Laulun iloa ja hyvää Karmaa musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana

Opinnäytetyössä tarkastellaan musiikkiluokalle hakeutumista oppilaiden, vanhempien sekä opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää musiikkiluokalle hakeutumisen taustalla olevia motiiveja, valintakokeeseen valmistautumista ja kokemusta, musiikkiluokalla opiskelun edellytyksiä se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Susse
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24072
_version_ 1826225736800796672
author Mattila, Susse
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mattila, Susse Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mattila, Susse Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mattila, Susse
datasource_str_mv jyx
description Opinnäytetyössä tarkastellaan musiikkiluokalle hakeutumista oppilaiden, vanhempien sekä opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää musiikkiluokalle hakeutumisen taustalla olevia motiiveja, valintakokeeseen valmistautumista ja kokemusta, musiikkiluokalla opiskelun edellytyksiä sekä käytetyn pääsykoemenetelmän sopivuutta oppilasaineksen valinnassa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat erään suomalaisen peruskoulun musiikkiluokan 3. vuosiluokan 24 oppilasta, heidän vanhempansa sekä koulun musiikkiluokkia opettavat luokanopettajat. Teoreettinen viitekehys on jäsennetty musikaalisuutta ja musiikin opiskelun motivaatiota käsittelevistä teorioista käsin; Karman musikaalisuuden malli, Hallamin musiikin oppimisen malli sekä Austinin, Renwickin ja McPhersonin musiikkia motivoituneesti opiskelevan oppilaan malli ovat tutkimuksen taustateorian keskeiset painopistealueet. Tutkimusaineisto on koottu laadullisin tutkimusmenetelmin yhteistyökoulun oppilailta, vanhemmilta ja opettajilta lukuvuoden 2008–2009 aikana. Käytössä olivat vapaa kirjoitelma, kyselylomake sekä haastattelu, ja kerätty aineisto on analysoitu teemoittelun ja tyypittelyn avulla merkitysluokiksi. Tutkimusaineistosta nousseiden tulosten mukaan merkittävimmät motiivit oppilaan musiikkiluokalle hakeutumiseen ovat sosiaalisia ja oppilaan aiempaan musiikkiharrastukseen ja musiikin tuottamaan sisäsyntyiseen motivaatioon liittyviä. Musiikkiin orientoitunut perhe ja kaveripiiri toimivat lapsen motivaatiota suuntaavasti, ja laulamisen ja soittamisen tuottama ilo sekä halua oppia lisää saavat oppilaan hakeutumaan musiikkiluokalle. Valintakoe koetaan pääosin jännittävänä vaiheena musiikkiluokalle pyrittäessä, ja valintavaiheeseen valmistaudutaan paitsi soittamista ja laulamista harjoittelemalla, myös keskustelemalla vanhempien ja muiden pyrkijöiden kanssa. Musiikkiluokalla opiskelu edellyttää tutkimustulosten mukaan oppilaalta riittävän musikaalisuuden lisäksi motivaatiota sekä yleistä kypsyyttä koulutyöstä suoriutumiseen. Käytetty kykyjä mittaava Karman musikaalisuustesti nähdään hyvänä, musikaalisuutta paljastavana testinä, mutta se ei yksin riitä ennustamaan tai selittämään musiikkiluokalla opiskelun edellytyksiä, vaan lisänä käytetään laulu- ja rytmintoistotestiä, haastattelua sekä vapaaehtoista soittonäytettä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Susse", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-06-02T11:42:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-06-02T11:42:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1130275", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24072", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opinn\u00e4ytety\u00f6ss\u00e4 tarkastellaan musiikkiluokalle hakeutumista oppilaiden, vanhempien sek\u00e4 opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 musiikkiluokalle hakeutumisen taustalla olevia motiiveja, valintakokeeseen valmistautumista ja kokemusta, musiikkiluokalla opiskelun edellytyksi\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytetyn p\u00e4\u00e4sykoemenetelm\u00e4n sopivuutta oppilasaineksen valinnassa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat er\u00e4\u00e4n suomalaisen peruskoulun musiikkiluokan 3. vuosiluokan 24 oppilasta, heid\u00e4n vanhempansa sek\u00e4 koulun musiikkiluokkia opettavat luokanopettajat. Teoreettinen viitekehys on j\u00e4sennetty musikaalisuutta ja musiikin opiskelun motivaatiota k\u00e4sittelevist\u00e4 teorioista k\u00e4sin; Karman musikaalisuuden malli, Hallamin musiikin oppimisen malli sek\u00e4 Austinin, Renwickin ja McPhersonin musiikkia motivoituneesti opiskelevan oppilaan malli ovat tutkimuksen taustateorian keskeiset painopistealueet. \nTutkimusaineisto on koottu laadullisin tutkimusmenetelmin yhteisty\u00f6koulun oppilailta, vanhemmilta ja opettajilta lukuvuoden 2008\u20132009 aikana. K\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olivat vapaa kirjoitelma, kyselylomake sek\u00e4 haastattelu, ja ker\u00e4tty aineisto on analysoitu teemoittelun ja tyypittelyn avulla merkitysluokiksi. Tutkimusaineistosta nousseiden tulosten mukaan merkitt\u00e4vimm\u00e4t motiivit oppilaan musiikkiluokalle hakeutumiseen ovat sosiaalisia ja oppilaan aiempaan musiikkiharrastukseen ja musiikin tuottamaan sis\u00e4syntyiseen motivaatioon liittyvi\u00e4. Musiikkiin orientoitunut perhe ja kaveripiiri toimivat lapsen motivaatiota suuntaavasti, ja laulamisen ja soittamisen tuottama ilo sek\u00e4 halua oppia lis\u00e4\u00e4 saavat oppilaan hakeutumaan musiikkiluokalle. Valintakoe koetaan p\u00e4\u00e4osin j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 vaiheena musiikkiluokalle pyritt\u00e4ess\u00e4, ja valintavaiheeseen valmistaudutaan paitsi soittamista ja laulamista harjoittelemalla, my\u00f6s keskustelemalla vanhempien ja muiden pyrkij\u00f6iden kanssa. Musiikkiluokalla opiskelu edellytt\u00e4\u00e4 tutkimustulosten mukaan oppilaalta riitt\u00e4v\u00e4n musikaalisuuden lis\u00e4ksi motivaatiota sek\u00e4 yleist\u00e4 kypsyytt\u00e4 kouluty\u00f6st\u00e4 suoriutumiseen. K\u00e4ytetty kykyj\u00e4 mittaava Karman musikaalisuustesti n\u00e4hd\u00e4\u00e4n hyv\u00e4n\u00e4, musikaalisuutta paljastavana testin\u00e4, mutta se ei yksin riit\u00e4 ennustamaan tai selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n musiikkiluokalla opiskelun edellytyksi\u00e4, vaan lis\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laulu- ja rytmintoistotesti\u00e4, haastattelua sek\u00e4 vapaaehtoista soitton\u00e4ytett\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susse Mattila (sulasoma) on 2010-06-02 11:42:07.632260. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-06-02T11:42:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006021985.pdf: 455058 bytes, checksum: 7836d112294bddff8bad45f93a4391cf (MD5)\nlicense.html: 5051 bytes, checksum: 97cbffab4d85c55608d1ae03642060fa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-06-02T11:42:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201006021985.pdf: 455058 bytes, checksum: 7836d112294bddff8bad45f93a4391cf (MD5)\nlicense.html: 5051 bytes, checksum: 97cbffab4d85c55608d1ae03642060fa (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musikaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musikaalisuustestaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Karman testi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiluokat.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laulun iloa ja hyv\u00e4\u00e4 Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201006021985", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musikaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "karman testi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24072
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e2446bc4-fe85-4d09-af17-b37abb1ee80e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201006021985.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Susse Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana motivaatio musikaalisuus musikaalisuustestaus Karman testi musiikkiluokat. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 musiikkiluokat karman testi
title Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
title_alt Musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
title_full Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
title_fullStr Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
title_full_unstemmed Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
title_short Laulun iloa ja hyvää Karmaa
title_sort laulun iloa ja hyvää karmaa musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden vanhempien ja opettajien kuvaamana
title_sub musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
title_txtP Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
topic motivaatio musikaalisuus musikaalisuustestaus Karman testi musiikkiluokat. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 musiikkiluokat karman testi
topic_facet 103 Karman testi Luokanopettajakoulutus Teacher Education karman testi motivaatio musiikkiluokat musiikkiluokat. musikaalisuus musikaalisuustestaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24072 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006021985
work_keys_str_mv AT mattilasusse lauluniloajahyvääkarmaamusiikkiluokallehakeutumisenprosessioppilaidenvanhempienjaop