Yksittäisestä matkailuyrityksestä yritysten väliseen yhteistyöhön aluekehityksen mahdollisuuksia etsimässä

Tässä tutkimuksessa tutkittiin Peurungan matkailuyritysten välistä yhteistyötä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, minkälaisena asiakasrajapinnassa toimivat yritykset kokivat yritysten välisen yhteistyön. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, minkälai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Häkkinen, Reija
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24493
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tutkittiin Peurungan matkailuyritysten välistä yhteistyötä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, minkälaisena asiakasrajapinnassa toimivat yritykset kokivat yritysten välisen yhteistyön. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, minkälaisia mielikuvia tai kokemuksia yhteistyöstä oli toimijoille syntynyt, minkälaista yhteistyötä toimijat olivat odottaneet ja minkälaisena yhteistyö Peurungan alueella koettiin. Lisäksi haastateltavilta pyydettiin ajatuksia siitä kuinka yhteistyön tulisi toimia tulevaisuudessa. Haastateluun pyydettiin 43 yritystä, joista 19 haastateltiin. Peurungan osalta haastateltiin erikseen kolmea henkilöä, mutta muuten haastatteluja tehtiin yksi kutakin yritystä kohti. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 44 %. Haastateltavat jaettiin neljään ryhmään, 1) Centeryritykset (Peurunka Center -verkoston yritykset), 2) Yhteistyöyritykset (Peurungan kanssa yhteistyössä toimivat yritykset), 3) Ulkopuoliset (yritykset, joilla ei tällä hetkellä ollut yhteistyötä Peurungan kanssa) sekä 4) Peurunka (Peurungan näkökulma). Tutkimuksella saatiin selville, että Peurungan lähialueiden matkailuyritysten yhteistyö on vielä alkuvaiheessa. Osa yrityksistä on verkostoitunut muutaman kumppanin kanssa, mutta pääosin yhteistyö on kahdenvälistä. Yhteistyötä edistäviä toimenpiteitä ovat tutkimukseen perusteella toimijoiden välinen keskustelu, viestinnän lisääminen, tiedottamisen laajentaminen, yritysten erityisosaamisen vahvistaminen ja hyödyntäminen, yhteisen palveluketjun kehittäminen ja selkeämpi työnjako toimijoiden kesken.