Säveltäminen vuorovaikutuksena musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana

Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi Lapin musiikkiopiston tilaussävellys, oppilasorkesteriteos Revontuulet, ja sen sävellysprosessi muotoutuivat säveltäjän ja musiikkiopiston välisessä vuorovaikutuksessa. Tilaussävellys oli osa valtakunnallista Säveltäjä musiikkioppilaitoksessa -hanketta, johon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttinen, Kristiina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24547
_version_ 1828193140250509312
author Penttinen, Kristiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Penttinen, Kristiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Penttinen, Kristiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Penttinen, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi Lapin musiikkiopiston tilaussävellys, oppilasorkesteriteos Revontuulet, ja sen sävellysprosessi muotoutuivat säveltäjän ja musiikkiopiston välisessä vuorovaikutuksessa. Tilaussävellys oli osa valtakunnallista Säveltäjä musiikkioppilaitoksessa -hanketta, johon Lapin musiikkiopisto osallistui valitsemalla kotisäveltäjäkseen yhden lukuvuoden ajaksi säveltäjä Sanna Ahvenjärven. Tutkimuksessa tarkasteltiin säveltämistä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tilaussävellystä ja sen sävellysprosessia jäsennettiin sekä säveltämisen teorioiden että kriittisen diskurssianalyysin avulla. Säveltämisen teorioiden avulla tarkasteltiin säveltämistä monivaiheisena prosessina, ja kriittisen diskurssianalyysin avulla tarkasteltiin tilausteoksen kytköksiä sitä ympäröiviin diskursiivisiin ja sosiokulttuurisiin muodostelmiin. Aineistoina käytettiin tilaussävellyksen nuottimateriaalia (luonnoksia ja valmista partituuria), säveltäjän haastatteluja, tallenteita oppilasorkesterin harjoituksista, säveltäjän ja kapellimestarin välistä sähköpostikirjeenvaihtoa sekä tutkija-kapellimestarin pitämää kenttäpäiväkirjaa hankkeen ajalta. Aineistojen analyysissa sävellysprosessi jäsentyi kolmeen päävaiheeseen: valmistelu- , toteutus- ja korjausvaiheeseen. Tutkimus osoitti, että säveltäjä käytti sävellysprosessin aikana vuorovaikutusta musiikkiopiston opettajien, oppilaiden ja nykymusiikkiasiantuntijoiden kanssa yhtenä sävellysstrategiana peilatakseen sävellysideoitaan. Tärkeimmäksi vuorovaikutuksen muodoksi nousi workshop-työskentely oppilasorkesterin kanssa, jossa säveltäjällä oli mahdollisuus testata tilausteoksessa käytettäviä ainesosia myös käytännössä soittajien kanssa. Vuorovaikutteisuuden lisäksi säveltämistä ohjasivat kokonaisdramaturginen ajattelu ja pyrkimys monipuoliseen sointivärien käyttöön. Sävellysprosessin merkittävin käännekohta oli säveltäjän päätös pyrkiä oman modernistisen sävellystyylinsä säilyttämiseen ja etsiä sen toteuttamiseen uudenlaisia, oppilassoittajille soveltuvia keinoja. Kriittisen diskurssianalyysin viitekehyksessä tarkasteltuna Revontuulet näyttäytyi moniäänisenä musiikkitekstinä, johon on rakentunut erilaisia diskursiivisia ja sosiokulttuurisia käytäntöjä edustavia kerrostumia. Revontuulten diskursiiviselle rakenteelle on ominaista toisilleen vastakkaisina näyttäytyvien aspektien kohtaaminen, mikä ilmeni nuottitekstin vapauden ja tarkkuuden kysymyksinä, modernistisen ja pedagogisen diskurssin sulautumisena sekä modernistisen ja traditionalistisen ideologian yhteentörmäyksinä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttinen, Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-30T08:17:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-30T08:17:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1132152", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24547", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi Lapin musiikkiopiston tilauss\u00e4vellys, oppilasorkesteriteos\nRevontuulet, ja sen s\u00e4vellysprosessi muotoutuivat s\u00e4velt\u00e4j\u00e4n ja musiikkiopiston v\u00e4lisess\u00e4\nvuorovaikutuksessa. Tilauss\u00e4vellys oli osa valtakunnallista S\u00e4velt\u00e4j\u00e4 musiikkioppilaitoksessa -hanketta,\njohon Lapin musiikkiopisto osallistui valitsemalla kotis\u00e4velt\u00e4j\u00e4kseen yhden lukuvuoden ajaksi s\u00e4velt\u00e4j\u00e4\nSanna Ahvenj\u00e4rven.\nTutkimuksessa tarkasteltiin s\u00e4velt\u00e4mist\u00e4 vuorovaikutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus suoritettiin\nlaadullisena tapaustutkimuksena, jossa tilauss\u00e4vellyst\u00e4 ja sen s\u00e4vellysprosessia j\u00e4sennettiin sek\u00e4\ns\u00e4velt\u00e4misen teorioiden ett\u00e4 kriittisen diskurssianalyysin avulla. S\u00e4velt\u00e4misen teorioiden avulla\ntarkasteltiin s\u00e4velt\u00e4mist\u00e4 monivaiheisena prosessina, ja kriittisen diskurssianalyysin avulla tarkasteltiin\ntilausteoksen kytk\u00f6ksi\u00e4 sit\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iviin diskursiivisiin ja sosiokulttuurisiin muodostelmiin. Aineistoina\nk\u00e4ytettiin tilauss\u00e4vellyksen nuottimateriaalia (luonnoksia ja valmista partituuria), s\u00e4velt\u00e4j\u00e4n\nhaastatteluja, tallenteita oppilasorkesterin harjoituksista, s\u00e4velt\u00e4j\u00e4n ja kapellimestarin v\u00e4list\u00e4\ns\u00e4hk\u00f6postikirjeenvaihtoa sek\u00e4 tutkija-kapellimestarin pit\u00e4m\u00e4\u00e4 kentt\u00e4p\u00e4iv\u00e4kirjaa hankkeen ajalta.\nAineistojen analyysissa s\u00e4vellysprosessi j\u00e4sentyi kolmeen p\u00e4\u00e4vaiheeseen: valmistelu- , toteutus- ja\nkorjausvaiheeseen.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 s\u00e4velt\u00e4j\u00e4 k\u00e4ytti s\u00e4vellysprosessin aikana vuorovaikutusta musiikkiopiston\nopettajien, oppilaiden ja nykymusiikkiasiantuntijoiden kanssa yhten\u00e4 s\u00e4vellysstrategiana peilatakseen\ns\u00e4vellysideoitaan. T\u00e4rkeimm\u00e4ksi vuorovaikutuksen muodoksi nousi workshop-ty\u00f6skentely\noppilasorkesterin kanssa, jossa s\u00e4velt\u00e4j\u00e4ll\u00e4 oli mahdollisuus testata tilausteoksessa k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 ainesosia\nmy\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 soittajien kanssa. Vuorovaikutteisuuden lis\u00e4ksi s\u00e4velt\u00e4mist\u00e4 ohjasivat\nkokonaisdramaturginen ajattelu ja pyrkimys monipuoliseen sointiv\u00e4rien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. S\u00e4vellysprosessin\nmerkitt\u00e4vin k\u00e4\u00e4nnekohta oli s\u00e4velt\u00e4j\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6s pyrki\u00e4 oman modernistisen s\u00e4vellystyylins\u00e4 s\u00e4ilytt\u00e4miseen\nja etsi\u00e4 sen toteuttamiseen uudenlaisia, oppilassoittajille soveltuvia keinoja. Kriittisen diskurssianalyysin\nviitekehyksess\u00e4 tarkasteltuna Revontuulet n\u00e4ytt\u00e4ytyi moni\u00e4\u00e4nisen\u00e4 musiikkitekstin\u00e4, johon on rakentunut\nerilaisia diskursiivisia ja sosiokulttuurisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 edustavia kerrostumia. Revontuulten diskursiiviselle\nrakenteelle on ominaista toisilleen vastakkaisina n\u00e4ytt\u00e4ytyvien aspektien kohtaaminen, mik\u00e4 ilmeni\nnuottitekstin vapauden ja tarkkuuden kysymyksin\u00e4, modernistisen ja pedagogisen diskurssin\nsulautumisena sek\u00e4 modernistisen ja traditionalistisen ideologian yhteent\u00f6rm\u00e4yksin\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2010-06-30 08:17:32.579595. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-30T08:17:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006302186.pdf: 12426393 bytes, checksum: d142b84ee800d06457930b28b6f04931 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-30T08:17:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006302186.pdf: 12426393 bytes, checksum: d142b84ee800d06457930b28b6f04931 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "112 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ahvenj\u00e4rvi, Sanna", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4vellysprosessi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "S\u00e4velt\u00e4minen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen s\u00e4vellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006302186", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "kvantitatiivinen tutkimus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24547
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:02Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b1e0f5d-1097-4bdf-aab3-3385af1add2a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201006302186.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttinen, Kristiina Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana Ahvenjärvi, Sanna sävellysprosessi Musiikkitiede Musicology kvantitatiivinen tutkimus 3051 säveltäminen säveltäjät vuorovaikutus musiikkioppilaitokset
title Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
title_full Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
title_fullStr Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
title_full_unstemmed Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
title_short Säveltäminen vuorovaikutuksena
title_sort säveltäminen vuorovaikutuksena musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
title_sub musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
title_txtP Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
topic Ahvenjärvi, Sanna sävellysprosessi Musiikkitiede Musicology kvantitatiivinen tutkimus 3051 säveltäminen säveltäjät vuorovaikutus musiikkioppilaitokset
topic_facet 3051 Ahvenjärvi, Sanna Musicology Musiikkitiede kvantitatiivinen tutkimus musiikkioppilaitokset sävellysprosessi säveltäjät säveltäminen vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24547 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006302186
work_keys_str_mv AT penttinenkristiina säveltäminenvuorovaikutuksenamusiikkiopistontilausteoksensävellysprosessidisk