Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted

  Sadut saattavat vaikuttaa viattomalta viihteeltä, mutta niiden tehtävä ei ole pelkästään viihdyttää. Sadut muun muassa tarjoavat toivottavan ja ei-toivottavan käyttäytymisen kaavoja palkitsemalla sankarit ja rankaisemalla roistoja. Satuja on usein kritisoitu niiden naiskuvista. Etenkin Disneyn s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leskinen, Saara
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24431
_version_ 1826225809829920768
author Leskinen, Saara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leskinen, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leskinen, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leskinen, Saara
datasource_str_mv jyx
description   Sadut saattavat vaikuttaa viattomalta viihteeltä, mutta niiden tehtävä ei ole pelkästään viihdyttää. Sadut muun muassa tarjoavat toivottavan ja ei-toivottavan käyttäytymisen kaavoja palkitsemalla sankarit ja rankaisemalla roistoja. Satuja on usein kritisoitu niiden naiskuvista. Etenkin Disneyn saduissa sankarittaret esitetään usein passiivisina, avuttomina kaunottarina. Lisäksi useissa saduissa sankarittarella on vastassaan roistotar, joka puolestaan esitetään aktiivisena ja itsenäisenä naisena. Sosiaalikonstructionistisen kielikäsityksen mukaan kieli rakentaa todellisuuttamme. Niinpä esimerkiksi satujen tarjoamat representaatiot eivät pelkästään heijasta nykyisiä naiskuviamme, vaan myös rakentavat sitä millaisena naiseus nähdään ja millaista naiseutta pidetään hyväksyttävänä. Koska Disneyn filmatisointien yleisöt ovat usein varsin laajoja, on tärkeää tarkastella kriittisesti Disneyn tarjoamia representaatioita. Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan Disneyn Lumottu-elokuvan naisten representaatioita käyttäen apunani kriittistä diskurssintutkimusta. Tarkoitukseni on selvittää, esitetäänkö sadun sankarittaret yhä passiivisina, avuttomina kaunottarina vai onnistuuko elokuva haastamaan vanhat representaatiot. Analyysini osoitti, että kaikki tarinan naiset esitettiin kauniina ja ulkonäöstään hyötyvinä. Kuitenkin vain roistotar käytti ulkonäköään tietoisesti hyväkseen. Aktiivisuus jakoi elokuvan naiset varsin perinteiseen ja paljon kritisoituun tapaan: Sankarittaret olivat passiivisia, olipa kyseessä parisuhteen kohtalosta päättäminen tai onnellisen elämän etsiminen. Roistotar puolestaan pyrki aktiivisesti saavuttamaan päämääränsä. Avuttomuuden ja riippuvaisuuden suhteen elokuvan naiskolmikko oli melko monimuotoinen. Roistotar ja yksi tarinan hyvistä naisista olivat varsin itsenäisiä, mutta tarinan varsinainen sankaritar oli jatkuvasti riippuvainen miesten tarjoamasta avusta. Kaikki elokuvan naiset esitettiin taloudellisesti riippumattomina. Naisten esittäminen taloudellisesti riippumattomina oli yksi ainoista löydöistäni, joka mahdollisesti haastaa vanhoja representaatioita. Muuten Disneyn Lumottuelokuva ei juuri haastanut naisten representaatioiden usein kritisoituja piirteitä, vaan päätyi toistamaan niitä.   
first_indexed 2012-12-06T00:01:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leskinen, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-16T13:16:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-16T13:16:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24431", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0Sadut saattavat vaikuttaa viattomalta viihteelt\u00e4, mutta niiden teht\u00e4v\u00e4 ei ole pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n viihdytt\u00e4\u00e4. Sadut\r\nmuun muassa tarjoavat toivottavan ja ei-toivottavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kaavoja palkitsemalla sankarit ja\r\nrankaisemalla roistoja. Satuja on usein kritisoitu niiden naiskuvista. Etenkin Disneyn saduissa\r\nsankarittaret esitet\u00e4\u00e4n usein passiivisina, avuttomina kaunottarina. Lis\u00e4ksi useissa saduissa\r\nsankarittarella on vastassaan roistotar, joka puolestaan esitet\u00e4\u00e4n aktiivisena ja itsen\u00e4isen\u00e4 naisena.\r\nSosiaalikonstructionistisen kielik\u00e4sityksen mukaan kieli rakentaa todellisuuttamme. Niinp\u00e4 esimerkiksi\r\nsatujen tarjoamat representaatiot eiv\u00e4t pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n heijasta nykyisi\u00e4 naiskuviamme, vaan my\u00f6s rakentavat\r\nsit\u00e4 millaisena naiseus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n ja millaista naiseutta pidet\u00e4\u00e4n hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4n\u00e4. Koska Disneyn\r\nfilmatisointien yleis\u00f6t ovat usein varsin laajoja, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella kriittisesti Disneyn tarjoamia\r\nrepresentaatioita.\r\nTutkimuksessani pyrin kartoittamaan Disneyn Lumottu-elokuvan naisten representaatioita k\u00e4ytt\u00e4en\r\napunani kriittist\u00e4 diskurssintutkimusta. Tarkoitukseni on selvitt\u00e4\u00e4, esitet\u00e4\u00e4nk\u00f6 sadun sankarittaret yh\u00e4\r\npassiivisina, avuttomina kaunottarina vai onnistuuko elokuva haastamaan vanhat representaatiot.\r\nAnalyysini osoitti, ett\u00e4 kaikki tarinan naiset esitettiin kauniina ja ulkon\u00e4\u00f6st\u00e4\u00e4n hy\u00f6tyvin\u00e4. Kuitenkin\r\nvain roistotar k\u00e4ytti ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4\u00e4n tietoisesti hyv\u00e4kseen. Aktiivisuus jakoi elokuvan naiset varsin\r\nperinteiseen ja paljon kritisoituun tapaan: Sankarittaret olivat passiivisia, olipa kyseess\u00e4 parisuhteen\r\nkohtalosta p\u00e4\u00e4tt\u00e4minen tai onnellisen el\u00e4m\u00e4n etsiminen. Roistotar puolestaan pyrki aktiivisesti\r\nsaavuttamaan p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4ns\u00e4. Avuttomuuden ja riippuvaisuuden suhteen elokuvan naiskolmikko oli melko\r\nmonimuotoinen. Roistotar ja yksi tarinan hyvist\u00e4 naisista olivat varsin itsen\u00e4isi\u00e4, mutta tarinan\r\nvarsinainen sankaritar oli jatkuvasti riippuvainen miesten tarjoamasta avusta. Kaikki elokuvan naiset\r\nesitettiin taloudellisesti riippumattomina. Naisten esitt\u00e4minen taloudellisesti riippumattomina oli yksi\r\nainoista l\u00f6yd\u00f6ist\u00e4ni, joka mahdollisesti haastaa vanhoja representaatioita. Muuten Disneyn Lumottuelokuva\r\nei juuri haastanut naisten representaatioiden usein kritisoituja piirteit\u00e4, vaan p\u00e4\u00e4tyi toistamaan\r\nniit\u00e4.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-06-16T13:16:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nleskinen_saara.pdf: 147183 bytes, checksum: 2ad915cd2539c35cbfb0ab72593ea189 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-16T13:16:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nleskinen_saara.pdf: 147183 bytes, checksum: 2ad915cd2539c35cbfb0ab72593ea189 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fairy tales", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feminist media studies", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CDA", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Passively ever after: Representation of Women in Disney\u2019s Enchanted", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006162076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24431
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/627c063b-db98-4a73-ac81-4c370ba8fd92\/download","text":"leskinen_saara.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leskinen, Saara Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted fairy tales feminist media studies CDA English Englannin kieli
title Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted
title_full Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted
title_fullStr Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted
title_full_unstemmed Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted
title_short Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted
title_sort passively ever after representation of women in disney s enchanted
title_txtP Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted
topic fairy tales feminist media studies CDA English Englannin kieli
topic_facet CDA Englannin kieli English fairy tales feminist media studies
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24431 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006162076
work_keys_str_mv AT leskinensaara passivelyeverafterrepresentationofwomenindisneysenchanted