Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket

  Ruotsin kieli on osa korkea-asteen opintoja Suomessa ja ruotsin kielen taitoa edellytetään työelämässä monilla aloilla. Mielipiteet ruotsin tarpeellisuudesta ja asemasta Suomessa jakavat kuitenkin opiskelijoiden mielipiteitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ammattikorkeakouluop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jämsén, Pauliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23942
_version_ 1826225804347965440
author Jämsén, Pauliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jämsén, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jämsén, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jämsén, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description   Ruotsin kieli on osa korkea-asteen opintoja Suomessa ja ruotsin kielen taitoa edellytetään työelämässä monilla aloilla. Mielipiteet ruotsin tarpeellisuudesta ja asemasta Suomessa jakavat kuitenkin opiskelijoiden mielipiteitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ammattikorkeakouluopiskelijat suhtautuvat ruotsin kieleen ja sen asemaan Suomessa, sekä tutkia onko koulutusalojen välillä huomattavissa eroja asenteissa ja näkyykö opiskelijoiden ruotsin taitotaso heidän asenteissaan. Tutkimukseen osallistui 91 Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijaa kuudesta eri koulutusohjelmasta. Keräsin tutkimusaineiston kyselylomakkeella, joka koostui taustakysymyksistä ja väittämistä, joihin opiskelijat vastasivat Likert-asteikon mukaan. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden suhtautuminen ruotsiin on hyvin vaihtelevaa. Yli puolet opiskelijoista ei opiskelisi ruotsia, ellei se kuuluisi tutkintoon, eikä ruotsin opiskelemista pidetä kovin mielenkiintoisena, mutta toisaalta selvä enemmistö haluaisi myös oppia puhumaan ruotsia kunnolla. Vain noin kolmasosa opiskelijoista uskoo tarvitsevansa ruotsia työssään. Varsinkin kun oli kyse ruotsin asemasta, jakautuivat asenteet melko tasaisesti negatiivisiin ja positiivisiin. Koulutusohjelmien välillä oli joitakin eroja, mutta sillä, miten hyödyllisenä ruotsia pidettiin eri koulutusohjelmissa, ei ollut suurta vaikutusta opiskelijoiden suhtautumiseen. Korkeamman taitotason omaavat opiskelijat suhtautuivat ruotsiin yleensä heikompia opiskelijoita myönteisemmin, mutta tietty taitotaso ei välttämättä edellyttänyt positiivista/negatiivista suhtautumista.   
first_indexed 2012-12-06T00:00:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4ms\u00e9n, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-31T13:14:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-31T13:14:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23942", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0Ruotsin kieli on osa korkea-asteen opintoja Suomessa ja ruotsin kielen taitoa edellytet\u00e4\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 monilla aloilla. Mielipiteet ruotsin tarpeellisuudesta ja asemasta Suomessa jakavat kuitenkin opiskelijoiden mielipiteit\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten ammattikorkeakouluopiskelijat suhtautuvat ruotsin kieleen ja sen asemaan Suomessa, sek\u00e4 tutkia onko koulutusalojen v\u00e4lill\u00e4 huomattavissa eroja asenteissa ja n\u00e4kyyk\u00f6 opiskelijoiden ruotsin taitotaso heid\u00e4n asenteissaan. \r\n\r\nTutkimukseen osallistui 91 Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijaa kuudesta eri koulutusohjelmasta. Ker\u00e4sin tutkimusaineiston kyselylomakkeella, joka koostui taustakysymyksist\u00e4 ja v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4, joihin opiskelijat vastasivat Likert-asteikon mukaan.\r\n\r\nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 ammattikorkeakouluopiskelijoiden suhtautuminen ruotsiin on hyvin vaihtelevaa. Yli puolet opiskelijoista ei opiskelisi ruotsia, ellei se kuuluisi tutkintoon, eik\u00e4 ruotsin opiskelemista pidet\u00e4 kovin mielenkiintoisena, mutta toisaalta selv\u00e4 enemmist\u00f6 haluaisi my\u00f6s oppia puhumaan ruotsia kunnolla. Vain noin kolmasosa opiskelijoista uskoo tarvitsevansa ruotsia ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Varsinkin kun oli kyse ruotsin asemasta, jakautuivat asenteet melko tasaisesti negatiivisiin ja positiivisiin.\r\n\r\nKoulutusohjelmien v\u00e4lill\u00e4 oli joitakin eroja, mutta sill\u00e4, miten hy\u00f6dyllisen\u00e4 ruotsia pidettiin eri koulutusohjelmissa, ei ollut suurta vaikutusta opiskelijoiden suhtautumiseen. Korkeamman taitotason omaavat opiskelijat suhtautuivat ruotsiin yleens\u00e4 heikompia opiskelijoita my\u00f6nteisemmin, mutta tietty taitotaso ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 edellytt\u00e4nyt positiivista/negatiivista suhtautumista.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Asa Palviainen (asapalv@jyu.fi) on 2010-05-31T13:14:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nPauliina_J\u00e4ms\u00e9n_prosem2_vt2010x.pdf: 347726 bytes, checksum: 68cf2d774ab2218c9353e0f39bbe80ee (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-31T13:14:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nPauliina_J\u00e4ms\u00e9n_prosem2_vt2010x.pdf: 347726 bytes, checksum: 68cf2d774ab2218c9353e0f39bbe80ee (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsin kieli", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yrkesh\u00f6gskolestuderandes inst\u00e4llning till svenska spr\u00e5ket", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005311974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23942
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/36d035f8-a49f-4e0b-8c84-d0786fae53b7\/download","text":"Pauliina_J\u00e4ms\u00e9n_prosem2_vt2010x.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jämsén, Pauliina Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket asenteet ruotsin kieli ammattikorkeakoulut Swedish Ruotsin kieli
title Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket
title_full Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket
title_fullStr Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket
title_full_unstemmed Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket
title_short Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket
title_sort yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket
title_txtP Yrkeshögskolestuderandes inställning till svenska språket
topic asenteet ruotsin kieli ammattikorkeakoulut Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish ammattikorkeakoulut asenteet ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23942 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005311974
work_keys_str_mv AT jämsenpauliina yrkeshögskolestuderandesinställningtillsvenskaspråket