Novice teachers' power strategies Coercion, bribery and intimidation?

 Tämän kandidaatintutkielman aiheena on aloittelevien opettajien valtastrategiat luokassa. Valta on olennainen osa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä ja näin on luokkaympäristössä, jossa valtasuhteet ovat melko ilmeisiä ja voimakkaita. Tämän valtasuhteen ja sen ilmenemismuotojen tutkiminen on aih...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pihavaara, Paavo
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24416
Kuvaus
Yhteenveto: Tämän kandidaatintutkielman aiheena on aloittelevien opettajien valtastrategiat luokassa. Valta on olennainen osa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä ja näin on luokkaympäristössä, jossa valtasuhteet ovat melko ilmeisiä ja voimakkaita. Tämän valtasuhteen ja sen ilmenemismuotojen tutkiminen on aiheellista, koska se kuuluu osana opettajan ammattitaitoon. Yksi syy tämän tutkielman tekemiseen onkin juuri auttaa tulevia opettajia tämän monisyisen ja vaikean aiheen kanssa, sillä on mahdollista että on olemassa eroja siinä, minkälaista valtaa opettajat sanovat käyttävänsä luokassa ja mitä he todellisuudessa käyttävät. Tämän tutkielman päämetodina olivat opetusharjoittelijoiden haastattelut ja heidän tuntiensa seuraaminen, sekä näiden kahden materiaalin vertailu keskenään. Materiaali tutkimukseen kerättiin syksyllä 2009 Jyväskylän Normaalikoulussa jossa myös haastattelut suoritettiin opetusharjoittelijoiden konferenssitilassa. Valitsin tutkielman kohteeksi harjoittelijat, koska heidän käyttämiä mahdollisia eri yleisiä strategioita oli useita. Joko heidän valtastrategiansa ovat monimuotoisia ja harjoittelija todennäköisemmin kokeilee useamman laisia keinoja koska hänen toimintatapansa eivät ole vielä vakiintuneet, tai sitten hän keskittyy vain yhden toimintatavan täyteen hallintaan aluksi. Tämä johtui osittain myös siitä, että itsekin opetusharjoittelijana tuntien seuraaminen ja haastatteluaikojen sopiminen toisten harjoittelijoiden kanssa oli helpompaa kuin ulkopuolisena. Tutkimuksen päällimmäinen löytö oli se, että opetusharjoittelijoilla oli jo käytössä suuri määrä eri metodeja luokan hallintaan. Sen lisäksi he olivat tietoisia muistakin metodeista, joita he itse eivät uskoneet vielä pystyvänsä käyttämään. Kuitenkin samalla heidän käsityksensä valtastrategioista oli vielä jokseenkin pintapuolista ja sitä voidaan ennemmin kuvailla ulkoisina metodeina kuin kokonaisvaltaisena strategiana, vaikkakin jotkin haastateltavat osoittivat jo syvällisempää ymmärrystä valtasuhteista.