Kehollinen ilmaisu osana lukion monikulttuurista musiikkikasvatusta

Viimeisten vuosien aikana monikulttuurisuus ja moniarvoisuus ovat tulleet osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Nämä yhteiskunnalliset muutokset ovat vahvistaneet monikulttuurisuuden asemaa myös koulujen opetussuunnitelmissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa musiikkikasvatuksesta monikulttuur...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tauriainen, Emmi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24426
Kuvaus
Yhteenveto:Viimeisten vuosien aikana monikulttuurisuus ja moniarvoisuus ovat tulleet osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Nämä yhteiskunnalliset muutokset ovat vahvistaneet monikulttuurisuuden asemaa myös koulujen opetussuunnitelmissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa musiikkikasvatuksesta monikulttuurisuuden ja kulttuurien välisen dialogin näkökulmasta. Tutkimus tuo esille, miten kehollista ilmaisua ja tanssia voidaan yhdistää lukion monikulttuuriseen musiikkikasvatukseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin kahden kokeneen tanssinopettajan teemahaastattelua sekä kansainvälisessä yhteistyössä toimivan lukion musiikinopettajan sähköpostihaastattelua. Tanssinopettajien opettama tanssimuoto on afrikkalainen tanssi. Teemahaastattelut ovat osa Mariana Siljamäen liikuntapedagogiikan väitöskirjaaineistoa. Lukion musiikin sekä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat nousivat myös keskeiseen rooliin tutkimuksessa. Lisäksi työssä käytettiin liikunnan opetussuunnitelmia pohtiessa tanssin asemaa lukiossa. Haastatteluaineiston antia ja opetussuunnitelmia vertailemalla pyrittiin löytämään tavoitteet kehollista ilmaisua ja monikulttuurista musiikkikasvatusta integroivalle opetukselle. Haastatteluaineistosta ja opetussuunnitelmista nousivat esille seuraavat tavoitteet: 1) kokonaisvaltaisen oppimisen tukeminen, 2) eri kulttuurien tuntemuksen lisääminen ja kulttuurista monimuotoisuutta arvostavan asenteen kehittäminen, 3) yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden vuoropuhelu ja sosiaalisten taitojen kehittäminen sekä 4) opiskelijan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen.