Budjettipuhe valtaa eduskunnan kansanedustajien budjettipuheenvuorot vallankäytön välineenä

Tutkielmani lähtökohta on eduskunnan lukujen valossa vaatimaton budjettivalta. Kolmen kuukauden prosessissa eduskunta lisää hallituksen alkuperäiseen esitykseen noin promillen suuruisen rahamäärän. Keskeinen kysymys kuuluu, toimiiko eduskunta tehottomasti. Perusteellisemmassa tarkastelussa nousee vo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puumala, Tuomo
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24555
Description
Summary:Tutkielmani lähtökohta on eduskunnan lukujen valossa vaatimaton budjettivalta. Kolmen kuukauden prosessissa eduskunta lisää hallituksen alkuperäiseen esitykseen noin promillen suuruisen rahamäärän. Keskeinen kysymys kuuluu, toimiiko eduskunta tehottomasti. Perusteellisemmassa tarkastelussa nousee voimakkaasti esille myös parlamentin puhevalta. Tulevaisuuden tarpeiden korostaminen budjettipuheissa on keskeinen vallankäytön muoto. Se on eduskunnan kontrollivaltaa suhteessa hallitukseen. Teoreettisen kirjallisuuden lisäksi tutkimusaineistoni muodostuu vuonna 2009 eduskunnassa pidetyistä budjettipuheenvuoroista. Tekstin luentatapana pyrin käyttämään erottelujen, luokittelujen ja erilaisten puhujaroolien hahmottamista. Tässä yhteydessä keskeiseen merkitykseen nousee hallitus- ja oppositioasetelma. Tutkielmassa esittämäni näkökohdat eduskunnan budjettiprosessin nykytilasta, muuttumattomuudesta, kansainvälisissä reformeissa onnistumisesta, jatkuvasti voimistuvasta hallituksesta, virkamiesvallan kasvusta sekä kansanedustajien voimattomuuden valituksista puoltavat sitä päätelmää, että eduskunnan budjettiprosessia pitää korjata. Päädyn siihen, että uudistusta ei pidä lähteä etsimään eduskunnan salityöskentelystä eikä varsinkaan sen supistamisesta. Kaikki budjettipuheenvuorot luettuani totean, että istuntosalissa tapahtuva retorinen miekkailu on budjettiprosessin parasta antia. Päätelmissäni esitän niin ikään, että Suomessa pitäisi käynnistää puoluerajat ja vaalikauden ylittävä komiteatyö, jonka tavoitteena olisi yksittäisen kansanedustajan ja koko eduskunnan vaikutusvallan lisääminen erityisesti budjettiprosessissa. Eräänä mahdollisena uudistuksena voisi olla valiokuntien roolin vahvistaminen. Ranskan reformia mukailevassa mallissa valiokunnan jäsenten eli kansanedustajien valta kasvaisi valtioneuvoston, valtiovarainministerin ja ministeriöiden virkamiesten kustannuksella. Ruotsin esimerkin innoittamana esitän myös valtiovarainvaliokunnan itsenäisen ja keskeisen roolin korostamista.