Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli oma kokemukseni yhden esimerkinomaisen tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta eräässä peruskoulun 6.luokkalaisten liikunnanryhmässä. Lisä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aro, Emmi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24446
_version_ 1826225726299308032
author Aro, Emmi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aro, Emmi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aro, Emmi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aro, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli oma kokemukseni yhden esimerkinomaisen tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta eräässä peruskoulun 6.luokkalaisten liikunnanryhmässä. Lisäksi selvitin tutkimuksessa tanssitunneille osallistuneiden oppilaiden ja kahden opettajan näkemyksiä tanssista, ja kokemuksia opetuksestani. Samankaltaisia tutkimuksia on toteutettu mm. liikunnanopetuksen näkökulmasta, mutta musiikinopetuksen näkökulmasta aihetta ei ole tutkittu aiemmin. Tutkimuksen kohdejoukko on 37 peruskoulun 6. luokkalaista oppilasta, 15 tyttöä sekä 22 poikaa. Toteutin tutkimukseni kevään 2009 aikana viidessä eri vaiheessa. Tutkimuksessa yhdistin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksen vaiheet olivat kaksi lomakekyselyä oppilaille, tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteutus, opettajien haastattelu, sekä kirjallisuuskatsaus. Tanssinopetus tapahtui liikuntatunneilla viiden viikon aikana. Tuntisuunnitelmat ja niiden reflektointi ovat yksi osa tutkimustani. Ennen tuntien aloitusta teetin oppilailla ennakkotietokyselyn. Opetuskokonaisuuden jälkeen teetin oppilailla toisen kyselyn, jossa selvitin heidän ajatuksiaan kurssista. Haastattelin myös kahta opettajaa, jotka olivat seurasivat opetustani kurssin ajan. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Laadullinen tutkimusaineisto koostui kyselyjen avoimista osioista sekä haastattelusta. Analysoin laadullisen tutkimusaineiston sisällönanalyysin avulla. Määrällinen aineisto koostui kyselyjen suljetuista osioista. Aineiston kuvailussa käytin prosentteja. Tutkimuksen tärkeimpänä antina pidän oppilaiden ajatuksia tanssimisesta ja mielipiteitä kurssin sisällöstä. Oppilaat eivät pääosin pitäneet kansanmusiikista eivätkä kansantanssien tanssimisesta tällä kurssilla. Ryhmän suuri oppilasmäärä näytti vaikuttavan negatiivisesti kurssin onnistumiseen. Tutkimuksen perusteella tanssia tulisi kuitenkin opettaa peruskoulussa, ja tanssikasvatuksesta on monenlaista hyötyä oppilaille. Tanssikasvatuksen ottaminen osaksi alakoulun opetusta vaatii opettajien omaa kiinnostusta, sekä muutoksia koulun tilojen, opetusryhmien ja aikataulujen järjestelyissä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Aro, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-17T08:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-17T08:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1131969", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24446", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun\r\nopetussuunnitelmaa. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli oma kokemukseni yhden esimerkinomaisen\r\ntanssinopetuskokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta er\u00e4\u00e4ss\u00e4 peruskoulun 6.luokkalaisten liikunnanryhm\u00e4ss\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitin tutkimuksessa tanssitunneille osallistuneiden oppilaiden ja kahden opettajan n\u00e4kemyksi\u00e4 tanssista, ja kokemuksia opetuksestani. Samankaltaisia tutkimuksia on toteutettu mm. liikunnanopetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta musiikinopetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta aihetta ei ole tutkittu aiemmin.\r\nTutkimuksen kohdejoukko on 37 peruskoulun 6. luokkalaista oppilasta, 15 tytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 22 poikaa.\r\nToteutin tutkimukseni kev\u00e4\u00e4n 2009 aikana viidess\u00e4 eri vaiheessa. Tutkimuksessa yhdistin\r\nlaadullisia ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4. Tutkimuksen vaiheet olivat kaksi lomakekysely\u00e4 oppilaille, tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteutus, opettajien haastattelu, sek\u00e4 kirjallisuuskatsaus.\r\nTanssinopetus tapahtui liikuntatunneilla viiden viikon aikana. Tuntisuunnitelmat ja niiden\r\nreflektointi ovat yksi osa tutkimustani.\r\nEnnen tuntien aloitusta teetin oppilailla ennakkotietokyselyn. Opetuskokonaisuuden j\u00e4lkeen teetin oppilailla toisen kyselyn, jossa selvitin heid\u00e4n ajatuksiaan kurssista. Haastattelin my\u00f6s kahta opettajaa, jotka olivat seurasivat opetustani kurssin ajan. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu.\r\nLaadullinen tutkimusaineisto koostui kyselyjen avoimista osioista sek\u00e4 haastattelusta.\r\nAnalysoin laadullisen tutkimusaineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. M\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineisto\r\nkoostui kyselyjen suljetuista osioista. Aineiston kuvailussa k\u00e4ytin prosentteja.\r\nTutkimuksen t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 antina pid\u00e4n oppilaiden ajatuksia tanssimisesta ja mielipiteit\u00e4 kurssin sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4. Oppilaat eiv\u00e4t p\u00e4\u00e4osin pit\u00e4neet kansanmusiikista eiv\u00e4tk\u00e4 kansantanssien tanssimisesta t\u00e4ll\u00e4 kurssilla. Ryhm\u00e4n suuri oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4 n\u00e4ytti vaikuttavan negatiivisesti kurssin onnistumiseen.\r\nTutkimuksen perusteella tanssia tulisi kuitenkin opettaa peruskoulussa, ja tanssikasvatuksesta on monenlaista hy\u00f6ty\u00e4 oppilaille. Tanssikasvatuksen ottaminen osaksi alakoulun opetusta vaatii opettajien omaa kiinnostusta, sek\u00e4 muutoksia koulun tilojen, opetusryhmien ja aikataulujen j\u00e4rjestelyiss\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2010-06-17 08:03:11.674370. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-17T08:03:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201006172094.pdf: 218587 bytes, checksum: 0e585406a230e65da1804a4214b1c4a8 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-17T08:03:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201006172094.pdf: 218587 bytes, checksum: 0e585406a230e65da1804a4214b1c4a8 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tanssikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tanssi-ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomalaiset kansantanssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelman perusteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "N\u00e4k\u00f6kulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhm\u00e4lle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006172094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "toimintatutkimus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tanssikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tanssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansantanssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24446
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b61587c-75f1-40bb-9a6f-617ae6d7efde\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201006172094.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aro, Emmi Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle tanssikasvatus tanssi-ilmaisu suomalaiset kansantanssit peruskoulu opetussuunnitelman perusteet Musiikkikasvatus Music Education toimintatutkimus 3052 tanssi ilmaisu kansantanssit opetussuunnitelmat
title Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle
title_full Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle
title_fullStr Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle
title_full_unstemmed Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle
title_short Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa
title_sort näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa kansantanssin ja tanssi ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6 luokkalaisten liikunnanryhmälle
title_sub kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle
title_txtP Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle
topic tanssikasvatus tanssi-ilmaisu suomalaiset kansantanssit peruskoulu opetussuunnitelman perusteet Musiikkikasvatus Music Education toimintatutkimus 3052 tanssi ilmaisu kansantanssit opetussuunnitelmat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus ilmaisu kansantanssit opetussuunnitelman perusteet opetussuunnitelmat peruskoulu suomalaiset kansantanssit tanssi tanssi-ilmaisu tanssikasvatus toimintatutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24446 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006172094
work_keys_str_mv AT aroemmi näkökulmiatanssinopetukselleosanaperuskoulunopetussuunnitelmaakansantanssinjatanssiilmai