Yksittäisestä matkailuyrityksestä yritysten väliseen yhteistyöhön aluekehityksen mahdollisuuksia etsimässä

Tässä tutkimuksessa tutkittiin Peurungan matkailuyritysten välistä yhteistyötä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, minkälaisena asiakasrajapinnassa toimivat yritykset kokivat yritysten välisen yhteistyön. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, minkälai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häkkinen, Reija
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24493
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin Peurungan matkailuyritysten välistä yhteistyötä. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, minkälaisena asiakasrajapinnassa toimivat yritykset kokivat yritysten välisen yhteistyön. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, minkälaisia mielikuvia tai kokemuksia yhteistyöstä oli toimijoille syntynyt, minkälaista yhteistyötä toimijat olivat odottaneet ja minkälaisena yhteistyö Peurungan alueella koettiin. Lisäksi haastateltavilta pyydettiin ajatuksia siitä kuinka yhteistyön tulisi toimia tulevaisuudessa. Haastateluun pyydettiin 43 yritystä, joista 19 haastateltiin. Peurungan osalta haastateltiin erikseen kolmea henkilöä, mutta muuten haastatteluja tehtiin yksi kutakin yritystä kohti. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 44 %. Haastateltavat jaettiin neljään ryhmään, 1) Centeryritykset (Peurunka Center -verkoston yritykset), 2) Yhteistyöyritykset (Peurungan kanssa yhteistyössä toimivat yritykset), 3) Ulkopuoliset (yritykset, joilla ei tällä hetkellä ollut yhteistyötä Peurungan kanssa) sekä 4) Peurunka (Peurungan näkökulma). Tutkimuksella saatiin selville, että Peurungan lähialueiden matkailuyritysten yhteistyö on vielä alkuvaiheessa. Osa yrityksistä on verkostoitunut muutaman kumppanin kanssa, mutta pääosin yhteistyö on kahdenvälistä. Yhteistyötä edistäviä toimenpiteitä ovat tutkimukseen perusteella toimijoiden välinen keskustelu, viestinnän lisääminen, tiedottamisen laajentaminen, yritysten erityisosaamisen vahvistaminen ja hyödyntäminen, yhteisen palveluketjun kehittäminen ja selkeämpi työnjako toimijoiden kesken.