Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla erään ruotsalaisen yläkoulun
oppilaanohjaussysteemiä: suomalaista luokanvalvojaa vastaavan opettajan
oppilaalle antamaa kokonaisvaltaista ohjausta sekä ohjaavan opettajan ja
oppilaan välistä ohjaussuhdetta. Tutkimus toteutettiin etnografiana tutkijan
opetusharjoittelun yhteydessä, joka kesti koko kevätlukukauden ajan.
Tutkimusaineiston muodostivat viralliset dokumentit, tutkijan omat
kenttämuistiinpanot sekä kahden opettajan ja viiden oppilaan haastattelut.
Ohjaus koostui viikottaisista koko luokan ohjausajoista, joista osa
toteutettiin pienryhmissä. Siihen kuului myös joka lukukausi pidettävä
kehityskeskustelu ohjaavan opettajan, oppilaan ja tämän huoltajien kesken.
Keskustelun tuloksena oppilaalle laadittiin henkilökohtainen
kehittymissuunnitelma. Koulun puitteet ohjaukselle olivat hyvät, mutta
koulussa ei ollut yhteistä käsitystä ohjauksen muodoista ja tehtävistä. Ohjaavat
opettajat kaipasivat ohjausta tai koulutusta toiminnalleen. Oppilaat kaipasivat
opettajalta luottamukselle ja kuuntelulle perustuvaa ohjaussuhdetta sekä
vastuuta luokan sosiaalisten suhteiden ylläpitämisestä. Ohjaava opettaja oli
tärkeä linkki kodin ja koulun välillä. Tulosten perusteella voidaan pohtia
millaiset valmiudet aineenopettajakoulutus antaa luokanvalvojana toimimiseen
ja oppilaan kokonaisvaltaiseen ohjaamiseen. Onnistuneen ohjauksen taustalla
on toimiva moniammatillinen yhteistyö sekä jaettu vastuu.
|