Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland

  Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia, miten maahanmuuttajan akkulturaation taso ja maahanmuuton aikainen ikä vaikuttavat saavutettuun suomen kielen osaamistasoon. Lisäksi tutkimuksen avulla yritettiin löytää mahdollisia eroja pakolaisten ja vapaaehtoisten maahanmuuttajien suomen kiele...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Venäläinen, Agata
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24429
_version_ 1826225818016153600
author Venäläinen, Agata
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Venäläinen, Agata Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Venäläinen, Agata Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Venäläinen, Agata
datasource_str_mv jyx
description   Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia, miten maahanmuuttajan akkulturaation taso ja maahanmuuton aikainen ikä vaikuttavat saavutettuun suomen kielen osaamistasoon. Lisäksi tutkimuksen avulla yritettiin löytää mahdollisia eroja pakolaisten ja vapaaehtoisten maahanmuuttajien suomen kielen oppimiseen vaikuttavien asioiden välillä. Tutkimuksen tarkoituksena oli täydentää aikaisempaa tutkimusta maahanmuuttajien isäntäkielen oppimisesta, koska aiempi tutkimus on keskittynyt lähes ainoastaan maihin, joiden pääkielenä käytetään englantia. Viitekehyksenä käytettiin lähinnä kahta eri tutkimusta, joista toisessa käytetty kyselylomake toimi myös tämän tutkimuksen kysymyslomakkeen pohjana. Lomake sisälsi kysymyksiä vastaajan asenteista suomen kieltä ja suomalaisia kohtaan, sekä kysymyksiä jotka pyrkivät selvittämään vastaajan akkulturaation tason. Lisäksi lomake sisälsi itsearvioinnin, jonka avulla saatiin kuva vastaajan suomen kielen osaamistasosta. Lopulta kerätty kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisesti ja sen avulla pyrittiin luomaan yleistettäviä tuloksia ja vertaamaan niitä aikaisempaan tutkimukseen. Kyselylomakkeen täytti 13 eri taustaista maahanmuuttajaa, jotka kaikki olivat aineistoa kerättäessä maahanmuuttajien työvoimakoulutuksessa Mikkelissä. Vastaajista kuusi oli pakolaisia ja seitsemän oli saapunut Suomeen vapaaehtoisesti. Kukaan vastaajista ei ollut saapunut Suomeen ollessaan lapsi tai teini, eikä merkittäviä eroja havaittu verrattaessa alle 25-vuotiaina saapuneita myöhemmin saapuneisiin. Sen sijaan maahanmuuttajan Suomessa viettämällä ajalla oli yhteys vastaajan itsearvioituun suomen kielen osaamistasoon. Alle kolme vuotta Suomessa viettäneistä lähes 70 prosenttia arvioi suomen kielen tasonsa heikoksi, kun taas yli kolme vuotta asuneista kaikki arvioivat sen vähintään hyväksi. Akkulturaation taso vastasi puolestaan valtaosalla vastaajista integraatiota, joka oli myös ylin akkulturaation taso vastaajien joukossa. Näiden integroituneiden vastaajien suomen kielen osaamisen itsearviointi oli selvästi positiivisempi verrattuna maahanmuuttajiin, jotka eivät olleet vielä sopeutuneet Suomessa elämiseen yhtä hyvin. Lisäksi maahanmuuttajat, joiden tulevaisuuden suunnitelmiin kuului ainakin osittainen asuminen Suomessa, arvioivat osaavansa selkeästi paremmin suomea verrattaessa heitä maahanmuuttajiin, jotka eivät aio tulevaisuudessa jäädä Suomeen. Pakolaisten ja vapaaehtoisten maahanmuuttajien itsearvioinnissa oli puolestaan myös eroja, joita näyttäisi osaltaan selittävän heidän oman kielisten kontaktiensa määrä.   
first_indexed 2012-12-06T00:01:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ven\u00e4l\u00e4inen, Agata", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-16T13:11:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-16T13:11:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24429", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0T\u00e4m\u00e4n proseminaarity\u00f6n tarkoituksena oli tutkia, miten maahanmuuttajan akkulturaation taso ja\r\nmaahanmuuton aikainen ik\u00e4 vaikuttavat saavutettuun suomen kielen osaamistasoon. Lis\u00e4ksi tutkimuksen\r\navulla yritettiin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 mahdollisia eroja pakolaisten ja vapaaehtoisten maahanmuuttajien suomen kielen\r\noppimiseen vaikuttavien asioiden v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aikaisempaa tutkimusta\r\nmaahanmuuttajien is\u00e4nt\u00e4kielen oppimisesta, koska aiempi tutkimus on keskittynyt l\u00e4hes ainoastaan maihin,\r\njoiden p\u00e4\u00e4kielen\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n englantia.\r\nViitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin l\u00e4hinn\u00e4 kahta eri tutkimusta, joista toisessa k\u00e4ytetty kyselylomake toimi my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n\r\ntutkimuksen kysymyslomakkeen pohjana. Lomake sis\u00e4lsi kysymyksi\u00e4 vastaajan asenteista suomen kielt\u00e4 ja\r\nsuomalaisia kohtaan, sek\u00e4 kysymyksi\u00e4 jotka pyrkiv\u00e4t selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaajan akkulturaation tason. Lis\u00e4ksi\r\nlomake sis\u00e4lsi itsearvioinnin, jonka avulla saatiin kuva vastaajan suomen kielen osaamistasosta. Lopulta\r\nker\u00e4tty kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisesti ja sen avulla pyrittiin luomaan yleistett\u00e4vi\u00e4 tuloksia\r\nja vertaamaan niit\u00e4 aikaisempaan tutkimukseen.\r\nKyselylomakkeen t\u00e4ytti 13 eri taustaista maahanmuuttajaa, jotka kaikki olivat aineistoa ker\u00e4tt\u00e4ess\u00e4\r\nmaahanmuuttajien ty\u00f6voimakoulutuksessa Mikkeliss\u00e4. Vastaajista kuusi oli pakolaisia ja seitsem\u00e4n oli\r\nsaapunut Suomeen vapaaehtoisesti. Kukaan vastaajista ei ollut saapunut Suomeen ollessaan lapsi tai teini, eik\u00e4\r\nmerkitt\u00e4vi\u00e4 eroja havaittu verrattaessa alle 25-vuotiaina saapuneita my\u00f6hemmin saapuneisiin. Sen sijaan\r\nmaahanmuuttajan Suomessa viett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ajalla oli yhteys vastaajan itsearvioituun suomen kielen\r\nosaamistasoon. Alle kolme vuotta Suomessa viett\u00e4neist\u00e4 l\u00e4hes 70 prosenttia arvioi suomen kielen tasonsa\r\nheikoksi, kun taas yli kolme vuotta asuneista kaikki arvioivat sen v\u00e4hint\u00e4\u00e4n hyv\u00e4ksi. Akkulturaation taso\r\nvastasi puolestaan valtaosalla vastaajista integraatiota, joka oli my\u00f6s ylin akkulturaation taso vastaajien\r\njoukossa. N\u00e4iden integroituneiden vastaajien suomen kielen osaamisen itsearviointi oli selv\u00e4sti positiivisempi\r\nverrattuna maahanmuuttajiin, jotka eiv\u00e4t olleet viel\u00e4 sopeutuneet Suomessa el\u00e4miseen yht\u00e4 hyvin. Lis\u00e4ksi\r\nmaahanmuuttajat, joiden tulevaisuuden suunnitelmiin kuului ainakin osittainen asuminen Suomessa, arvioivat\r\nosaavansa selke\u00e4sti paremmin suomea verrattaessa heit\u00e4 maahanmuuttajiin, jotka eiv\u00e4t aio tulevaisuudessa\r\nj\u00e4\u00e4d\u00e4 Suomeen. Pakolaisten ja vapaaehtoisten maahanmuuttajien itsearvioinnissa oli puolestaan my\u00f6s eroja,\r\njoita n\u00e4ytt\u00e4isi osaltaan selitt\u00e4v\u00e4n heid\u00e4n oman kielisten kontaktiensa m\u00e4\u00e4r\u00e4.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-06-16T13:11:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nven\u00e4l\u00e4inen_agata.pdf: 438972 bytes, checksum: d93216ff092335cf6ec496659a162d86 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-16T13:11:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nven\u00e4l\u00e4inen_agata.pdf: 438972 bytes, checksum: d93216ff092335cf6ec496659a162d86 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "acculturation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immigration", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006162073", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24429
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9bf2ba2-307c-43c1-85b9-8d141032268c\/download","text":"ven\u00e4l\u00e4inen_agata.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Venäläinen, Agata Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland acculturation second language learning immigration English Englannin kieli
title Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland
title_full Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland
title_fullStr Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland
title_full_unstemmed Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland
title_short Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland
title_sort age and acculturation the host language proficiency of immigrants in finland
title_txtP Age and Acculturation: The Host Language Proficiency of Immigrants in Finland
topic acculturation second language learning immigration English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English acculturation immigration second language learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24429 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006162073
work_keys_str_mv AT venäläinenagata ageandacculturationthehostlanguageproficiencyofimmigrantsinfinland