Novice teachers' power strategies Coercion, bribery and intimidation?

 Tämän kandidaatintutkielman aiheena on aloittelevien opettajien valtastrategiat luokassa. Valta on olennainen osa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä ja näin on luokkaympäristössä, jossa valtasuhteet ovat melko ilmeisiä ja voimakkaita. Tämän valtasuhteen ja sen ilmenemismuotojen tutkiminen on aih...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pihavaara, Paavo
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24416
_version_ 1826225810332188672
author Pihavaara, Paavo
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pihavaara, Paavo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pihavaara, Paavo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pihavaara, Paavo
datasource_str_mv jyx
description  Tämän kandidaatintutkielman aiheena on aloittelevien opettajien valtastrategiat luokassa. Valta on olennainen osa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä ja näin on luokkaympäristössä, jossa valtasuhteet ovat melko ilmeisiä ja voimakkaita. Tämän valtasuhteen ja sen ilmenemismuotojen tutkiminen on aiheellista, koska se kuuluu osana opettajan ammattitaitoon. Yksi syy tämän tutkielman tekemiseen onkin juuri auttaa tulevia opettajia tämän monisyisen ja vaikean aiheen kanssa, sillä on mahdollista että on olemassa eroja siinä, minkälaista valtaa opettajat sanovat käyttävänsä luokassa ja mitä he todellisuudessa käyttävät. Tämän tutkielman päämetodina olivat opetusharjoittelijoiden haastattelut ja heidän tuntiensa seuraaminen, sekä näiden kahden materiaalin vertailu keskenään. Materiaali tutkimukseen kerättiin syksyllä 2009 Jyväskylän Normaalikoulussa jossa myös haastattelut suoritettiin opetusharjoittelijoiden konferenssitilassa. Valitsin tutkielman kohteeksi harjoittelijat, koska heidän käyttämiä mahdollisia eri yleisiä strategioita oli useita. Joko heidän valtastrategiansa ovat monimuotoisia ja harjoittelija todennäköisemmin kokeilee useamman laisia keinoja koska hänen toimintatapansa eivät ole vielä vakiintuneet, tai sitten hän keskittyy vain yhden toimintatavan täyteen hallintaan aluksi. Tämä johtui osittain myös siitä, että itsekin opetusharjoittelijana tuntien seuraaminen ja haastatteluaikojen sopiminen toisten harjoittelijoiden kanssa oli helpompaa kuin ulkopuolisena. Tutkimuksen päällimmäinen löytö oli se, että opetusharjoittelijoilla oli jo käytössä suuri määrä eri metodeja luokan hallintaan. Sen lisäksi he olivat tietoisia muistakin metodeista, joita he itse eivät uskoneet vielä pystyvänsä käyttämään. Kuitenkin samalla heidän käsityksensä valtastrategioista oli vielä jokseenkin pintapuolista ja sitä voidaan ennemmin kuvailla ulkoisina metodeina kuin kokonaisvaltaisena strategiana, vaikkakin jotkin haastateltavat osoittivat jo syvällisempää ymmärrystä valtasuhteista.     
first_indexed 2012-12-06T00:01:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pihavaara, Paavo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-14T09:44:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-14T09:44:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24416", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman aiheena on aloittelevien opettajien valtastrategiat luokassa. Valta on\r\nolennainen osa kaikkea sosiaalista kanssak\u00e4ymist\u00e4 ja n\u00e4in on luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, jossa valtasuhteet\r\novat melko ilmeisi\u00e4 ja voimakkaita. T\u00e4m\u00e4n valtasuhteen ja sen ilmenemismuotojen tutkiminen on\r\naiheellista, koska se kuuluu osana opettajan ammattitaitoon. Yksi syy t\u00e4m\u00e4n tutkielman tekemiseen\r\nonkin juuri auttaa tulevia opettajia t\u00e4m\u00e4n monisyisen ja vaikean aiheen kanssa, sill\u00e4 on mahdollista\r\nett\u00e4 on olemassa eroja siin\u00e4, mink\u00e4laista valtaa opettajat sanovat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 luokassa ja mit\u00e4 he\r\ntodellisuudessa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman p\u00e4\u00e4metodina olivat opetusharjoittelijoiden haastattelut ja heid\u00e4n tuntiensa\r\nseuraaminen, sek\u00e4 n\u00e4iden kahden materiaalin vertailu kesken\u00e4\u00e4n. Materiaali tutkimukseen ker\u00e4ttiin\r\nsyksyll\u00e4 2009 Jyv\u00e4skyl\u00e4n Normaalikoulussa jossa my\u00f6s haastattelut suoritettiin\r\nopetusharjoittelijoiden konferenssitilassa. Valitsin tutkielman kohteeksi harjoittelijat, koska heid\u00e4n\r\nk\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 mahdollisia eri yleisi\u00e4 strategioita oli useita. Joko heid\u00e4n valtastrategiansa ovat\r\nmonimuotoisia ja harjoittelija todenn\u00e4k\u00f6isemmin kokeilee useamman laisia keinoja koska h\u00e4nen\r\ntoimintatapansa eiv\u00e4t ole viel\u00e4 vakiintuneet, tai sitten h\u00e4n keskittyy vain yhden toimintatavan\r\nt\u00e4yteen hallintaan aluksi. T\u00e4m\u00e4 johtui osittain my\u00f6s siit\u00e4, ett\u00e4 itsekin opetusharjoittelijana tuntien\r\nseuraaminen ja haastatteluaikojen sopiminen toisten harjoittelijoiden kanssa oli helpompaa kuin\r\nulkopuolisena.\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4llimm\u00e4inen l\u00f6yt\u00f6 oli se, ett\u00e4 opetusharjoittelijoilla oli jo k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 eri\r\nmetodeja luokan hallintaan. Sen lis\u00e4ksi he olivat tietoisia muistakin metodeista, joita he itse eiv\u00e4t\r\nuskoneet viel\u00e4 pystyv\u00e4ns\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Kuitenkin samalla heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 valtastrategioista oli\r\nviel\u00e4 jokseenkin pintapuolista ja sit\u00e4 voidaan ennemmin kuvailla ulkoisina metodeina kuin\r\nkokonaisvaltaisena strategiana, vaikkakin jotkin haastateltavat osoittivat jo syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4\r\nymm\u00e4rryst\u00e4 valtasuhteista.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-06-14T09:44:21Z\nNo. of bitstreams: 2\npihavaara.paavo.pdf: 141571 bytes, checksum: 8175405014692c56e493f1fa6161b397 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-14T09:44:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\npihavaara.paavo.pdf: 141571 bytes, checksum: 8175405014692c56e493f1fa6161b397 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strategy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "institutional", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "power", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "beginner", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006142061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24416
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7947908d-a748-4ded-9d8c-577589c47f90\/download","text":"pihavaara.paavo.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pihavaara, Paavo Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation? strategy institutional power teacher beginner English Englannin kieli
title Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation?
title_full Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation?
title_fullStr Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation? Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation?
title_full_unstemmed Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation? Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation?
title_short Novice teachers' power strategies
title_sort novice teachers power strategies coercion bribery and intimidation
title_sub Coercion, bribery and intimidation?
title_txtP Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation?
topic strategy institutional power teacher beginner English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English beginner institutional power strategy teacher
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24416 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006142061
work_keys_str_mv AT pihavaarapaavo noviceteacherspowerstrategiescoercionbriberyandintimidation