Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla keskustelunanalyyttinen tutkimus

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää samanaikaisopettajien vuorovaikutuksen piirteitä alakoulun ensimmäisen luokan oppitunneilla. Tutkimus rajattiin koskemaan opettamiseen, ohjaamiseen ja luokanhallintaan liittyviä vuorovaikutustilanteita. Aineisto koostui 15 videoidusta ja litteroidusta op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korpi, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24546
_version_ 1828193140249460736
author Korpi, Minna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korpi, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korpi, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korpi, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää samanaikaisopettajien vuorovaikutuksen piirteitä alakoulun ensimmäisen luokan oppitunneilla. Tutkimus rajattiin koskemaan opettamiseen, ohjaamiseen ja luokanhallintaan liittyviä vuorovaikutustilanteita. Aineisto koostui 15 videoidusta ja litteroidusta oppitunnista, joilla työskentelivät yhdessä luokanopettaja ja lastentarhanopettaja. Tutkimus liittyi kahteen laajempaan tutkimusprojektiin (Kuorelahti & Vehkakoski 2008, Vehkakoski 2008–2010). Tutkimusmenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysiä. Aineistossa esiintyi neljänlaista vuorovaikutuksen muotoa: Täydentämisessä opettaja toi työparinsa sanomaan jonkin lisäyksen jatkamalla, tarkentamalla tai konkretisoimalla. Tukeminen puolestaan koostui kohdentamisesta, toistamisesta ja myötäilystä. Eriävän näkemyksen esittämisessä toinen opettaja esitti jonkin muutosehdotuksen tai korjauksen toisen sanomaan. Opetuksen ja toiminnan suunnittelu oli enimmäkseen opettajien keskinäistä keskustelua, joka liittyi oppitunnin kulkuun. Siihen kuului työnjaon näkyväksi tekemistä, neuvottelua ja tiedon kysymistä. Täydentäminen ja tukeminen olivat yleisimpiä vuorovaikutuksen piirteistä ja vähiten ilmeni eriävän näkemyksen esittämistä. Opettajien vuorovaikutus oli siis enimmäkseen sujuvaa. Vuorovaikutuksen institutionaalisuus näkyi erityisesti responsiivisen toiminnan valinnassa, joka liittyi useimmiten oppilaiden ohjaamiseen. Pedagogisista konteksteista vuorovaikutusta ilmeni yleisimmin ohjeidenantotilanteissa. Tutkimuksessa esiin tulleista vuorovaikutuksen piirteistä löytyi yhtymäkohtia aiemmin esitettyihin samanaikaisopetuksen malleihin. Samanaikaisopetusta toteuttavat opettajat voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia oman työnsä arvioinnissa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korpi, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-30T07:48:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-30T07:48:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1132094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24546", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 samanaikaisopettajien vuorovaikutuksen piirteit\u00e4 alakoulun ensimm\u00e4isen luokan oppitunneilla. Tutkimus rajattiin koskemaan opettamiseen, ohjaamiseen ja luokanhallintaan liittyvi\u00e4 vuorovaikutustilanteita. Aineisto koostui 15 videoidusta ja litteroidusta oppitunnista, joilla ty\u00f6skenteliv\u00e4t yhdess\u00e4 luokanopettaja ja lastentarhanopettaja. Tutkimus liittyi kahteen laajempaan tutkimusprojektiin (Kuorelahti & Vehkakoski 2008, Vehkakoski 2008\u20132010). Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin keskustelunanalyysi\u00e4. \nAineistossa esiintyi nelj\u00e4nlaista vuorovaikutuksen muotoa: T\u00e4ydent\u00e4misess\u00e4 opettaja toi ty\u00f6parinsa sanomaan jonkin lis\u00e4yksen jatkamalla, tarkentamalla tai konkretisoimalla. Tukeminen puolestaan koostui kohdentamisesta, toistamisesta ja my\u00f6t\u00e4ilyst\u00e4. Eri\u00e4v\u00e4n n\u00e4kemyksen esitt\u00e4misess\u00e4 toinen opettaja esitti jonkin muutosehdotuksen tai korjauksen toisen sanomaan. Opetuksen ja toiminnan suunnittelu oli enimm\u00e4kseen opettajien keskin\u00e4ist\u00e4 keskustelua, joka liittyi oppitunnin kulkuun. Siihen kuului ty\u00f6njaon n\u00e4kyv\u00e4ksi tekemist\u00e4, neuvottelua ja tiedon kysymist\u00e4. \nT\u00e4ydent\u00e4minen ja tukeminen olivat yleisimpi\u00e4 vuorovaikutuksen piirteist\u00e4 ja v\u00e4hiten ilmeni eri\u00e4v\u00e4n n\u00e4kemyksen esitt\u00e4mist\u00e4. Opettajien vuorovaikutus oli siis enimm\u00e4kseen sujuvaa. Vuorovaikutuksen institutionaalisuus n\u00e4kyi erityisesti responsiivisen toiminnan valinnassa, joka liittyi useimmiten oppilaiden ohjaamiseen. Pedagogisista konteksteista vuorovaikutusta ilmeni yleisimmin ohjeidenantotilanteissa. Tutkimuksessa esiin tulleista vuorovaikutuksen piirteist\u00e4 l\u00f6ytyi yhtym\u00e4kohtia aiemmin esitettyihin samanaikaisopetuksen malleihin. Samanaikaisopetusta toteuttavat opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tutkimuksen tuloksia oman ty\u00f6ns\u00e4 arvioinnissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Korpi (misukorp) on 2010-06-30 07:48:10.815950. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-30T07:48:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006302183.pdf: 460602 bytes, checksum: fd912dad58915e47f28db3207a0f45e3 (MD5)\nlicense.html: 5014 bytes, checksum: 36cb78a5ba1616cbe1c636d6ea5fd240 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-30T07:48:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006302183.pdf: 460602 bytes, checksum: fd912dad58915e47f28db3207a0f45e3 (MD5)\nlicense.html: 5014 bytes, checksum: 36cb78a5ba1616cbe1c636d6ea5fd240 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006302183", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24546
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:52Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a04a0226-4aaa-440d-acb4-322e6941246b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201006302183.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korpi, Minna Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus samanaikaisopetus Erityispedagogiikka Special Education Keskustelunanalyysi 101 opetus opettajat yhteistyö vuorovaikutus
title Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_full Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_fullStr Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_full_unstemmed Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_short Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla
title_sort samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_sub keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_txtP Samanaikaisopettajien vuorovaikutus oppitunneilla : keskustelunanalyyttinen tutkimus
topic samanaikaisopetus Erityispedagogiikka Special Education Keskustelunanalyysi 101 opetus opettajat yhteistyö vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Keskustelunanalyysi Special Education opettajat opetus samanaikaisopetus vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24546 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006302183
work_keys_str_mv AT korpiminna samanaikaisopettajienvuorovaikutusoppitunneillakeskustelunanalyyttinentutkimus