Learning styles meet classroom activities

 Aistihavaintoihin perustuvia oppimistyylejä ja niiden roolia kielten opiskelussa on tutkittu vähän. Kyseisen alueen tutkimus on keskittynyt todistamaan, että luokkahuoneessa on useita oppimistyylejä teettämällä oppilailla itsearviointitestejä. Tutkimuksen kohteena ovat perinteisesti olleet yliop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sauvola, Satu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24275
_version_ 1826225806284685312
author Sauvola, Satu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sauvola, Satu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sauvola, Satu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sauvola, Satu
datasource_str_mv jyx
description  Aistihavaintoihin perustuvia oppimistyylejä ja niiden roolia kielten opiskelussa on tutkittu vähän. Kyseisen alueen tutkimus on keskittynyt todistamaan, että luokkahuoneessa on useita oppimistyylejä teettämällä oppilailla itsearviointitestejä. Tutkimuksen kohteena ovat perinteisesti olleet yliopisto-opiskelijat ja tutkimukset on toteutettu Yhdysvalloissa. Muilla koulutustasoilla tutkimusta oppimistyyleistä ei ole juurikaan tehty. Oppimistyyli on käsitteenä melko epäselvä ja se sekoitetaan usein kognitiivisiin tyyleihin ja oppimisstrategioihin. Kaiken lisäksi oppimistyylit on jaettu alalajeihin, joista aistihavaintoihin perustuvat tyylit ovat yksi osa. Nämä ovat myös tämän tutkimuksen kohde. Tulevana opettajana etsin jatkuvasti uusia ja monipuolisia opettamistapoja, joilla voisin auttaa oppilaitani oppimaan helpommin ja tehokkaammin. Tutkimukseni päätarkoitus oli selvittää oppilaiden mielipiteitä englannin tehtävien ja heidän oppimistyyliensä yhteensopivuudesta sekä tarkastella, mikä tukee heidän oppimistaan ja mikä taas estää sitä. Tutkimusta varten suunnittelin kaksiosaisen kyselyn yhdeksäsluokkalaisille oppilaille. Kysely tehtiin syksyllä 2009. Tulokset osoittivat, että useimmat oppilaat kaipaisivat huomattavasti lisää vaihtelua englannin tunnin tehtäviin. Jokaisen oppimistyylin oppilaat kokivat, ettei heidän oppimistyylejään huomioida tarpeeksi. Erityisesti taktuaaliset, käsillään oppivat, oppilaat antoivat ehdotuksia englannin tunnin tehtävien monipuolistamiseksi. Yllättäen myös auditiiviset oppilaat, joiden oppimistyyli vastaa paremmin perinteistä oppimiskäsitystä, esittivät paljon parannusehdotuksia. Lisäksi kävi ilmi, että internetin, television ja radion käyttö englannin tunneilla on vähäistä, vaikka juuri ne mahdollistaisivat helposti useamman oppimistyylin aktivoinnin. Vaikka tutkimuksen otos on pieni (23 oppilasta), antaa se joitakin viitteitä luokkahuoneen todellisesta tilanteesta ja oppimistyylien asemasta siellä.  
first_indexed 2012-12-06T00:01:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sauvola, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-07T13:38:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-07T13:38:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24275", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Aistihavaintoihin perustuvia oppimistyylej\u00e4 ja niiden roolia kielten opiskelussa on tutkittu v\u00e4h\u00e4n.\r\nKyseisen alueen tutkimus on keskittynyt todistamaan, ett\u00e4 luokkahuoneessa on useita\r\noppimistyylej\u00e4 teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oppilailla itsearviointitestej\u00e4. Tutkimuksen kohteena ovat perinteisesti\r\nolleet yliopisto-opiskelijat ja tutkimukset on toteutettu Yhdysvalloissa. Muilla koulutustasoilla\r\ntutkimusta oppimistyyleist\u00e4 ei ole juurikaan tehty.\r\nOppimistyyli on k\u00e4sitteen\u00e4 melko ep\u00e4selv\u00e4 ja se sekoitetaan usein kognitiivisiin tyyleihin ja\r\noppimisstrategioihin. Kaiken lis\u00e4ksi oppimistyylit on jaettu alalajeihin, joista aistihavaintoihin\r\nperustuvat tyylit ovat yksi osa. N\u00e4m\u00e4 ovat my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohde.\r\nTulevana opettajana etsin jatkuvasti uusia ja monipuolisia opettamistapoja, joilla voisin auttaa\r\noppilaitani oppimaan helpommin ja tehokkaammin. Tutkimukseni p\u00e4\u00e4tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4\r\noppilaiden mielipiteit\u00e4 englannin teht\u00e4vien ja heid\u00e4n oppimistyyliens\u00e4 yhteensopivuudesta sek\u00e4\r\ntarkastella, mik\u00e4 tukee heid\u00e4n oppimistaan ja mik\u00e4 taas est\u00e4\u00e4 sit\u00e4. Tutkimusta varten suunnittelin\r\nkaksiosaisen kyselyn yhdeks\u00e4sluokkalaisille oppilaille. Kysely tehtiin syksyll\u00e4 2009.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 useimmat oppilaat kaipaisivat huomattavasti lis\u00e4\u00e4 vaihtelua englannin\r\ntunnin teht\u00e4viin. Jokaisen oppimistyylin oppilaat kokivat, ettei heid\u00e4n oppimistyylej\u00e4\u00e4n huomioida\r\ntarpeeksi. Erityisesti taktuaaliset, k\u00e4sill\u00e4\u00e4n oppivat, oppilaat antoivat ehdotuksia englannin tunnin\r\nteht\u00e4vien monipuolistamiseksi. Yll\u00e4tt\u00e4en my\u00f6s auditiiviset oppilaat, joiden oppimistyyli vastaa\r\nparemmin perinteist\u00e4 oppimisk\u00e4sityst\u00e4, esittiv\u00e4t paljon parannusehdotuksia. Lis\u00e4ksi k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4\r\ninternetin, television ja radion k\u00e4ytt\u00f6 englannin tunneilla on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, vaikka juuri ne\r\nmahdollistaisivat helposti useamman oppimistyylin aktivoinnin. Vaikka tutkimuksen otos on pieni\r\n(23 oppilasta), antaa se joitakin viitteit\u00e4 luokkahuoneen todellisesta tilanteesta ja oppimistyylien\r\nasemasta siell\u00e4.\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-06-07T13:38:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nsatu_sauvola_proseminaari.pdf: 279281 bytes, checksum: 446bdea096c8ca97918561d33cbffc6a (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-07T13:38:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nsatu_sauvola_proseminaari.pdf: 279281 bytes, checksum: 446bdea096c8ca97918561d33cbffc6a (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perceptual learning style", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning style", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning styles meet classroom activities", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006072009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24275
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1d9c4300-0400-4508-ace6-dee4f25f6e10\/download","text":"satu_sauvola_proseminaari.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sauvola, Satu Learning styles meet classroom activities perceptual learning style learning style English Englannin kieli
title Learning styles meet classroom activities
title_full Learning styles meet classroom activities
title_fullStr Learning styles meet classroom activities Learning styles meet classroom activities
title_full_unstemmed Learning styles meet classroom activities Learning styles meet classroom activities
title_short Learning styles meet classroom activities
title_sort learning styles meet classroom activities
title_txtP Learning styles meet classroom activities
topic perceptual learning style learning style English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English learning style perceptual learning style
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24275 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006072009
work_keys_str_mv AT sauvolasatu learningstylesmeetclassroomactivities