I think there’s a teacher hiding behind that text book first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching

  Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. Yhdelle opettajalle tämä voi tarkoittaa yletöntä ylimääräistä työmäärää, to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pänkäläinen, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24393
_version_ 1826225810330091520
author Pänkäläinen, Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pänkäläinen, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pänkäläinen, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pänkäläinen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description   Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. Yhdelle opettajalle tämä voi tarkoittaa yletöntä ylimääräistä työmäärää, toiselle vaihtelua ja vapautta opettamiseen. Luovaan englanninopettamiseen liittyviä käsityksiä ja tuntemuksia ei ole kuitenkaan tutkittu laajasti varsinkaan suomalaisessa kontekstissa eikä siis voida sanoa, miten ne vaikuttavat englanninopettajan kokemuksiin omasta työstään. Aiemmat luovuutta käsittelevät tutkimukset ovat käsitelleet opettajuuden eri puolia laajemmin, jolloin luovaan opettamiseen ei ole juurikaan keskitytty ja sen käsittely on jäänyt melko pintapuoliseksi. Kyseiset tutkimukset eivät ole myöskään käsitelleet luovuutta juuri englanninopettamisen näkökulmasta. Tämä tutkimus tarkastelee aihetta Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden englannin opettajan opintoihin suoravalituille jaetun kyselyn avulla. Vastauksia tutkimalla selvitettiin, millaisia käsityksiä tulevilla englanninopettajilla on luovan opettamisen tärkeydestä englannin oppimiselle, millaisia tuntemuksia luova opettaminen heissä herättää sekä millaisena he näkevät opettajakoulutuksen roolin luovien opetusmenetelmien opettamisessa. Samoin tällä tutkimuksella selviteltiin, onko luoviin opetusmenetelmiin eri tavoin suhtautuvilla vastaavasti erilaisia käsityksiä luovuuden tärkeydestä opettajakoulutuksessa. Vastausten perusteella voidaan päätellä kyseisten suoravalittujen näkevän luovan englanninopettamisen positiivisena ja oppimista parantavana seikkana. Mielipide-eroja ilmeni kuitenkin puhuttaessa luovuuden yhdistämisestä omaan työhön sekä opettajakoulutukseen. Koska tutkimusryhmä koostui 13 suoravalitusta, ei tutkimustuloksia voida yleistää koskemaan koko suomalaista opettajakoulutuskontekstia. Tämän tutkimuksen tulokset palvelevatkin parhaiten tulevien tutkimuksien tarvetta selvittelevinä ja suuntaa antavina ohjeina.   
first_indexed 2012-12-06T00:01:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4nk\u00e4l\u00e4inen, Reetta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-11T09:47:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-11T09:47:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin\r\nvalmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 opettaessaan vaihtelevia\r\nopetusmenetelmi\u00e4 ja -materiaaleja. Yhdelle opettajalle t\u00e4m\u00e4 voi tarkoittaa ylet\u00f6nt\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4\r\nty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, toiselle vaihtelua ja vapautta opettamiseen. Luovaan englanninopettamiseen liittyvi\u00e4\r\nk\u00e4sityksi\u00e4 ja tuntemuksia ei ole kuitenkaan tutkittu laajasti varsinkaan suomalaisessa kontekstissa\r\neik\u00e4 siis voida sanoa, miten ne vaikuttavat englanninopettajan kokemuksiin omasta ty\u00f6st\u00e4\u00e4n.\r\nAiemmat luovuutta k\u00e4sittelev\u00e4t tutkimukset ovat k\u00e4sitelleet opettajuuden eri puolia laajemmin,\r\njolloin luovaan opettamiseen ei ole juurikaan keskitytty ja sen k\u00e4sittely on j\u00e4\u00e4nyt melko\r\npintapuoliseksi. Kyseiset tutkimukset eiv\u00e4t ole my\u00f6sk\u00e4\u00e4n k\u00e4sitelleet luovuutta juuri\r\nenglanninopettamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee aihetta Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ensimm\u00e4isen vuoden englannin opettajan\r\nopintoihin suoravalituille jaetun kyselyn avulla. Vastauksia tutkimalla selvitettiin, millaisia\r\nk\u00e4sityksi\u00e4 tulevilla englanninopettajilla on luovan opettamisen t\u00e4rkeydest\u00e4 englannin oppimiselle,\r\nmillaisia tuntemuksia luova opettaminen heiss\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 millaisena he n\u00e4kev\u00e4t\r\nopettajakoulutuksen roolin luovien opetusmenetelmien opettamisessa. Samoin t\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella\r\nselviteltiin, onko luoviin opetusmenetelmiin eri tavoin suhtautuvilla vastaavasti erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4\r\nluovuuden t\u00e4rkeydest\u00e4 opettajakoulutuksessa.\r\nVastausten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4 kyseisten suoravalittujen n\u00e4kev\u00e4n luovan\r\nenglanninopettamisen positiivisena ja oppimista parantavana seikkana. Mielipide-eroja ilmeni\r\nkuitenkin puhuttaessa luovuuden yhdist\u00e4misest\u00e4 omaan ty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 opettajakoulutukseen. Koska\r\ntutkimusryhm\u00e4 koostui 13 suoravalitusta, ei tutkimustuloksia voida yleist\u00e4\u00e4 koskemaan koko\r\nsuomalaista opettajakoulutuskontekstia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset palvelevatkin parhaiten\r\ntulevien tutkimuksien tarvetta selvittelevin\u00e4 ja suuntaa antavina ohjeina.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-06-11T09:47:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nProseminar _P\u00e4nk\u00e4l\u00e4inen.pdf: 253476 bytes, checksum: 9e1ec3bf0725e1c0a854ab008b8a9554 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-11T09:47:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nProseminar _P\u00e4nk\u00e4l\u00e4inen.pdf: 253476 bytes, checksum: 9e1ec3bf0725e1c0a854ab008b8a9554 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher training", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher trainees", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "creative EFL teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "I think there\u2019s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006112036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24393
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2ea30d0b-1eb8-45e2-befe-03e61e51d9cc\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201006112036.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pänkäläinen, Reetta I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching teacher training teacher trainees creative EFL teaching English Englannin kieli
title I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
title_full I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
title_fullStr I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
title_full_unstemmed I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
title_short I think there’s a teacher hiding behind that text book
title_sort i think there s a teacher hiding behind that text book first year teacher trainees conceptions of creative efl teaching
title_sub first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
title_txtP I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
topic teacher training teacher trainees creative EFL teaching English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English creative EFL teaching teacher trainees teacher training
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24393 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006112036
work_keys_str_mv AT pänkäläinenreetta ithinktheresateacherhidingbehindthattextbookfirstyearteachertraineesconception