Kasvatusta vai sosiaalityötä? erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi peruskoulussa toimivat erityisopettajat ajattelevat koulukuraattorin roolin koulussa. Koulukuraattorin roolia tarkasteltiin kolmen kontekstin kannalta. Nämä olivat oppilashuoltoryhmä, kouluyhteisössä esiintyvien ongelmien ratkaiseminen ja ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rytioja, Marleene
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24488
_version_ 1826225728673284096
author Rytioja, Marleene
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rytioja, Marleene Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rytioja, Marleene Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rytioja, Marleene
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi peruskoulussa toimivat erityisopettajat ajattelevat koulukuraattorin roolin koulussa. Koulukuraattorin roolia tarkasteltiin kolmen kontekstin kannalta. Nämä olivat oppilashuoltoryhmä, kouluyhteisössä esiintyvien ongelmien ratkaiseminen ja kuraattorin työn merkitys erityisopettajan omalle työlle. Tutkimus on tehty nimenomaan erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu koulukuraattorin työtä ja oppilashuoltoa käsittelevään aikaisempaan tutkimukseen. Aikaisemman tutkimuksen perusteella kuraattorin ajatellaan toimivan koulussa sosiaalityöntekijän roolissa, jonka tehtävänä on kohdata oppilaiden sosiaalisia ongelmia ja konsultoida opettajia ongelmatilanteissa. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen tutkimusongelman avulla. Näistä ensim-mäinen käsitteli koulukuraattorin roolia oppilashuoltoryhmässä. Toinen tutkimusongelma tarkasteli koulukuraattorin käyttämiä ongelmanratkaisukeinoja ja kolmas kuraattorityön merkitystä erityisopettajien omalle työlle. Tutkimusjoukkona olivat peruskouluissa toimivat erityisopettajat ja tutkimukseen osallistui 195 erityisopettajaa ympäri Suomen. Pääasiassa Likert-tyyppisistä väittämistä koostuneet muuttujat analysoitiin määrällisillä menetelmillä kuten pääkomponenttianalyysillä, ristiintaulukoinnilla, khiin neliö -testillä, Mann-Whitneyn U-testillä ja Kurskal-Wallisin -testillä. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla. Tutkimustulokset osoittivat, että erityisopettajat kokevat kuraattorin tärkeäksi yhteistyökumppaniksi. Kuraattoriresurssit ovat kuitenkin liian pienet, jonka vuoksi kuraattorin rooli jää irralliseksi koulun arjesta. Tulosten perusteella koulukuraattorin rooli on osittain ristiriitainen, sillä erityisopettajat painottavat yhtä lailla sekä kasvattajan että sosiaalityöntekijän roolia. Erityisopettajien käsitykset erosivat jonkin verran toisistaan muun muassa työpaikan, kuraattoripalvelujen saatavuuden ja oppilashuoltoryhmään osallistumisen perusteella. Tämän tutkimuksen perusteella suurin osa erityisopettajista ajattelee kuraattorin toimivan koulussa oppilaiden kasvun tukijana sekä sosiaalityön asiantuntijana, keskittyvän työssään yksittäisten oppilaiden ongelmien ratkaisuun sekä tukevan erityisopettajaa oppilaiden elämäntilanteisiin liittyvien ongelmien kohtaamisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rytioja, Marleene", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-23T10:11:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-23T10:11:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1131939", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaiseksi peruskoulussa toimivat erityisopettajat ajattelevat koulukuraattorin roolin koulussa. Koulukuraattorin roolia tarkasteltiin kolmen kontekstin kannalta. N\u00e4m\u00e4 olivat oppilashuoltoryhm\u00e4, kouluyhteis\u00f6ss\u00e4 esiintyvien ongelmien ratkaiseminen ja kuraattorin ty\u00f6n merkitys erityisopettajan omalle ty\u00f6lle. Tutkimus on tehty nimenomaan erityisopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu koulukuraattorin ty\u00f6t\u00e4 ja oppilashuoltoa k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n aikaisempaan tutkimukseen. Aikaisemman tutkimuksen perusteella kuraattorin ajatellaan toimivan koulussa sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n roolissa, jonka teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on kohdata oppilaiden sosiaalisia ongelmia ja konsultoida opettajia ongelmatilanteissa.\n\tTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kolmen tutkimusongelman avulla. N\u00e4ist\u00e4 ensim-m\u00e4inen k\u00e4sitteli koulukuraattorin roolia oppilashuoltoryhm\u00e4ss\u00e4. Toinen tutkimusongelma tarkasteli koulukuraattorin k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 ongelmanratkaisukeinoja ja kolmas kuraattority\u00f6n merkityst\u00e4 erityisopettajien omalle ty\u00f6lle. Tutkimusjoukkona olivat peruskouluissa toimivat erityisopettajat ja tutkimukseen osallistui 195 erityisopettajaa ymp\u00e4ri Suomen. P\u00e4\u00e4asiassa Likert-tyyppisist\u00e4 v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 koostuneet muuttujat analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisill\u00e4 menetelmill\u00e4 kuten p\u00e4\u00e4komponenttianalyysill\u00e4, ristiintaulukoinnilla, khiin neli\u00f6 -testill\u00e4, Mann-Whitneyn U-testill\u00e4 ja Kurskal-Wallisin -testill\u00e4. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin laadullisesti teemoittelemalla.\n\tTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 erityisopettajat kokevat kuraattorin t\u00e4rke\u00e4ksi yhteisty\u00f6kumppaniksi. Kuraattoriresurssit ovat kuitenkin liian pienet, jonka vuoksi kuraattorin rooli j\u00e4\u00e4 irralliseksi koulun arjesta. Tulosten perusteella koulukuraattorin rooli on osittain ristiriitainen, sill\u00e4 erityisopettajat painottavat yht\u00e4 lailla sek\u00e4 kasvattajan ett\u00e4 sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n roolia. Erityisopettajien k\u00e4sitykset erosivat jonkin verran toisistaan muun muassa ty\u00f6paikan, kuraattoripalvelujen saatavuuden ja oppilashuoltoryhm\u00e4\u00e4n osallistumisen perusteella. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella suurin osa erityisopettajista ajattelee kuraattorin toimivan koulussa oppilaiden kasvun tukijana sek\u00e4 sosiaality\u00f6n asiantuntijana, keskittyv\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n yksitt\u00e4isten oppilaiden ongelmien ratkaisuun sek\u00e4 tukevan erityisopettajaa oppilaiden el\u00e4m\u00e4ntilanteisiin liittyvien ongelmien kohtaamisessa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marleene Rytioja (maalanry) on 2010-06-23 10:11:50.346521. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-23T10:11:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006232143.pdf: 392214 bytes, checksum: b9671023a745c201c5fe6788074677c2 (MD5)\nlicense.html: 5035 bytes, checksum: ed6c5c535011c87a6b928d3aa3c349d4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-23T10:11:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006232143.pdf: 392214 bytes, checksum: b9671023a745c201c5fe6788074677c2 (MD5)\nlicense.html: 5035 bytes, checksum: ed6c5c535011c87a6b928d3aa3c349d4 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukuraattori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilashuolto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvatusta vai sosiaality\u00f6t\u00e4? : erityisopettajien n\u00e4kemys koulukuraattorin roolista koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006232143", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24488
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e08c58c0-a2bd-4325-8bf2-5b70a9f20d2c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201006232143.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rytioja, Marleene Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa koulukuraattori erityisopettaja yhteistyö oppilashuolto asiantuntijuus Erityispedagogiikka Special Education 101 koulukuraattorit erityisopettajat
title Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
title_full Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
title_fullStr Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
title_full_unstemmed Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
title_short Kasvatusta vai sosiaalityötä?
title_sort kasvatusta vai sosiaalityötä erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
title_sub erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
title_txtP Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
topic koulukuraattori erityisopettaja yhteistyö oppilashuolto asiantuntijuus Erityispedagogiikka Special Education 101 koulukuraattorit erityisopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asiantuntijuus erityisopettaja erityisopettajat koulukuraattori koulukuraattorit oppilashuolto yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24488 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006232143
work_keys_str_mv AT rytiojamarleene kasvatustavaisosiaalityötäerityisopettajiennäkemyskoulukuraattorinroolistakoulus