Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa

Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa ymmärrystä elintarvikepakkauksen roolista kuluttajan kokeman arvon muodostumisessa kussakin osto- ja käyttöprosessin vaiheessa. Tutkimus selvittää myös, millaisia ominaisuuksia kuluttajat pitävät tärkeinä elintarvikepakkauksissa prosessin kuluessa. Tutkielman aine...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakola, Jenni
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24522
_version_ 1826225731542188032
author Hakola, Jenni
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakola, Jenni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakola, Jenni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakola, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa ymmärrystä elintarvikepakkauksen roolista kuluttajan kokeman arvon muodostumisessa kussakin osto- ja käyttöprosessin vaiheessa. Tutkimus selvittää myös, millaisia ominaisuuksia kuluttajat pitävät tärkeinä elintarvikepakkauksissa prosessin kuluessa. Tutkielman aineisto kerättiin kvalitatiivisesti narratiivisen tutkimuksen ja teemahaastattelun yhdistelmällä 12 keskustelutilanteessa, ja se analysoitiin rakenneanalyysin avulla. Aineistosta käy ilmi, että kuluttajien kokema arvo elintarvikepakkauksista vaihtelee huomattavasti prosessin aikana, mutta arvon kokeminen on usein alitajuista eivätkä kuluttajat tiedosta pakkauksen merkitystä. Ennen ostoa ja ostohetkellä pakkauksen tehtävänä on ulkoasullaan, kuten grafiikalla ja muodolla, kiinnittää kuluttajan huomio ja edesauttaa ostopäätöksen tekoa. Uudet ja uusiutuvat pakkaukset luovat episteemistä arvoa, kun taas pakkausten esteettisyys, lapsuudesta saakka säilynyt malli ja eri aistein havaittavat ominaisuudet tukevat tunneperäistä arvokokemusta. Tietyn brandin pakkauksen ostaminen on vahvasti tilannekohtaista ja kytkeytyy sosiaalisiin hetkiin ja muiden kanssa kuluttamiseen. Kaupasta kotiin siirryttäessä pääasiallisimmaksi arvokokemukseksi muodostuvat funktionaaliset ominaisuudet eli pakkauksen käytön toimivuus. Hävitysvaiheessa nousee monesti esille kuluttajien lyhytnäköisyys valintoja tehtäessä, sillä ongelmat tyhjien pakkausten hävittämisessä koon, muodon tai materiaalin vuoksi eivät aina näy ostohetken valinnoissa. Kuluttajien arvoissa ja kulutuskäyttäytymisessä näkyy selkeä ristiriita; yhtäältä kuluttajat arvostavat ekologisuutta, toisaalta luksusta. Vastuullisuuden kanssa kilpailee yksilön itsekeskeinen näkökanta. Tulokset osoittavat, että pakkauksen ymmärtäminen kapeasti visuaalisena huomionherättäjänä on riittämätöntä. Erilaiset pakkauksen ominaisuudet ovat arvokkaita osto- ja käyttöprosessin eri vaiheissa ollen mukana kuluttajan arvon kokemuksissa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakola, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-28T11:35:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-28T11:35:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1132026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24522", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa ymm\u00e4rryst\u00e4 elintarvikepakkauksen roolista kuluttajan kokeman arvon muodostumisessa kussakin osto- ja k\u00e4ytt\u00f6prosessin vaiheessa. Tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s, millaisia ominaisuuksia kuluttajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 elintarvikepakkauksissa prosessin kuluessa. \nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin kvalitatiivisesti narratiivisen tutkimuksen ja teemahaastattelun yhdistelm\u00e4ll\u00e4 12 keskustelutilanteessa, ja se analysoitiin rakenneanalyysin avulla.\nAineistosta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 kuluttajien kokema arvo elintarvikepakkauksista vaihtelee huomattavasti prosessin aikana, mutta arvon kokeminen on usein alitajuista eiv\u00e4tk\u00e4 kuluttajat tiedosta pakkauksen merkityst\u00e4. Ennen ostoa ja ostohetkell\u00e4 pakkauksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on ulkoasullaan, kuten grafiikalla ja muodolla, kiinnitt\u00e4\u00e4 kuluttajan huomio ja edesauttaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tekoa. Uudet ja uusiutuvat pakkaukset luovat episteemist\u00e4 arvoa, kun taas pakkausten esteettisyys, lapsuudesta saakka s\u00e4ilynyt malli ja eri aistein havaittavat ominaisuudet tukevat tunneper\u00e4ist\u00e4 arvokokemusta. Tietyn brandin pakkauksen ostaminen on vahvasti tilannekohtaista ja kytkeytyy sosiaalisiin hetkiin ja muiden kanssa kuluttamiseen. Kaupasta kotiin siirrytt\u00e4ess\u00e4 p\u00e4\u00e4asiallisimmaksi arvokokemukseksi muodostuvat funktionaaliset ominaisuudet eli pakkauksen k\u00e4yt\u00f6n toimivuus. H\u00e4vitysvaiheessa nousee monesti esille kuluttajien lyhytn\u00e4k\u00f6isyys valintoja teht\u00e4ess\u00e4, sill\u00e4 ongelmat tyhjien pakkausten h\u00e4vitt\u00e4misess\u00e4 koon, muodon tai materiaalin vuoksi eiv\u00e4t aina n\u00e4y ostohetken valinnoissa. Kuluttajien arvoissa ja kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 n\u00e4kyy selke\u00e4 ristiriita; yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 kuluttajat arvostavat ekologisuutta, toisaalta luksusta. Vastuullisuuden kanssa kilpailee yksil\u00f6n itsekeskeinen n\u00e4k\u00f6kanta.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 pakkauksen ymm\u00e4rt\u00e4minen kapeasti visuaalisena huomionher\u00e4tt\u00e4j\u00e4n\u00e4 on riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4. Erilaiset pakkauksen ominaisuudet ovat arvokkaita osto- ja k\u00e4ytt\u00f6prosessin eri vaiheissa ollen mukana kuluttajan arvon kokemuksissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Hakola (jejohako) on 2010-06-28 11:35:46.457685. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-28T11:35:48Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006282167.pdf: 633390 bytes, checksum: e309be15bc42a05ffa6df62c1dd9a4b9 (MD5)\nlicense.html: 5071 bytes, checksum: 969a7a25abda56c22d861a433c5d2532 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-28T11:35:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006282167.pdf: 633390 bytes, checksum: e309be15bc42a05ffa6df62c1dd9a4b9 (MD5)\nlicense.html: 5071 bytes, checksum: 969a7a25abda56c22d861a433c5d2532 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "118 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elintarvikepakkaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajan kokema arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pakkauselementit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pakkaussuunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pakkausviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muovipakkaukset, ne on niin syntisi\u00e4 : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja k\u00e4ytt\u00f6prosessin vaiheissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja k\u00e4ytt\u00f6prosessin vaiheissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006282167", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pakkaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elintarvikkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24522
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bfd0461f-fc93-432e-a65e-47b35b83ad89\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201006282167.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakola, Jenni Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa Arvo elintarvikepakkaus kuluttajan kokema arvo narratiivi ostopäätösprosessi pakkauselementit pakkaussuunnittelu pakkausviestintä Markkinointi Marketing 20423 arvo pakkaukset elintarvikkeet kuluttajat
title Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa
title_alt Tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa
title_full Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa
title_fullStr Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa
title_full_unstemmed Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa
title_short Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä
title_sort muovipakkaukset ne on niin syntisiä tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto ja käyttöprosessin vaiheissa
title_sub tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa
title_txtP Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa
topic Arvo elintarvikepakkaus kuluttajan kokema arvo narratiivi ostopäätösprosessi pakkauselementit pakkaussuunnittelu pakkausviestintä Markkinointi Marketing 20423 arvo pakkaukset elintarvikkeet kuluttajat
topic_facet 20423 Arvo Marketing Markkinointi arvo elintarvikepakkaus elintarvikkeet kuluttajan kokema arvo kuluttajat narratiivi ostopäätösprosessi pakkaukset pakkauselementit pakkaussuunnittelu pakkausviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24522 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006282167
work_keys_str_mv AT hakolajenni muovipakkauksetneonniinsyntisiätutkimuskuluttajienelintarvikepakkauksistakokemastaar