Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska

Tutkielmamme tarkoitus on selvittää, miten ja kuinka paljon ruotsalaista kulttuuria ja identiteettiä kuvataan lukion A-ruotsin oppikirjoissa. Hypoteesimme on, että kulttuuria esitetään oppikirjoissa, mutta käsittely ei ole mielenkiintoista ja se jää pinnalliseksi sekä stereotyyppiseksi. Tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salo, Sira, Makkonen, Mia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24436
_version_ 1826225805337821184
author Salo, Sira Makkonen, Mia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salo, Sira Makkonen, Mia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salo, Sira Makkonen, Mia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salo, Sira
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmamme tarkoitus on selvittää, miten ja kuinka paljon ruotsalaista kulttuuria ja identiteettiä kuvataan lukion A-ruotsin oppikirjoissa. Hypoteesimme on, että kulttuuria esitetään oppikirjoissa, mutta käsittely ei ole mielenkiintoista ja se jää pinnalliseksi sekä stereotyyppiseksi. Tutkimuksen materiaalina on neljä lukion kurssikirjaa, jotka kuuluvat sarjaan Varför inte! (Fiilin et al. 2002-2004). Saadaksemme tietoa myös kirjankäyttäjän näkökulmasta, haastattelimme lisäksi kuutta lukiolaista, joilla on kokemusta kyseisestä kirjasarjasta. Analyysin metodina käytämme kvalitatiivista diskurssianalyysiä, ja teoreettisena lähtökohtana kulttuurin tarkastelussa on Hofsteden (2001) neliosainen luokittelu, jossa kulttuuri jaetaan eri tasoista koostuvaksi. Nämä tasot ovat arvot, rituaalit, sankarit ja symbolit. Analyysi osoitti hypoteesimme pääosin oikeaksi; kulttuuriin liittyviä diskursseja ja representaatioita esitetään, mutta suhteellisen epäkiinnostavalla ja pintapuolisella tavalla. Stereotyyppisiä kuvauksia löysimme kuitenkin yllättävän vähän. Kuten odotimme, haastatellut lukiolaiset ymmärtävät kielen ja kulttuurin välisen yhteyden, ja he haluaisivat opetukseen lisää ruotsalaista kulttuuria. Tutkimus vahvisti entisestään käsitystämme kulttuurin opetuksen tärkeydestä vieraan kielen opetuksessa. Pohtiessamme tuloksia Kramschin (2006) teorian valossa, tulimme siihen johtopäätökseen, että kulttuurin opetus olisi mielekkäämpää, jos siinä selvemmin otettaisiin huomioon yksilön rooli kulttuurin jäsenenä. Lisäksi kulttuuriin vaikuttavat syvemmät tasot, kuten arvot, tulisi esittää yhteydessä pinnallisempiin tasoihin, eli sankareihin, symboleihin sekä rituaaleihin. Näin voitaisiin lisätä nykypäivän monikulttuurisessa maailmassa ensiarvoisen tärkeää kulttuurien välistä ymmärrystä.   
first_indexed 2012-12-06T00:01:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Sira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Makkonen, Mia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-16T13:54:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-16T13:54:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24436", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmamme tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten ja kuinka paljon ruotsalaista kulttuuria ja identiteetti\u00e4 kuvataan lukion A-ruotsin oppikirjoissa. Hypoteesimme on, ett\u00e4 kulttuuria esitet\u00e4\u00e4n oppikirjoissa, mutta k\u00e4sittely ei ole mielenkiintoista ja se j\u00e4\u00e4 pinnalliseksi sek\u00e4 stereotyyppiseksi.\r\n\r\nTutkimuksen materiaalina on nelj\u00e4 lukion kurssikirjaa, jotka kuuluvat sarjaan Varf\u00f6r inte! (Fiilin et al. 2002-2004). Saadaksemme tietoa my\u00f6s kirjank\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta, haastattelimme lis\u00e4ksi kuutta lukiolaista, joilla on kokemusta kyseisest\u00e4 kirjasarjasta. Analyysin metodina k\u00e4yt\u00e4mme kvalitatiivista diskurssianalyysi\u00e4, ja teoreettisena l\u00e4ht\u00f6kohtana kulttuurin tarkastelussa on Hofsteden (2001) neliosainen luokittelu, jossa kulttuuri jaetaan eri tasoista koostuvaksi. N\u00e4m\u00e4 tasot ovat arvot, rituaalit, sankarit ja symbolit. \r\n\r\nAnalyysi osoitti hypoteesimme p\u00e4\u00e4osin oikeaksi; kulttuuriin liittyvi\u00e4 diskursseja ja representaatioita esitet\u00e4\u00e4n, mutta suhteellisen ep\u00e4kiinnostavalla ja pintapuolisella tavalla. Stereotyyppisi\u00e4 kuvauksia l\u00f6ysimme kuitenkin yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n v\u00e4h\u00e4n. Kuten odotimme, haastatellut lukiolaiset ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t kielen ja kulttuurin v\u00e4lisen yhteyden, ja he haluaisivat opetukseen lis\u00e4\u00e4 ruotsalaista kulttuuria.\r\n\r\nTutkimus vahvisti entisest\u00e4\u00e4n k\u00e4sityst\u00e4mme kulttuurin opetuksen t\u00e4rkeydest\u00e4 vieraan kielen opetuksessa. Pohtiessamme tuloksia Kramschin (2006) teorian valossa, tulimme siihen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, ett\u00e4 kulttuurin opetus olisi mielekk\u00e4\u00e4mp\u00e4\u00e4, jos siin\u00e4 selvemmin otettaisiin huomioon yksil\u00f6n rooli kulttuurin j\u00e4senen\u00e4. Lis\u00e4ksi kulttuuriin vaikuttavat syvemm\u00e4t tasot, kuten arvot, tulisi esitt\u00e4\u00e4 yhteydess\u00e4 pinnallisempiin tasoihin, eli sankareihin, symboleihin sek\u00e4 rituaaleihin. N\u00e4in voitaisiin lis\u00e4t\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n monikulttuurisessa maailmassa ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kulttuurien v\u00e4list\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Cecilia Hedlund (incehedl@jyu.fi) on 2010-06-16T13:54:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nMakkonen_Salo_prosem2_vt2010.doc: 185856 bytes, checksum: 558ff54836b4c64e37959534ddf4fae7 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-16T13:54:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nMakkonen_Salo_prosem2_vt2010.doc: 185856 bytes, checksum: 558ff54836b4c64e37959534ddf4fae7 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansallinen identiteetti", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuri", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen oppikirja", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasiel\u00e4rob\u00f6cker i A-svenska", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006162084", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24436
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e115407f-16c0-4b41-9b65-9c474f5660a0\/download","text":"Makkonen_Salo_prosem2_vt2010.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Sira Makkonen, Mia Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska diskurssi kansallinen identiteetti kulttuuri vieraan kielen oppikirja Swedish Ruotsin kieli
title Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska
title_full Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska
title_fullStr Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska
title_full_unstemmed Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska
title_short Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska
title_sort representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i a svenska
title_txtP Representationer av svenska kulturen och identiteten i gymnasieläroböcker i A-svenska
topic diskurssi kansallinen identiteetti kulttuuri vieraan kielen oppikirja Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish diskurssi kansallinen identiteetti kulttuuri vieraan kielen oppikirja
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24436 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006162084
work_keys_str_mv AT salosira representationeravsvenskakulturenochidentitetenigymnasieläroböckeriasvenska