Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning

 Tämän proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia opetusmenetelmiä opettajat käyttävät englannin tunneilla suomalaisissa lukioissa ja millainen opetus on oppilaiden mielestä hyödyllisintä englannin kielen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppila...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Kaisa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24332
_version_ 1826225809826775040
author Korhonen, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description  Tämän proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia opetusmenetelmiä opettajat käyttävät englannin tunneilla suomalaisissa lukioissa ja millainen opetus on oppilaiden mielestä hyödyllisintä englannin kielen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden ja opettajien vastauksia näihin kysymyksiin. Englannin kielen käyttö on lisääntynyt paljon lyhyessä ajassa globalisoituvan yhteiskunnan seurauksena, minkä vuoksi on tärkeää saada selville, onko suomalaisissa lukioissa annettu opetus nimenomaan oppilaiden mielestä höydyllistä ja tehokasta. Aihetta on tutkittu viimeksi Suomessa kaksikymmentä vuotta sitten ja tämän vuoksi uusi tutkimus oli tarpeellinen. Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin aiempia Suomessa tehtyjä tutkimuksia sekä muutamia ulkomailla samasta aiheesta tehtyjä tuoreempia tutkimuksia. Tämän lisäksi tukena käytettiin Lukion opetussuunnitelman perusteita sekä Eurooppalaista viitekehystä. Tutkimukseen osallistui 54 oppilasta ja 2 opettajaa kahdesta eri lukiosta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi 20 väittämää sekä yhden avoimen kysymyksen. Tulosten mukaan lukion englannin opettajat käyttävät opetuksessaan enemmän perinteisiä tapoja (kääntämisharjoitukset, sanakokeet, kieliopin korostus jne.) kuin innovatiivisempia ja kommunikatiivisuutta korostavia tapoja (keskusteluharjoitukset, käytännön kielitaito). Oppilaat kokivat opetuksen monipuolisuuden tärkeänä. Monet toivoivat tunneille enemmän keskusteluharjoituksia, mutta myös perinteiset tavat opettaa, kuten kääntämisharjoitukset, sanakokeet ja aineiden kirjoittaminen olivat oppilaiden mielestä hyödyllisiä englannin oppimisessa. Opettajien ja oppilaiden vastaukset erosivat hieman toisistaan. Opettajat vastasivat käyttävänsä enemmän innovatiivisia opetustapoja kun taas oppilaiden mielestä tunneilla käytettiin hieman enemmän perinteisiä tapoja opettaa englantia.  
first_indexed 2012-12-06T00:01:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-09T08:59:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-09T08:59:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24332", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0T\u00e4m\u00e4n proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia opetusmenetelmi\u00e4\r\nopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t englannin tunneilla suomalaisissa lukioissa ja millainen opetus on oppilaiden\r\nmielest\u00e4 hy\u00f6dyllisint\u00e4 englannin kielen oppimisessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli\r\nvertailla oppilaiden ja opettajien vastauksia n\u00e4ihin kysymyksiin. Englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6 on\r\nlis\u00e4\u00e4ntynyt paljon lyhyess\u00e4 ajassa globalisoituvan yhteiskunnan seurauksena, mink\u00e4 vuoksi on\r\nt\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada selville, onko suomalaisissa lukioissa annettu opetus nimenomaan oppilaiden\r\nmielest\u00e4 h\u00f6ydyllist\u00e4 ja tehokasta. Aihetta on tutkittu viimeksi Suomessa kaksikymment\u00e4 vuotta\r\nsitten ja t\u00e4m\u00e4n vuoksi uusi tutkimus oli tarpeellinen.\r\nTutkimuksen viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin aiempia Suomessa tehtyj\u00e4 tutkimuksia sek\u00e4 muutamia\r\nulkomailla samasta aiheesta tehtyj\u00e4 tuoreempia tutkimuksia. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tukena k\u00e4ytettiin\r\nLukion opetussuunnitelman perusteita sek\u00e4 Eurooppalaista viitekehyst\u00e4.\r\nTutkimukseen osallistui 54 oppilasta ja 2 opettajaa kahdesta eri lukiosta. Aineisto ker\u00e4ttiin\r\nkyselylomakkeella, joka sis\u00e4lsi 20 v\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4 sek\u00e4 yhden avoimen kysymyksen.\r\nTulosten mukaan lukion englannin opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan enemm\u00e4n perinteisi\u00e4\r\ntapoja (k\u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoitukset, sanakokeet, kieliopin korostus jne.) kuin innovatiivisempia ja\r\nkommunikatiivisuutta korostavia tapoja (keskusteluharjoitukset, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kielitaito). Oppilaat\r\nkokivat opetuksen monipuolisuuden t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Monet toivoivat tunneille enemm\u00e4n\r\nkeskusteluharjoituksia, mutta my\u00f6s perinteiset tavat opettaa, kuten k\u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoitukset,\r\nsanakokeet ja aineiden kirjoittaminen olivat oppilaiden mielest\u00e4 hy\u00f6dyllisi\u00e4 englannin\r\noppimisessa. Opettajien ja oppilaiden vastaukset erosivat hieman toisistaan. Opettajat vastasivat\r\nk\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 enemm\u00e4n innovatiivisia opetustapoja kun taas oppilaiden mielest\u00e4 tunneilla\r\nk\u00e4ytettiin hieman enemm\u00e4n perinteisi\u00e4 tapoja opettaa englantia.\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-06-09T08:59:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nkorhonen_kaisa.pdf: 207633 bytes, checksum: ca1d2ac32852eb8059aefc0a09bc5dd3 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-09T08:59:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nkorhonen_kaisa.pdf: 207633 bytes, checksum: ca1d2ac32852eb8059aefc0a09bc5dd3 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Language teaching methods", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006092022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24332
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f868feb6-3d6a-4f4c-8d97-c8ad06f6a14e\/download","text":"korhonen_kaisa.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Kaisa Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning English teaching Language teaching methods English Englannin kieli
title Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning
title_full Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning
title_fullStr Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning
title_full_unstemmed Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning
title_short Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning
title_sort teaching english in finnish upper secondary schools how english is taught and what are the most effective ways of learning
title_txtP Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning
topic English teaching Language teaching methods English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English teaching Language teaching methods
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24332 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006092022
work_keys_str_mv AT korhonenkaisa teachingenglishinfinnishuppersecondaryschoolshowenglishistaughtandwhatarethemostef