kulttuurilaitosvierailut, Kansalliset kulttuurilaitokset -julkaisu sekä verkkosivut tehtävineen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä tekijät edesauttoivat hankkeen onnistumista ja mitkä muodostuivat ongelmakohdiksi. Arvioinnin tarkoitus on tuottaa tietoa ja ymmärtää paremmin kulttuurikasvatushankkeen toimivuutta sekä kulttuurilaitosten sopivuutta koulujen oppimisympäristöksi.
Tutkimuksessa on käytetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto on kerätty hanketta toteuttavalta osapuolelta eli kulttuurilaitoksilta puolistrukturoiduilla sähköpostikyselyillä. Mukana on myös vertailevan kohteena hankkeeseen osallistuneiden koulujen näkemyksiä, jotka on kerätty sähköisellä palautelomakkeella hankkeen verkkosivuilla. Tutkimuksessa Kulttuurin laajakaista -hankkeen onnistumista arvioidaan muun muassa kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta. Kansallisen kulttuuriperinnön tärkeys ja hankkeen kohderyhmä nuoret ovat myös arvioinnin kohteena.
Hankkeen keskeisimpinä onnistumiskriteereinä pidettiin opetussuunnitelmiin linkittyvää oppimateriaalia, kokemuksellisuutta sekä hyvin toimivaa kulttuurilaitoksien välistä yhteistyötä. Hankkeen suurimpana hankaluutena on ollut rahoituksen epävarmuus ja siitä johtuva projekti-luonne, mikä on vaikeuttanut koulujen sitoutumista hankkeeseen sekä hankkeen toiminnan kehittämistä. Käytännön toteutuksen muita ongelmina olivat vierailuohjelman aikataluttaminen sekä matkakustannukset Helsingin ulkopuolelta osallistuttaessa.
Kulttuurin laajakaista on tarjonnut kouluille uusia oppimisympäristöjä sekä monikäyttöistä oppimateriaalia. Kulttuurilaitoksille hanke on antanut uusia pedagogisia malleja yleisötyön toteutukseen. Hanke on myös tuonut laitoksiin uusia yleisöjä ja kasvattanut henkilökunnan pedagogista tietotaitoa. Kulttuurin laajakaista on myös vaikuttanut kaksikielisten (suomi/ruotsi) oppimisympäristöjen käyttömahdollisuuksien laajenemiseen.
Kulttuurin laajakaistan tarjoamia mahdollisuuksia kokemukselliseen oppimiseen sekä eheyttävään opetukseen pidettiin hienona. Hankkeen tavoite avata ovia kulttuurilaitoksiin sekä herättää kiinnostusta taiteen, kulttuurin, tutkimuksen ja tiedon maailmaan on toteutunut odotetusti. Hankkeen jatkuessa oppimateriaali tulee vaatimaan kehittämistä sekä toiminnan ylläpito uusia rahoitus- ja toimintamalleja.
|