Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska)

 Tutkin ruotsin kielen kandidaatintyössäni yhteistoiminnallista oppimista yläkoulun oppikirjoissa. Tavoitteenani oli antaa yleiskuva siitä, millaisista tehtävistä yhdeksännen luokan ruotsin kielen oppikirjat koostuvat, ja kuinka suuri osa pari- ja ryhmätehtävistä on yhteistoiminnallisia tai kuinka m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Erkama, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23931
_version_ 1826225805232963584
author Erkama, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Erkama, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Erkama, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Erkama, Mari
datasource_str_mv jyx
description  Tutkin ruotsin kielen kandidaatintyössäni yhteistoiminnallista oppimista yläkoulun oppikirjoissa. Tavoitteenani oli antaa yleiskuva siitä, millaisista tehtävistä yhdeksännen luokan ruotsin kielen oppikirjat koostuvat, ja kuinka suuri osa pari- ja ryhmätehtävistä on yhteistoiminnallisia tai kuinka monessa niistä on yhteistoiminnallisia piirteitä. Tutkimuksessa ei siis ollut tarkoitus tehdä tarkkaa analyysia yksittäisistä tehtävistä ja tehtävätyypeistä. Teoriaosiossa keskityn Kaganin malliin sekä Johnson & Johnsonin käsityksiin yhteistoiminnallisen oppimisen rakenteista ja siihen liittyviin käsitteisiin. Tehtäväanalyysini pohjana on Kaganin kehittelemä PIES-analyysi, jonka avulla analysoin tehtävien yhteistoiminnallisia rakenteita. Valitsin tämän aiheen, koska inklusiivinen koulu tuntuu herättävän yhä enemmän keskustelua, ja yhteistoiminnallinen oppiminen on tällaista koulumallia tukeva rakenne. Toisena syynä on suomalainen perusopetussuunnitelma, joka pitää suullista kommunikaatiota tärkeänä osana kieltenopetusta: halusin ottaa selvää, kuinka oppikirjat tukevat kielen suullista harjoittelua tunneilla. Tutkimuksen tuloksista huomaa, että suulliselle kommunikaatiolle annetaan edelleen vähemmän tilaa oppikirjoissa kuin itsenäisille harjoituksille. Yhteistoiminnallinen oppiminen on vain pieni osa pari- ja ryhmätyöskentelyä. Positiivinen huomio on kuitenkin se, että uudemmat kirjasarjat tuntuvat sisältävän enemmän suullista kommunikaatiota ja yhteistoiminnallisia piirteitä kuin vanhemmat kirjasarjat.    
first_indexed 2012-12-06T00:00:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Erkama, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-31T13:08:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-31T13:08:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23931", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Tutkin ruotsin kielen kandidaatinty\u00f6ss\u00e4ni yhteistoiminnallista oppimista yl\u00e4koulun oppikirjoissa. Tavoitteenani oli antaa yleiskuva siit\u00e4, millaisista teht\u00e4vist\u00e4 yhdeks\u00e4nnen luokan ruotsin kielen oppikirjat koostuvat, ja kuinka suuri osa pari- ja ryhm\u00e4teht\u00e4vist\u00e4 on yhteistoiminnallisia tai kuinka monessa niist\u00e4 on yhteistoiminnallisia piirteit\u00e4. Tutkimuksessa ei siis ollut tarkoitus tehd\u00e4 tarkkaa analyysia yksitt\u00e4isist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4tyypeist\u00e4.\r\n\r\nTeoriaosiossa keskityn Kaganin malliin sek\u00e4 Johnson & Johnsonin k\u00e4sityksiin yhteistoiminnallisen oppimisen rakenteista ja siihen liittyviin k\u00e4sitteisiin. Teht\u00e4v\u00e4analyysini pohjana on Kaganin kehittelem\u00e4 PIES-analyysi, jonka avulla analysoin teht\u00e4vien yhteistoiminnallisia rakenteita.\r\n\r\nValitsin t\u00e4m\u00e4n aiheen, koska inklusiivinen koulu tuntuu her\u00e4tt\u00e4v\u00e4n yh\u00e4 enemm\u00e4n keskustelua, ja yhteistoiminnallinen oppiminen on t\u00e4llaista koulumallia tukeva rakenne. Toisena syyn\u00e4 on suomalainen perusopetussuunnitelma, joka pit\u00e4\u00e4 suullista kommunikaatiota t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kieltenopetusta: halusin ottaa selv\u00e4\u00e4, kuinka oppikirjat tukevat kielen suullista harjoittelua tunneilla.\r\n\r\nTutkimuksen tuloksista huomaa, ett\u00e4 suulliselle kommunikaatiolle annetaan edelleen v\u00e4hemm\u00e4n tilaa oppikirjoissa kuin itsen\u00e4isille harjoituksille. Yhteistoiminnallinen oppiminen on vain pieni osa pari- ja ryhm\u00e4ty\u00f6skentely\u00e4. Positiivinen huomio on kuitenkin se, ett\u00e4 uudemmat kirjasarjat tuntuvat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n enemm\u00e4n suullista kommunikaatiota ja yhteistoiminnallisia piirteit\u00e4 kuin vanhemmat kirjasarjat.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Asa Palviainen (asapalv@jyu.fi) on 2010-05-31T13:08:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nMari__Erkama_prosem2_vt2010.pdf: 168402 bytes, checksum: a5ca514823d4151dbc5bd7f82188b6de (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-31T13:08:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nMari__Erkama_prosem2_vt2010.pdf: 168402 bytes, checksum: a5ca514823d4151dbc5bd7f82188b6de (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kollaborativ inl\u00e4rning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Inklusiv skola", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "PIES-analys", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kooperativ inl\u00e4rning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kooperativ inl\u00e4rning i arbetsb\u00f6cker p\u00e5 h\u00f6gstadieniv\u00e5 (B1-svenska)", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005311972", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23931
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b605ff3f-dcb4-4b38-a57c-78ffed76d98b\/download","text":"Mari__Erkama_prosem2_vt2010.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erkama, Mari Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska) Kollaborativ inlärning Inklusiv skola PIES-analys Kooperativ inlärning Swedish Ruotsin kieli
title Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska)
title_full Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska)
title_fullStr Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska) Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska)
title_full_unstemmed Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska) Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska)
title_short Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska)
title_sort kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå b1 svenska
title_txtP Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska)
topic Kollaborativ inlärning Inklusiv skola PIES-analys Kooperativ inlärning Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Inklusiv skola Kollaborativ inlärning Kooperativ inlärning PIES-analys Ruotsin kieli Swedish
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23931 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005311972
work_keys_str_mv AT erkamamari kooperativinlärningiarbetsböckerpåhögstadienivåb1svenska