Summary: | Tämän kandidaatintutkielman aiheena on aloittelevien opettajien valtastrategiat luokassa. Valta on
olennainen osa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä ja näin on luokkaympäristössä, jossa valtasuhteet
ovat melko ilmeisiä ja voimakkaita. Tämän valtasuhteen ja sen ilmenemismuotojen tutkiminen on
aiheellista, koska se kuuluu osana opettajan ammattitaitoon. Yksi syy tämän tutkielman tekemiseen
onkin juuri auttaa tulevia opettajia tämän monisyisen ja vaikean aiheen kanssa, sillä on mahdollista
että on olemassa eroja siinä, minkälaista valtaa opettajat sanovat käyttävänsä luokassa ja mitä he
todellisuudessa käyttävät.
Tämän tutkielman päämetodina olivat opetusharjoittelijoiden haastattelut ja heidän tuntiensa
seuraaminen, sekä näiden kahden materiaalin vertailu keskenään. Materiaali tutkimukseen kerättiin
syksyllä 2009 Jyväskylän Normaalikoulussa jossa myös haastattelut suoritettiin
opetusharjoittelijoiden konferenssitilassa. Valitsin tutkielman kohteeksi harjoittelijat, koska heidän
käyttämiä mahdollisia eri yleisiä strategioita oli useita. Joko heidän valtastrategiansa ovat
monimuotoisia ja harjoittelija todennäköisemmin kokeilee useamman laisia keinoja koska hänen
toimintatapansa eivät ole vielä vakiintuneet, tai sitten hän keskittyy vain yhden toimintatavan
täyteen hallintaan aluksi. Tämä johtui osittain myös siitä, että itsekin opetusharjoittelijana tuntien
seuraaminen ja haastatteluaikojen sopiminen toisten harjoittelijoiden kanssa oli helpompaa kuin
ulkopuolisena.
Tutkimuksen päällimmäinen löytö oli se, että opetusharjoittelijoilla oli jo käytössä suuri määrä eri
metodeja luokan hallintaan. Sen lisäksi he olivat tietoisia muistakin metodeista, joita he itse eivät
uskoneet vielä pystyvänsä käyttämään. Kuitenkin samalla heidän käsityksensä valtastrategioista oli
vielä jokseenkin pintapuolista ja sitä voidaan ennemmin kuvailla ulkoisina metodeina kuin
kokonaisvaltaisena strategiana, vaikkakin jotkin haastateltavat osoittivat jo syvällisempää
ymmärrystä valtasuhteista.
|