Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli oma kokemukseni yhden esimerkinomaisen tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta eräässä peruskoulun 6.luokkalaisten liikunnanryhmässä. Lisä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aro, Emmi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24446
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli oma kokemukseni yhden esimerkinomaisen tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta eräässä peruskoulun 6.luokkalaisten liikunnanryhmässä. Lisäksi selvitin tutkimuksessa tanssitunneille osallistuneiden oppilaiden ja kahden opettajan näkemyksiä tanssista, ja kokemuksia opetuksestani. Samankaltaisia tutkimuksia on toteutettu mm. liikunnanopetuksen näkökulmasta, mutta musiikinopetuksen näkökulmasta aihetta ei ole tutkittu aiemmin. Tutkimuksen kohdejoukko on 37 peruskoulun 6. luokkalaista oppilasta, 15 tyttöä sekä 22 poikaa. Toteutin tutkimukseni kevään 2009 aikana viidessä eri vaiheessa. Tutkimuksessa yhdistin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksen vaiheet olivat kaksi lomakekyselyä oppilaille, tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteutus, opettajien haastattelu, sekä kirjallisuuskatsaus. Tanssinopetus tapahtui liikuntatunneilla viiden viikon aikana. Tuntisuunnitelmat ja niiden reflektointi ovat yksi osa tutkimustani. Ennen tuntien aloitusta teetin oppilailla ennakkotietokyselyn. Opetuskokonaisuuden jälkeen teetin oppilailla toisen kyselyn, jossa selvitin heidän ajatuksiaan kurssista. Haastattelin myös kahta opettajaa, jotka olivat seurasivat opetustani kurssin ajan. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Laadullinen tutkimusaineisto koostui kyselyjen avoimista osioista sekä haastattelusta. Analysoin laadullisen tutkimusaineiston sisällönanalyysin avulla. Määrällinen aineisto koostui kyselyjen suljetuista osioista. Aineiston kuvailussa käytin prosentteja. Tutkimuksen tärkeimpänä antina pidän oppilaiden ajatuksia tanssimisesta ja mielipiteitä kurssin sisällöstä. Oppilaat eivät pääosin pitäneet kansanmusiikista eivätkä kansantanssien tanssimisesta tällä kurssilla. Ryhmän suuri oppilasmäärä näytti vaikuttavan negatiivisesti kurssin onnistumiseen. Tutkimuksen perusteella tanssia tulisi kuitenkin opettaa peruskoulussa, ja tanssikasvatuksesta on monenlaista hyötyä oppilaille. Tanssikasvatuksen ottaminen osaksi alakoulun opetusta vaatii opettajien omaa kiinnostusta, sekä muutoksia koulun tilojen, opetusryhmien ja aikataulujen järjestelyissä.