"Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä

Tämän tutkielman aiheena oli alisuorittaminen Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia alisuorittamisen syitä ilmenee opiskelijoiden haastatteluissa. Tutkimusaineisto kerättiin syvähaastattelumetodilla yhdeksältä luokanopettajaopiskelijalt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Svala, Henna, Ylinen, Eeva
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24220
_version_ 1826225704723808256
author Svala, Henna Ylinen, Eeva
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Svala, Henna Ylinen, Eeva Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Svala, Henna Ylinen, Eeva Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Svala, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman aiheena oli alisuorittaminen Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia alisuorittamisen syitä ilmenee opiskelijoiden haastatteluissa. Tutkimusaineisto kerättiin syvähaastattelumetodilla yhdeksältä luokanopettajaopiskelijalta. Aineistonanalyysi oli aineistolähtöistä. Analyysimetodina hyödynnettiin teemoittelua. Tutkimusongelma muotoutui täsmälliseksi teemoittelun muuttuessa tarkemmaksi. Tutkimuksessa löydettiin viisi syytä, jotka aiheuttavat alisuorittamista. Syyt liittyvät vaatimustasoon, palautteeseen ja arviointiin, opetukseen, opettajien asenteeseen sekä vertaisryhmään. Vaatimustaso koetaan ristiriitaisena. Pääsääntöisesti se on liian alhainen, mutta toisinaan liian korkea. Opinnoista ei saada palautetta tai se koetaan merkityksettömäksi. Useimmiten palaute on vain merkintä rekisterissä ja lisäksi hyvän arvosanan saa helposti. Opetukseen liittyvät syyt jaetaan kolmeen ryhmään: opetusmetodeihin, opetussisältöihin ja opintojen kuormittavuuteen. Opetussisällöt koetaan merkityksettömiksi, hajanaisiksi ja päällekkäisiksi. Opetusmetodit eivät palvele opiskelijoiden tarpeita. Lisäksi opinnot koetaan kuormittavina, minkä vuoksi tehtäviä joudutaan priorisoimaan. Opettajankoulutuslaitoksen opettajien koetaan olevan joko hyväsydämisiä tai välinpitämättömiä opiskelijoiden suorittamista kohtaan. Osa opettajista aliarvioi opiskelijoiden kykyjä. Opiskelijat levittävät keskuudessaan kielteistä opiskeluilmapiiriä, mikä edesauttaa alisuoriutumisilmiön kehittymistä opettajankoulutuslaitoksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Svala, Henna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylinen, Eeva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-04T11:58:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-04T11:58:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1130832", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24220", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman aiheena oli alisuorittaminen Jyv\u00e4skyl\u00e4n opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteen\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia alisuorittamisen syit\u00e4 ilmenee opiskelijoiden haastatteluissa.\n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin syv\u00e4haastattelumetodilla yhdeks\u00e4lt\u00e4 luokanopettajaopiskelijalta. Aineistonanalyysi oli aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4. Analyysimetodina hy\u00f6dynnettiin teemoittelua. Tutkimusongelma muotoutui t\u00e4sm\u00e4lliseksi teemoittelun muuttuessa tarkemmaksi.\n\nTutkimuksessa l\u00f6ydettiin viisi syyt\u00e4, jotka aiheuttavat alisuorittamista. Syyt liittyv\u00e4t vaatimustasoon, palautteeseen ja arviointiin, opetukseen, opettajien asenteeseen sek\u00e4 vertaisryhm\u00e4\u00e4n. Vaatimustaso koetaan ristiriitaisena. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti se on liian alhainen, mutta toisinaan liian korkea. Opinnoista ei saada palautetta tai se koetaan merkityksett\u00f6m\u00e4ksi. Useimmiten palaute on vain merkint\u00e4 rekisteriss\u00e4 ja lis\u00e4ksi hyv\u00e4n arvosanan saa helposti. Opetukseen liittyv\u00e4t syyt jaetaan kolmeen ryhm\u00e4\u00e4n: opetusmetodeihin, opetussis\u00e4lt\u00f6ihin ja opintojen kuormittavuuteen. Opetussis\u00e4ll\u00f6t koetaan merkityksett\u00f6miksi, hajanaisiksi ja p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isiksi. Opetusmetodit eiv\u00e4t palvele opiskelijoiden tarpeita. Lis\u00e4ksi opinnot koetaan kuormittavina, mink\u00e4 vuoksi teht\u00e4vi\u00e4 joudutaan priorisoimaan. Opettajankoulutuslaitoksen opettajien koetaan olevan joko hyv\u00e4syd\u00e4misi\u00e4 tai v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 opiskelijoiden suorittamista kohtaan. Osa opettajista aliarvioi opiskelijoiden kykyj\u00e4. Opiskelijat levitt\u00e4v\u00e4t keskuudessaan kielteist\u00e4 opiskeluilmapiiri\u00e4, mik\u00e4 edesauttaa alisuoriutumisilmi\u00f6n kehittymist\u00e4 opettajankoulutuslaitoksessa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eeva Ylinen (eeheylin) on 2010-06-04 11:58:42.817146. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-04T11:58:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006042006.pdf: 600329 bytes, checksum: 209d1d152fbe5e4c065073df37733cd5 (MD5)\nlicense.html: 5590 bytes, checksum: 19c8a4481f5f55b2a151d4cd17d5595b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-04T11:58:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006042006.pdf: 600329 bytes, checksum: 209d1d152fbe5e4c065073df37733cd5 (MD5)\nlicense.html: 5590 bytes, checksum: 19c8a4481f5f55b2a151d4cd17d5595b (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alisuoriutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "piilo-opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopistokulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopistopedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Muualla koulutuksen voi vet\u00e4\u00e4 vasemmalla k\u00e4dell\u00e4, meill\u00e4 kokonaan ilman\" : opiskelijoiden kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteen\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opiskelijoiden kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteen\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006042006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alisuoriutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piilo-opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistopedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24220
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b3e1fac4-114b-48d1-be2b-2879bf2b9bef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201006042006.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Svala, Henna Ylinen, Eeva "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä opettajankoulutus alisuoriutuminen piilo-opetussuunnitelma yliopistokulttuuri yliopistopedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education Haastattelututkimus 103 piilo-opetussuunnitelmat
title "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä
title_alt Opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä
title_full "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä
title_fullStr "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä
title_full_unstemmed "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä
title_short "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman"
title_sort muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä meillä kokonaan ilman opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä
title_sub opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä
title_txtP "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä
topic opettajankoulutus alisuoriutuminen piilo-opetussuunnitelma yliopistokulttuuri yliopistopedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education Haastattelututkimus 103 piilo-opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Haastattelututkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education alisuoriutuminen opettajankoulutus piilo-opetussuunnitelma piilo-opetussuunnitelmat yliopistokulttuuri yliopistopedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24220 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006042006
work_keys_str_mv AT svalahenna muuallakoulutuksenvoivetäävasemmallakädellämeilläkokonaanilmanopiskelijoidenkokemuksi