I think there’s a teacher hiding behind that text book first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching

  Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. Yhdelle opettajalle tämä voi tarkoittaa yletöntä ylimääräistä työmäärää, to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pänkäläinen, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24393
Description
Summary:  Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. Yhdelle opettajalle tämä voi tarkoittaa yletöntä ylimääräistä työmäärää, toiselle vaihtelua ja vapautta opettamiseen. Luovaan englanninopettamiseen liittyviä käsityksiä ja tuntemuksia ei ole kuitenkaan tutkittu laajasti varsinkaan suomalaisessa kontekstissa eikä siis voida sanoa, miten ne vaikuttavat englanninopettajan kokemuksiin omasta työstään. Aiemmat luovuutta käsittelevät tutkimukset ovat käsitelleet opettajuuden eri puolia laajemmin, jolloin luovaan opettamiseen ei ole juurikaan keskitytty ja sen käsittely on jäänyt melko pintapuoliseksi. Kyseiset tutkimukset eivät ole myöskään käsitelleet luovuutta juuri englanninopettamisen näkökulmasta. Tämä tutkimus tarkastelee aihetta Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden englannin opettajan opintoihin suoravalituille jaetun kyselyn avulla. Vastauksia tutkimalla selvitettiin, millaisia käsityksiä tulevilla englanninopettajilla on luovan opettamisen tärkeydestä englannin oppimiselle, millaisia tuntemuksia luova opettaminen heissä herättää sekä millaisena he näkevät opettajakoulutuksen roolin luovien opetusmenetelmien opettamisessa. Samoin tällä tutkimuksella selviteltiin, onko luoviin opetusmenetelmiin eri tavoin suhtautuvilla vastaavasti erilaisia käsityksiä luovuuden tärkeydestä opettajakoulutuksessa. Vastausten perusteella voidaan päätellä kyseisten suoravalittujen näkevän luovan englanninopettamisen positiivisena ja oppimista parantavana seikkana. Mielipide-eroja ilmeni kuitenkin puhuttaessa luovuuden yhdistämisestä omaan työhön sekä opettajakoulutukseen. Koska tutkimusryhmä koostui 13 suoravalitusta, ei tutkimustuloksia voida yleistää koskemaan koko suomalaista opettajakoulutuskontekstia. Tämän tutkimuksen tulokset palvelevatkin parhaiten tulevien tutkimuksien tarvetta selvittelevinä ja suuntaa antavina ohjeina.