Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää samanaikaisopettajien vuorovaikutuksen piirteitä alakoulun ensimmäisen luokan oppitunneilla. Tutkimus rajattiin koskemaan opettamiseen, ohjaamiseen ja luokanhallintaan liittyviä vuorovaikutustilanteita. Aineisto koostui 15 videoidusta ja litteroidusta oppitunnista, joilla työskentelivät yhdessä luokanopettaja ja lastentarhanopettaja. Tutkimus liittyi kahteen laajempaan tutkimusprojektiin (Kuorelahti & Vehkakoski 2008, Vehkakoski 2008–2010). Tutkimusmenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysiä.
Aineistossa esiintyi neljänlaista vuorovaikutuksen muotoa: Täydentämisessä opettaja toi työparinsa sanomaan jonkin lisäyksen jatkamalla, tarkentamalla tai konkretisoimalla. Tukeminen puolestaan koostui kohdentamisesta, toistamisesta ja myötäilystä. Eriävän näkemyksen esittämisessä toinen opettaja esitti jonkin muutosehdotuksen tai korjauksen toisen sanomaan. Opetuksen ja toiminnan suunnittelu oli enimmäkseen opettajien keskinäistä keskustelua, joka liittyi oppitunnin kulkuun. Siihen kuului työnjaon näkyväksi tekemistä, neuvottelua ja tiedon kysymistä.
Täydentäminen ja tukeminen olivat yleisimpiä vuorovaikutuksen piirteistä ja vähiten ilmeni eriävän näkemyksen esittämistä. Opettajien vuorovaikutus oli siis enimmäkseen sujuvaa. Vuorovaikutuksen institutionaalisuus näkyi erityisesti responsiivisen toiminnan valinnassa, joka liittyi useimmiten oppilaiden ohjaamiseen. Pedagogisista konteksteista vuorovaikutusta ilmeni yleisimmin ohjeidenantotilanteissa. Tutkimuksessa esiin tulleista vuorovaikutuksen piirteistä löytyi yhtymäkohtia aiemmin esitettyihin samanaikaisopetuksen malleihin. Samanaikaisopetusta toteuttavat opettajat voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia oman työnsä arvioinnissa.
|