Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien, lasten oppiainekohtaisten oppijaminäkuvien ja koulutaitojen välisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita äitien ja isien välisistä eroista vanhemmuustyyleissä sekä sukupuolieroista lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa. Tutkimuksessa selvitetti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruohonen, Elina
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23834
_version_ 1826225742488272896
author Ruohonen, Elina
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruohonen, Elina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruohonen, Elina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruohonen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien, lasten oppiainekohtaisten oppijaminäkuvien ja koulutaitojen välisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita äitien ja isien välisistä eroista vanhemmuustyyleissä sekä sukupuolieroista lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös lasten oppijaminäkuvien ja koulutaitojen yhteyksiä sekä sitä, minkälaisia alaryhmiä oppijaminäkuvien ja koulutaitojen perusteella voidaan muodostaa. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Alkuportaat -seurantatutkimusta, jossa seurataan lapsia esiopetusvuodesta neljännen luokan loppuun. Tässä tutkimuksessa mukana oli 289 lasta ja heidän vanhempansa (215 äitiä ja 131 isää). Lasten oppijaminäkuvia ja koulutaitoja tutkittiin kolme kertaa esikoulun keväästä ensimmäisen luokan kevääseen. Äidit ja isät täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin muun muassa heidän vanhemmuustyyleistään. Tulokset osoittivat eroja äitien ja isien vanhemmuustyyleissä: äitien havaittiin olevan isiä vastaanottavaisempia ja isien äitejä psykologisesti kontrolloivampia. Vanhemmuustyylien, oppijaminäkuvien ja koulutaitojen yhteyksiä tarkasteltaessa havaittiin, että äitien vastaanottavaisuudella ja auktoritatiivisella vanhemmuustyylillä oli yhteys tyttöjen korkeampiin oppijaminäkuviin ja parempaan laskutaitoon. Äitien psykologisella kontrollilla ja autoritaarisella vanhemmuudella sen sijaan oli negatiivinen yhteys tyttöjen koulutaitoihin ja matematiikan oppijaminäkuvaan. Isien behavioraalisella kontrollilla oli sekä positiivisia että negatiivisia yhteyksiä poikien matematiikan oppijaminäkuvaan ja lukutaitoon, kun taas isien psykologisella kontrollilla oli positiivinen yhteys sekä tyttöjen että poikien oppijaminäkuviin. Tutkittaessa sukupuolieroja oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa havaittiin, että matematiikassa poikien oppijaminäkuva oli tyttöjen oppijaminäkuvaa korkeampi, mutta laskutaidossa sukupuolieroja ei havaittu. Lukemisen oppijaminäkuvassa sukupuolieroja ei havaittu, vaikka tyttöjen lukutaito oli poikien lukutaitoa parempi. Oppiainekohtaisten oppijaminäkuvien ja koulutaitojen yhteydet voimistuivat esikoulusta alakouluun siirryttäessä. Oppijaminäkuvia ja koulutaitoja tarkasteltiin myös henkilökeskeisestä näkökulmasta ryhmittelemällä lapset kolmeen alaryhmään oppijaminäkuvien ja koulutaitojen perusteella. Sekä matematiikan oppijaminäkuvan ja laskutaidon että lukemisen oppijaminäkuvan ja lukutaidon perusteella muodostettiin optimistinen, realistinen ja negatiivinen ryhmä. Tutkimuksessa selvitettiin myös vanhemmuustyylien yhteyksiä näihin oppijaminäkuvaryhmiin. Tutkimuksen tulokset tukevat käsitystä siitä, että vanhemmuustyyleillä on yhteyksiä lasten oppijaminäkuviin ja koulutaitoihin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruohonen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-27T17:59:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-27T17:59:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1130049", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23834", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien, lasten oppiainekohtaisten oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita \u00e4itien ja isien v\u00e4lisist\u00e4 eroista vanhemmuustyyleiss\u00e4 sek\u00e4 sukupuolieroista lasten oppijamin\u00e4kuvissa ja koulutaidoissa. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s lasten oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen yhteyksi\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, mink\u00e4laisia alaryhmi\u00e4 oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen perusteella voidaan muodostaa. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Alkuportaat -seurantatutkimusta, jossa seurataan lapsia esiopetusvuodesta nelj\u00e4nnen luokan loppuun. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa mukana oli 289 lasta ja heid\u00e4n vanhempansa (215 \u00e4iti\u00e4 ja 131 is\u00e4\u00e4). Lasten oppijamin\u00e4kuvia ja koulutaitoja tutkittiin kolme kertaa esikoulun kev\u00e4\u00e4st\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4seen. \u00c4idit ja is\u00e4t t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen, jossa kysyttiin muun muassa heid\u00e4n vanhemmuustyyleist\u00e4\u00e4n. Tulokset osoittivat eroja \u00e4itien ja isien vanhemmuustyyleiss\u00e4: \u00e4itien havaittiin olevan isi\u00e4 vastaanottavaisempia ja isien \u00e4itej\u00e4 psykologisesti kontrolloivampia. Vanhemmuustyylien, oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen yhteyksi\u00e4 tarkasteltaessa havaittiin, ett\u00e4 \u00e4itien vastaanottavaisuudella ja auktoritatiivisella vanhemmuustyylill\u00e4 oli yhteys tytt\u00f6jen korkeampiin oppijamin\u00e4kuviin ja parempaan laskutaitoon. \u00c4itien psykologisella kontrollilla ja autoritaarisella vanhemmuudella sen sijaan oli negatiivinen yhteys tytt\u00f6jen koulutaitoihin ja matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan. Isien behavioraalisella kontrollilla oli sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia yhteyksi\u00e4 poikien matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan ja lukutaitoon, kun taas isien psykologisella kontrollilla oli positiivinen yhteys sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien oppijamin\u00e4kuviin. Tutkittaessa sukupuolieroja oppijamin\u00e4kuvissa ja koulutaidoissa havaittiin, ett\u00e4 matematiikassa poikien oppijamin\u00e4kuva oli tytt\u00f6jen oppijamin\u00e4kuvaa korkeampi, mutta laskutaidossa sukupuolieroja ei havaittu. Lukemisen oppijamin\u00e4kuvassa sukupuolieroja ei havaittu, vaikka tytt\u00f6jen lukutaito oli poikien lukutaitoa parempi. Oppiainekohtaisten oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen yhteydet voimistuivat esikoulusta alakouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4. Oppijamin\u00e4kuvia ja koulutaitoja tarkasteltiin my\u00f6s henkil\u00f6keskeisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta ryhmittelem\u00e4ll\u00e4 lapset kolmeen alaryhm\u00e4\u00e4n oppijamin\u00e4kuvien ja koulutaitojen perusteella. Sek\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvan ja laskutaidon ett\u00e4 lukemisen oppijamin\u00e4kuvan ja lukutaidon perusteella muodostettiin optimistinen, realistinen ja negatiivinen ryhm\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s vanhemmuustyylien yhteyksi\u00e4 n\u00e4ihin oppijamin\u00e4kuvaryhmiin. Tutkimuksen tulokset tukevat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 vanhemmuustyyleill\u00e4 on yhteyksi\u00e4 lasten oppijamin\u00e4kuviin ja koulutaitoihin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Ruohonen (elkrruoh) on 2010-05-27 17:59:32.441789. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-05-27T17:59:35Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005271959.pdf: 324795 bytes, checksum: da86d6d6cfcbf0635c492351bfa5890c (MD5)\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: 772238cc02203ab1db14ed421f909854 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-27T17:59:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201005271959.pdf: 324795 bytes, checksum: da86d6d6cfcbf0635c492351bfa5890c (MD5)\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: 772238cc02203ab1db14ed421f909854 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijamin\u00e4kuvissa ja koulutaidoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005271959", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23834
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3be18826-a1a9-4c61-8771-33ba8fc55c93\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201005271959.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruohonen, Elina Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa oppijaminäkuva koulutaidot Psykologia Psychology 202 sukupuolierot minäkuva
title Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa
title_full Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa
title_fullStr Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa
title_full_unstemmed Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa
title_short Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa
title_sort vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa
title_txtP Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa
topic oppijaminäkuva koulutaidot Psykologia Psychology 202 sukupuolierot minäkuva
topic_facet 202 Psychology Psykologia koulutaidot minäkuva oppijaminäkuva sukupuolierot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23834 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005271959
work_keys_str_mv AT ruohonenelina vanhemmuustyylienroolilastenoppijaminäkuvissajakoulutaidoissa