Toiminnallista geometriaa opetuskokeilu 6-luokkalaisille

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisuuden merkitystä matematiikan oppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys matematiikan oppimisessa kuin usein alaan liittyvässä tutkimuskirjallisuudessa esitetään. Tutkimus on toimintatutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Anttila, Risto, Eskelinen, Juuso
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23763
_version_ 1826225692937814016
author Anttila, Risto Eskelinen, Juuso
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Anttila, Risto Eskelinen, Juuso Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Anttila, Risto Eskelinen, Juuso Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Anttila, Risto
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisuuden merkitystä matematiikan oppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys matematiikan oppimisessa kuin usein alaan liittyvässä tutkimuskirjallisuudessa esitetään. Tutkimus on toimintatutkimus. Toiminnallisuuden tutkimiseksi toteutettiin geometrian opetuspaketti, jonka vaikutuksia selvitettiin oppilaille tehdyillä testeillä ja kysymyksillä. Työ on laadullinen tutkimus. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että oppilaat pitävät toiminnallisuutta tärkeänä osana matematiikan oppimista. Oppilaan innostus kasvaa, kun hän pääsee itse erilaisia toimintavälineitä käyttäen tutustumaan matematiikan aiheisiin. Kävi myös ilmi, että toiminnallisen matematiikan avulla voidaan lisätä matematiikan oppimiseen liittyviä positiivisia tunteita ja motivaatiota matematiikan oppimista kohtaan. Tutkimusta varten luotu opetuspaketti osoittautui toimivaksi. Tutkimustulokset ovat linjassa monien matematiikkapedagogien näkemysten kanssa siitä, että toiminnallisuus on monessa mielessä käyttökelpoinen lähestymistapa matematiikan opetuksessa. Toiminnallista, konkreettista opetusta on syytä toteuttaa myös vanhempien oppilaiden kanssa, ei vain esi- ja alkuopetuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Risto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskelinen, Juuso", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-26T10:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-26T10:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1129830", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23763", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 toiminnallisuuden merkityst\u00e4 matematiikan\r\noppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys\r\nmatematiikan oppimisessa kuin usein alaan liittyv\u00e4ss\u00e4 tutkimuskirjallisuudessa esitet\u00e4\u00e4n.\r\nTutkimus on toimintatutkimus. Toiminnallisuuden tutkimiseksi toteutettiin geometrian\r\nopetuspaketti, jonka vaikutuksia selvitettiin oppilaille tehdyill\u00e4 testeill\u00e4 ja kysymyksill\u00e4.\r\nTy\u00f6 on laadullinen tutkimus.\r\nTutkimustuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 oppilaat pit\u00e4v\u00e4t toiminnallisuutta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4\r\nosana matematiikan oppimista. Oppilaan innostus kasvaa, kun h\u00e4n p\u00e4\u00e4see itse erilaisia toimintav\u00e4lineit\u00e4\r\nk\u00e4ytt\u00e4en tutustumaan matematiikan aiheisiin. K\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 toiminnallisen\r\nmatematiikan avulla voidaan lis\u00e4t\u00e4 matematiikan oppimiseen liittyvi\u00e4 positiivisia\r\ntunteita ja motivaatiota matematiikan oppimista kohtaan. Tutkimusta varten luotu opetuspaketti\r\nosoittautui toimivaksi.\r\nTutkimustulokset ovat linjassa monien matematiikkapedagogien n\u00e4kemysten kanssa\r\nsiit\u00e4, ett\u00e4 toiminnallisuus on monessa mieless\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen l\u00e4hestymistapa matematiikan\r\nopetuksessa. Toiminnallista, konkreettista opetusta on syyt\u00e4 toteuttaa my\u00f6s vanhempien\r\noppilaiden kanssa, ei vain esi- ja alkuopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Risto Anttila (rikaantt) on 2010-05-26 10:40:15.258093. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-05-26T10:40:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201005261927.pdf: 1009976 bytes, checksum: de53443f943c5ac45534474fec864d42 (MD5)\r\nlicense.html: 5463 bytes, checksum: 4d47df4f884aad3563f69b5834f2c403 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-26T10:40:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201005261927.pdf: 1009976 bytes, checksum: de53443f943c5ac45534474fec864d42 (MD5)\r\nlicense.html: 5463 bytes, checksum: 4d47df4f884aad3563f69b5834f2c403 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "133 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005261927", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Varga-Neme\u0301nyi-menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "geometria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23763
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06341975-4ea1-4615-8ecd-e16b480cdbb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201005261927.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Risto Eskelinen, Juuso Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Varga-Neményi-menetelmä matematiikka geometria opetus oppiminen toiminnallisuus
title Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille
title_full Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille
title_fullStr Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille
title_full_unstemmed Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille
title_short Toiminnallista geometriaa
title_sort toiminnallista geometriaa opetuskokeilu 6 luokkalaisille
title_sub opetuskokeilu 6-luokkalaisille
title_txtP Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Varga-Neményi-menetelmä matematiikka geometria opetus oppiminen toiminnallisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education Varga-Neményi-menetelmä geometria matematiikka opetus oppiminen toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23763 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005261927
work_keys_str_mv AT anttilaristo toiminnallistageometriaaopetuskokeilu6luokkalaisille