fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruohonen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-27T17:59:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-27T17:59:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1130049", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23834", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien, lasten oppiainekohtaisten oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita \u00e4itien ja isien v\u00e4lisist\u00e4 eroista vanhemmuustyyleiss\u00e4 sek\u00e4 sukupuolieroista lasten oppijamin\u00e4kuvissa ja koulutaidoissa. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s lasten oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen yhteyksi\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, mink\u00e4laisia alaryhmi\u00e4 oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen perusteella voidaan muodostaa. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Alkuportaat -seurantatutkimusta, jossa seurataan lapsia esiopetusvuodesta nelj\u00e4nnen luokan loppuun. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa mukana oli 289 lasta ja heid\u00e4n vanhempansa (215 \u00e4iti\u00e4 ja 131 is\u00e4\u00e4). Lasten oppijamin\u00e4kuvia ja koulutaitoja tutkittiin kolme kertaa esikoulun kev\u00e4\u00e4st\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4seen. \u00c4idit ja is\u00e4t t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen, jossa kysyttiin muun muassa heid\u00e4n vanhemmuustyyleist\u00e4\u00e4n. Tulokset osoittivat eroja \u00e4itien ja isien vanhemmuustyyleiss\u00e4: \u00e4itien havaittiin olevan isi\u00e4 vastaanottavaisempia ja isien \u00e4itej\u00e4 psykologisesti kontrolloivampia. Vanhemmuustyylien, oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen yhteyksi\u00e4 tarkasteltaessa havaittiin, ett\u00e4 \u00e4itien vastaanottavaisuudella ja auktoritatiivisella vanhemmuustyylill\u00e4 oli yhteys tytt\u00f6jen korkeampiin oppijamin\u00e4kuviin ja parempaan laskutaitoon. \u00c4itien psykologisella kontrollilla ja autoritaarisella vanhemmuudella sen sijaan oli negatiivinen yhteys tytt\u00f6jen koulutaitoihin ja matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan. Isien behavioraalisella kontrollilla oli sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia yhteyksi\u00e4 poikien matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan ja lukutaitoon, kun taas isien psykologisella kontrollilla oli positiivinen yhteys sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien oppijamin\u00e4kuviin. Tutkittaessa sukupuolieroja oppijamin\u00e4kuvissa ja koulutaidoissa havaittiin, ett\u00e4 matematiikassa poikien oppijamin\u00e4kuva oli tytt\u00f6jen oppijamin\u00e4kuvaa korkeampi, mutta laskutaidossa sukupuolieroja ei havaittu. Lukemisen oppijamin\u00e4kuvassa sukupuolieroja ei havaittu, vaikka tytt\u00f6jen lukutaito oli poikien lukutaitoa parempi. Oppiainekohtaisten oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen yhteydet voimistuivat esikoulusta alakouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4. Oppijamin\u00e4kuvia ja koulutaitoja tarkasteltiin my\u00f6s henkil\u00f6keskeisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta ryhmittelem\u00e4ll\u00e4 lapset kolmeen alaryhm\u00e4\u00e4n oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen perusteella. Sek\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvan ja laskutaidon ett\u00e4 lukemisen oppijamin\u00e4kuvan ja lukutaidon perusteella muodostettiin optimistinen, realistinen ja negatiivinen ryhm\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s vanhemmuustyylien yhteyksi\u00e4 n\u00e4ihin oppijamin\u00e4kuvaryhmiin. Tutkimuksen tulokset tukevat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 vanhemmuustyyleill\u00e4 on yhteyksi\u00e4 lasten oppijamin\u00e4kuviin ja koulutaitoihin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Ruohonen (elkrruoh) on 2010-05-27 17:59:32.441789. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-05-27T17:59:35Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005271959.pdf: 324795 bytes, checksum: da86d6d6cfcbf0635c492351bfa5890c (MD5)\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: 772238cc02203ab1db14ed421f909854 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-27T17:59:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005271959.pdf: 324795 bytes, checksum: da86d6d6cfcbf0635c492351bfa5890c (MD5)\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: 772238cc02203ab1db14ed421f909854 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijamin\u00e4kuvissa ja koulutaidoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005271959", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|