Creating the Consumer girl A Study of Consumerism in Seventeen Magazine

 Kriittisen diskurssianalyysin perusajatuksen mukaan kieli ei vain heijasta todellisuutta vaan myös rakentaa sitä. Kielenkäytöllä voidaan siis katsoa olevan valtaa ihmisten uskomusten, arvojen ja tietämyksen määrittelyssä. Samanlaista valtaa on myös medialla, jota feministinen mediatutkimus tutki...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alasuutari, Varpu
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24274
_version_ 1826225818539393024
author Alasuutari, Varpu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alasuutari, Varpu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alasuutari, Varpu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alasuutari, Varpu
datasource_str_mv jyx
description  Kriittisen diskurssianalyysin perusajatuksen mukaan kieli ei vain heijasta todellisuutta vaan myös rakentaa sitä. Kielenkäytöllä voidaan siis katsoa olevan valtaa ihmisten uskomusten, arvojen ja tietämyksen määrittelyssä. Samanlaista valtaa on myös medialla, jota feministinen mediatutkimus tutkii stereotyyppisiä ja normalisoivia sukupuolikäsityksiä rakentavana sukupuoliteknologiana . Usein median vallankäyttö tapahtuu juuri kielenkäytön kautta. Kun tietyt puhetavat eli diskurssit toistuvat mediassa tarpeeksi usein, muokkaavat ne myös yleisiä mielipiteitä. Hyvä esimerkki sukupuoliteknologiana toimivasta mediasta ovat naistenlehdet, jotka rakentavat rajattua ja usein kulutuskeskeistä kuvaa naisena olemisesta. Enenevässä määrin tämä koskee myös niin kutsuttuja teinilehtiä, joiden lukijakunta koostuu teinitytöistä ja nuorista naisista. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kriittisen diskurssianalyysin avulla niitä kielellisiä keinoja ja vakiintuneita puhetapoja, joilla teinityttölukijasta rakennetaan ensisijaisesti kuluttajasubjektia teinitytöille suunnatuissa naistenlehdissä. Tutkimukseni aineistoksi valitsin amerikkalaisen Seventeenin, joka on yksi vanhimmista, eniten luetuista ja laajimmalle levinneistä teinitytöille suunnatuista naistenlehdistä. Pyrin osoittamaan, että nykypäivän Seventeenin muotiin ja kauneuteen liittyvät artikkelit rakentavat teinitytöistä muoti- ja kauneustuotteiden kuluttajia positioimalla heidät ensisijaisesti kuluttajatoimijoiksi. Tyttöjen aktiivinen rakentaminen kuluttajasubjekteiksi on siis naistenlehtien nykypäivää, eikä vain 1940-luvulla teinityttöjen kulutusmarkkinoiden luomisen yhteydessä ilmennyt erityispiirre. Analyysini tulokset osoittavat, että Seventeen positioi lukijansa ennen kaikkea kuluttajiksi ja rakentaa aktiivisesti kuvaa kuluttajatytöstä ihanteellisena teinityttönä. Teinitytöistä luodaan kuluttajia pyrkimällä vaikuttamaan heidän uskomuksiinsa, arvoihinsa ja käsityksiinsä siitä, mitä tyttönä oleminen tarkoittaa ja edellyttää. Positioinnin keinoina käytetään ennen kaikkea itsensä kehittämisen sekä hauskuuden diskursseja. Lehti luo lukijoilleen kuvaa tyttöydestä ensisijaisesti jatkuvana parempaan pyrkimisen prosessina, jossa ainoa keino määrittelemättömän ideaalin saavuttamiseksi on jatkuva muoti- ja kauneustuotteiden kuluttaminen sekä Seventeenin neuvojen noudattaminen. Samalla jatkuva itsekontrollin vaatimus yritetään naamioida hauskuuden diskurssiin, jolloin kuluttaminen näyttäytyy teinityttöjen elämään itsestään selvästi kuuluvana tekijänä, jota ei suositella kyseenalaistamaan. Kandidaatintutkielmani tarkastelee naistenlehtien kulutusideologiaa laadullisen tutkimuksen periaattein yhden Seventeenin numeron muoti- ja kauneusartikkelien pohjalta. Rajallisen aineiston vuoksi tutkimuksen tuloksia on syytä pitää ennen kaikkea suuntaa antavina. Laajemmin yleistettäviä tutkimustuloksia saataisiin tutkimalla useampia naistenlehtiä useammasta eri näkökulmasta. Myös kvantitatiivinen tutkimus voisi tuoda aiheeseen uutta tietoa.   
first_indexed 2012-12-06T00:01:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Alasuutari, Varpu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-07T13:35:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-07T13:35:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Kriittisen diskurssianalyysin perusajatuksen mukaan kieli ei vain heijasta todellisuutta vaan my\u00f6s\r\nrakentaa sit\u00e4. Kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 voidaan siis katsoa olevan valtaa ihmisten uskomusten, arvojen ja\r\ntiet\u00e4myksen m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4. Samanlaista valtaa on my\u00f6s medialla, jota feministinen mediatutkimus\r\ntutkii stereotyyppisi\u00e4 ja normalisoivia sukupuolik\u00e4sityksi\u00e4 rakentavana sukupuoliteknologiana .\r\nUsein median vallank\u00e4ytt\u00f6 tapahtuu juuri kielenk\u00e4yt\u00f6n kautta. Kun tietyt puhetavat eli diskurssit\r\ntoistuvat mediassa tarpeeksi usein, muokkaavat ne my\u00f6s yleisi\u00e4 mielipiteit\u00e4. Hyv\u00e4 esimerkki\r\nsukupuoliteknologiana toimivasta mediasta ovat naistenlehdet, jotka rakentavat rajattua ja usein\r\nkulutuskeskeist\u00e4 kuvaa naisena olemisesta. Enenev\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin t\u00e4m\u00e4 koskee my\u00f6s niin kutsuttuja\r\nteinilehti\u00e4, joiden lukijakunta koostuu teinityt\u00f6ist\u00e4 ja nuorista naisista.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kriittisen diskurssianalyysin avulla niit\u00e4 kielellisi\u00e4\r\nkeinoja ja vakiintuneita puhetapoja, joilla teinitytt\u00f6lukijasta rakennetaan ensisijaisesti\r\nkuluttajasubjektia teinityt\u00f6ille suunnatuissa naistenlehdiss\u00e4. Tutkimukseni aineistoksi valitsin\r\namerikkalaisen Seventeenin, joka on yksi vanhimmista, eniten luetuista ja laajimmalle levinneist\u00e4\r\nteinityt\u00f6ille suunnatuista naistenlehdist\u00e4. Pyrin osoittamaan, ett\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n Seventeenin muotiin\r\nja kauneuteen liittyv\u00e4t artikkelit rakentavat teinityt\u00f6ist\u00e4 muoti- ja kauneustuotteiden kuluttajia\r\npositioimalla heid\u00e4t ensisijaisesti kuluttajatoimijoiksi. Tytt\u00f6jen aktiivinen rakentaminen\r\nkuluttajasubjekteiksi on siis naistenlehtien nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4, eik\u00e4 vain 1940-luvulla teinitytt\u00f6jen\r\nkulutusmarkkinoiden luomisen yhteydess\u00e4 ilmennyt erityispiirre.\r\nAnalyysini tulokset osoittavat, ett\u00e4 Seventeen positioi lukijansa ennen kaikkea kuluttajiksi ja\r\nrakentaa aktiivisesti kuvaa kuluttajatyt\u00f6st\u00e4 ihanteellisena teinitytt\u00f6n\u00e4. Teinityt\u00f6ist\u00e4 luodaan\r\nkuluttajia pyrkim\u00e4ll\u00e4 vaikuttamaan heid\u00e4n uskomuksiinsa, arvoihinsa ja k\u00e4sityksiins\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4\r\ntytt\u00f6n\u00e4 oleminen tarkoittaa ja edellytt\u00e4\u00e4. Positioinnin keinoina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ennen kaikkea itsens\u00e4\r\nkehitt\u00e4misen sek\u00e4 hauskuuden diskursseja. Lehti luo lukijoilleen kuvaa tytt\u00f6ydest\u00e4 ensisijaisesti\r\njatkuvana parempaan pyrkimisen prosessina, jossa ainoa keino m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4tt\u00f6m\u00e4n ideaalin\r\nsaavuttamiseksi on jatkuva muoti- ja kauneustuotteiden kuluttaminen sek\u00e4 Seventeenin neuvojen\r\nnoudattaminen. Samalla jatkuva itsekontrollin vaatimus yritet\u00e4\u00e4n naamioida hauskuuden\r\ndiskurssiin, jolloin kuluttaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy teinitytt\u00f6jen el\u00e4m\u00e4\u00e4n itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4sti kuuluvana\r\ntekij\u00e4n\u00e4, jota ei suositella kyseenalaistamaan.\r\nKandidaatintutkielmani tarkastelee naistenlehtien kulutusideologiaa laadullisen tutkimuksen\r\nperiaattein yhden Seventeenin numeron muoti- ja kauneusartikkelien pohjalta. Rajallisen aineiston\r\nvuoksi tutkimuksen tuloksia on syyt\u00e4 pit\u00e4\u00e4 ennen kaikkea suuntaa antavina. Laajemmin\r\nyleistett\u00e4vi\u00e4 tutkimustuloksia saataisiin tutkimalla useampia naistenlehti\u00e4 useammasta eri\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. My\u00f6s kvantitatiivinen tutkimus voisi tuoda aiheeseen uutta tietoa.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-06-07T13:35:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nalasuutari_varpu.pdf: 154593 bytes, checksum: 0cf06aef19c8e92df5b6060fd8963808 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-07T13:35:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nalasuutari_varpu.pdf: 154593 bytes, checksum: 0cf06aef19c8e92df5b6060fd8963808 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teen magazines", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feminist media studies", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "consumerism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical discourse analysis", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006072008", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24274
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab10f825-4fbc-4907-9450-a9c815ef4c97\/download","text":"alasuutari_varpu.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alasuutari, Varpu Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine teen magazines feminist media studies consumerism critical discourse analysis English Englannin kieli
title Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine
title_full Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine
title_fullStr Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine
title_full_unstemmed Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine
title_short Creating the Consumer girl
title_sort creating the consumer girl a study of consumerism in seventeen magazine
title_sub A Study of Consumerism in Seventeen Magazine
title_txtP Creating the Consumer girl : A Study of Consumerism in Seventeen Magazine
topic teen magazines feminist media studies consumerism critical discourse analysis English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English consumerism critical discourse analysis feminist media studies teen magazines
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24274 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006072008
work_keys_str_mv AT alasuutarivarpu creatingtheconsumergirlastudyofconsumerisminseventeenmagazine