Training in dictionary use A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland

 Sanakirjat ovat tärkeä apukeino vieraan kielen sanaston oppimisessa, sillä ne tarjoavat oppijalle paljon tietoa kohdekielen sanastosta sekä auttavat tätä itsenäisessä opiskelussa. Aiempi tutkimus on tarkastellut mm. kielenoppijoiden tarkkuutta sanakirjan käytössä sekä sanakirjan käytön vaikutuksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pousi, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24276
_version_ 1826225802990059520
author Pousi, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pousi, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pousi, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pousi, Anna
datasource_str_mv jyx
description  Sanakirjat ovat tärkeä apukeino vieraan kielen sanaston oppimisessa, sillä ne tarjoavat oppijalle paljon tietoa kohdekielen sanastosta sekä auttavat tätä itsenäisessä opiskelussa. Aiempi tutkimus on tarkastellut mm. kielenoppijoiden tarkkuutta sanakirjan käytössä sekä sanakirjan käytön vaikutuksia sanaston oppimiseen ja luetun ymmärtämiseen. Alkeis- ja keskitason kielenoppijoiden sanakirjan käyttöä sekä opetuksen vaikutusta sanakirjan käyttöön on kuitenkin tutkittu melko vähän. Tämä kandidaatintutkielma keskittyi selvittämään, miten opetus sanakirjan käytössä auttaa peruskoulun 9. luokan oppilaita käyttämään englanti-suomi-sanakirjoja luetunymmärtämistehtävää tehdessä. Tutkimusta varten suunniteltiin opetuskokeilu, jossa yhdelle peruskoulun 9. luokan opetusryhmälle pidettiin oppitunti sanakirjan käytöstä. Oppitunnin jälkeen tämä ryhmä teki luetunymmärtämistehtävän, jonka yhteydessä mitattiin heidän sanakirjankäyttötaitojaan. Kontrolliryhmä teki saman tehtävän ilman aiempaa opetusta, ja näiden kahden ryhmän tuloksia vertailtiin. Opetusta saanut ryhmä osoitti pystyvänsä käyttämään sanakirjaa hieman tehokkaammin kuin kontrolliryhmä ja oppilaat vaikuttivat olevan tietoisempia mahdollisista vaikeuksista sanakirjan käytössä. Lisäksi useampi opetustuokioon osallistunut oppilas raportoi käyttäneensä erilaisia strategioita etsiessään sanoja sanakirjasta.    
first_indexed 2012-12-06T00:01:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pousi, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-07T13:49:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-07T13:49:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Sanakirjat ovat t\u00e4rke\u00e4 apukeino vieraan kielen sanaston oppimisessa, sill\u00e4 ne tarjoavat oppijalle\r\npaljon tietoa kohdekielen sanastosta sek\u00e4 auttavat t\u00e4t\u00e4 itsen\u00e4isess\u00e4 opiskelussa. Aiempi tutkimus on\r\ntarkastellut mm. kielenoppijoiden tarkkuutta sanakirjan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 sanakirjan k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksia\r\nsanaston oppimiseen ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Alkeis- ja keskitason kielenoppijoiden sanakirjan\r\nk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 opetuksen vaikutusta sanakirjan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n on kuitenkin tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4\r\nkandidaatintutkielma keskittyi selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten opetus sanakirjan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 auttaa peruskoulun 9.\r\nluokan oppilaita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n englanti-suomi-sanakirjoja luetunymm\u00e4rt\u00e4misteht\u00e4v\u00e4\u00e4 tehdess\u00e4.\r\nTutkimusta varten suunniteltiin opetuskokeilu, jossa yhdelle peruskoulun 9. luokan opetusryhm\u00e4lle\r\npidettiin oppitunti sanakirjan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Oppitunnin j\u00e4lkeen t\u00e4m\u00e4 ryhm\u00e4 teki luetunymm\u00e4rt\u00e4misteht\u00e4v\u00e4n,\r\njonka yhteydess\u00e4 mitattiin heid\u00e4n sanakirjank\u00e4ytt\u00f6taitojaan. Kontrolliryhm\u00e4 teki saman teht\u00e4v\u00e4n\r\nilman aiempaa opetusta, ja n\u00e4iden kahden ryhm\u00e4n tuloksia vertailtiin. Opetusta saanut ryhm\u00e4\r\nosoitti pystyv\u00e4ns\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sanakirjaa hieman tehokkaammin kuin kontrolliryhm\u00e4 ja oppilaat\r\nvaikuttivat olevan tietoisempia mahdollisista vaikeuksista sanakirjan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi useampi\r\nopetustuokioon osallistunut oppilas raportoi k\u00e4ytt\u00e4neens\u00e4 erilaisia strategioita etsiess\u00e4\u00e4n sanoja\r\nsanakirjasta.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-06-07T13:49:04Z\nNo. of bitstreams: 2\npousi-anna.pdf: 304382 bytes, checksum: 212496931efdc5c95e836094cd49a819 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-07T13:49:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\npousi-anna.pdf: 304382 bytes, checksum: 212496931efdc5c95e836094cd49a819 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching experiment", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dictionaries", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201211092903", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24276
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebc2efe8-2079-4c3a-b54b-f5bcbe88e1a6\/download","text":"pousi-anna.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pousi, Anna Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland teaching experiment English language dictionaries English Englannin kieli
title Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland
title_full Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland
title_fullStr Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland
title_full_unstemmed Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland
title_short Training in dictionary use
title_sort training in dictionary use a teaching intervention in a 9th grade efl classroom in finland
title_sub A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland
title_txtP Training in dictionary use : A teaching intervention in a 9th grade EFL classroom in Finland
topic teaching experiment English language dictionaries English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English language dictionaries teaching experiment
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24276 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211092903
work_keys_str_mv AT pousianna trainingindictionaryuseateachinginterventionina9thgradeeflclassroominfinland