Ympäristö liikuttaa lasta päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa

Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen yksikkö, kevät 2010. 106 sivua. Tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mantsinen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24385
_version_ 1828193140191789056
author Mantsinen, Anni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mantsinen, Anni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mantsinen, Anni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mantsinen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen yksikkö, kevät 2010. 106 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys päiväkodin ympäristöllisillä tekijöillä on esiopetuikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa. Halusin tarkastella erityisesti päiväkodin fyysisen ja sosiaalisen ympäristön luomien liikuntamahdollisuuksien merkitystä. Päiväkodin fyysiseen ympäristöön sisällytin päiväkodin sisätilat, päiväkodin pihan sekä päiväkodin lähiympäristön liikuntapaikat. Sosiaaliseen ympäristöön kuuluivat päiväkodin varhaiskasvattajat sekä lasten vertaisryhmä. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin havainnoimalla päiväkodissa tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti ja haastattelemalla kahdeksaa esiopetusikäistä lasta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti yksilö- ja parihaastatteluina. Lisäksi aineistoon kuului päiväkodin varhaiskasvattajien kanssa käydyt epäviralliset keskustelut. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa analyysia, jonka pohjana olivat Varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset (2005). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sekä fyysisellä että sosiaalisella ympäristöllä on suuri merkitys lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa. Fyysisessä ympäristössä erityisesti päiväkodin piha lasten liikuntapaikkana korostui. Myös lähiympäristön monipuoliset liikuntamahdollisuudet aktivoivat lapsia liikunnallisesti. Sisätiloissa fyysiset puitteet lasten liikunnalliselle aktiivisuudelle olivat rajalliset, jolloin varhaiskasvattajien rooli lasten liikunnallisen aktiivisuuden mahdollistajana sisätiloissa korostuu. Varhaiskasvattajien ohjaama liikunta jäi lasten päivittäisen liikunnallisen aktiivisuuden näkökulmasta vähäiseksi. Varhaiskasvattajat kannustivat lapsia liikunnalliseen toimintaan, jolloin lapset innostuvat liikkumaan enemmän. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat rajoittavat välillä lasten liikunnallista toimintaa, jos toiminta on esimerkiksi liian rajua. Vertaisryhmän merkitys lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa osoittautui erittäin suureksi. Lasten väliset sosiaaliset suhteet voivat joko lisätä tai vähentää lasten liikkumista. Esiopetusiässä kavereiden merkitys alkaa korostua ja vertaisryhmässä liikkuminen on mukavampaa. Toisaalta taas kiusaaminen tai jonkun lapsen leikistä poisjättäminen passivoi lasta liikunnallisesti.
first_indexed 2024-09-11T08:49:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mantsinen, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-10T11:20:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-10T11:20:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1131090", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24385", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mantsinen, Anni. Ymp\u00e4rist\u00f6 liikuttaa lasta. P\u00e4iv\u00e4kodin ymp\u00e4rist\u00f6llisten tekij\u00f6iden merkitys esiopetusik\u00e4isten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen yksikk\u00f6, kev\u00e4t 2010. 106 sivua. \n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen merkitys p\u00e4iv\u00e4kodin ymp\u00e4rist\u00f6llisill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 on esiopetuik\u00e4isten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa. Halusin tarkastella erityisesti p\u00e4iv\u00e4kodin fyysisen ja sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n luomien liikuntamahdollisuuksien merkityst\u00e4. P\u00e4iv\u00e4kodin fyysiseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n sis\u00e4llytin p\u00e4iv\u00e4kodin sis\u00e4tilat, p\u00e4iv\u00e4kodin pihan sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6n liikuntapaikat. Sosiaaliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n kuuluivat p\u00e4iv\u00e4kodin varhaiskasvattajat sek\u00e4 lasten vertaisryhm\u00e4. \n\nTutkimuksen laadullinen aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla p\u00e4iv\u00e4kodissa tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti ja haastattelemalla kahdeksaa esiopetusik\u00e4ist\u00e4 lasta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti yksil\u00f6- ja parihaastatteluina. Lis\u00e4ksi aineistoon kuului p\u00e4iv\u00e4kodin varhaiskasvattajien kanssa k\u00e4ydyt ep\u00e4viralliset keskustelut. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa analyysia, jonka pohjana olivat Varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset (2005). \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 fyysisell\u00e4 ett\u00e4 sosiaalisella ymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 on suuri merkitys lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa. Fyysisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 erityisesti p\u00e4iv\u00e4kodin piha lasten liikuntapaikkana korostui. My\u00f6s l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6n monipuoliset liikuntamahdollisuudet aktivoivat lapsia liikunnallisesti. Sis\u00e4tiloissa fyysiset puitteet lasten liikunnalliselle aktiivisuudelle olivat rajalliset, jolloin varhaiskasvattajien rooli lasten liikunnallisen aktiivisuuden mahdollistajana sis\u00e4tiloissa korostuu. \n\nVarhaiskasvattajien ohjaama liikunta j\u00e4i lasten p\u00e4ivitt\u00e4isen liikunnallisen aktiivisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta v\u00e4h\u00e4iseksi. Varhaiskasvattajat kannustivat lapsia liikunnalliseen toimintaan, jolloin lapset innostuvat liikkumaan enemm\u00e4n. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat rajoittavat v\u00e4lill\u00e4 lasten liikunnallista toimintaa, jos toiminta on esimerkiksi liian rajua.\n\nVertaisryhm\u00e4n merkitys lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa osoittautui eritt\u00e4in suureksi. Lasten v\u00e4liset sosiaaliset suhteet voivat joko lis\u00e4t\u00e4 tai v\u00e4hent\u00e4\u00e4 lasten liikkumista. Esiopetusi\u00e4ss\u00e4 kavereiden merkitys alkaa korostua ja vertaisryhm\u00e4ss\u00e4 liikkuminen on mukavampaa. Toisaalta taas kiusaaminen tai jonkun lapsen leikist\u00e4 poisj\u00e4tt\u00e4minen passivoi lasta liikunnallisesti.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Mantsinen (anmapaan) on 2010-06-10 11:20:21.653567. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-10T11:20:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006102031.pdf: 993476 bytes, checksum: 7d3c6fc5f2b9adcd09b35d47953e0fd3 (MD5)\nlicense.html: 5078 bytes, checksum: b1f6cb20407fc58b0b23bd94279e349b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-10T11:20:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006102031.pdf: 993476 bytes, checksum: 7d3c6fc5f2b9adcd09b35d47953e0fd3 (MD5)\nlicense.html: 5078 bytes, checksum: b1f6cb20407fc58b0b23bd94279e349b (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetusik\u00e4inen lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnallinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamahdollisuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6 liikuttaa lasta : p\u00e4iv\u00e4kodin ymp\u00e4rist\u00f6llisten tekij\u00f6iden merkitys esiopetusik\u00e4isten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin ymp\u00e4rist\u00f6llisten tekij\u00f6iden merkitys esiopetusik\u00e4isten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006102031", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24385
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:59Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0acd3e91-bfb9-4c73-83af-aa628169cb8a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201006102031.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mantsinen, Anni Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa esiopetusikäinen lapsi päiväkoti liikunnallinen aktiivisuus sosiaalinen ympäristö fyysinen ympäristö liikuntamahdollisuudet Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset esiopetus päiväkodit liikunta aktiivisuus vertaisryhmät
title Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
title_alt Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
title_full Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
title_fullStr Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
title_full_unstemmed Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
title_short Ympäristö liikuttaa lasta
title_sort ympäristö liikuttaa lasta päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
title_sub päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
title_txtP Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
topic esiopetusikäinen lapsi päiväkoti liikunnallinen aktiivisuus sosiaalinen ympäristö fyysinen ympäristö liikuntamahdollisuudet Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset esiopetus päiväkodit liikunta aktiivisuus vertaisryhmät
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus aktiivisuus esiopetus esiopetusikäinen lapsi fyysinen ympäristö lapset liikunnallinen aktiivisuus liikunta liikuntamahdollisuudet päiväkodit päiväkoti sosiaalinen ympäristö vertaisryhmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24385 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006102031
work_keys_str_mv AT mantsinenanni ympäristöliikuttaalastapäiväkodinympäristöllistentekijöidenmerkitysesiopetusikäist