Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä tapaustutkimus 5. luokalla

TIIVISTELMÄ Korpela, J.-M. & Pihlaja, O.-P. 2010. Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä - Tapaustutkimus 5. luokalla. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 90 s. Tämän tapaustutkimuksen kohteena olivat 5. luokan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Korpela, Jani-Matti, Pihlaja, Olli-Pekka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23631
_version_ 1826225689520504832
author Korpela, Jani-Matti Pihlaja, Olli-Pekka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korpela, Jani-Matti Pihlaja, Olli-Pekka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korpela, Jani-Matti Pihlaja, Olli-Pekka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korpela, Jani-Matti
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Korpela, J.-M. & Pihlaja, O.-P. 2010. Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä - Tapaustutkimus 5. luokalla. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 90 s. Tämän tapaustutkimuksen kohteena olivat 5. luokan opettajan ja oppilaiden näkemykset sukupuolten välisistä eroista ja niiden syistä sekä siitä, kuinka merkittävänä opettaja ja oppilaat näkevät sukupuolen huomioimisen koulussa. Lisäksi tarkasteltiin, miten tapausluokan tytöt ja pojat rakentavat sukupuoli-identiteettiään keskinäisessä vuorovaikutuksessaan. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin opettajan teemahaastattelua, tyttöjen ja poikien ryhmähaastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä oppilaiden kirjoitelmia. Aineisto teemoiteltiin ja analysoitiin teoriaohjaavasti. Analyysivaiheessa esiinnousseita tuloksia tarkasteltiin suhteessa aikaisempiin tutkimuksiin. Sekä opettaja että oppilaat olivat tunnistaneet oppilaiden vuorovaikutuksessa sukupuoleen liittyviä eroja. Tutkimusluokan opettaja ei pitänyt oleellisena oppilaiden sukupuolen huomioimista, vaan korosti yksilöllisyyden huomioimisen merkitystä. Oppilaat korostivat sukupuolieroja ja niiden merkitystä käyttäytymisessä niin koulussa kuin vapaa-ajalla. Oppilaat kokivat hyväksi sukupuolen huomioimisen joko erityisellä tai tasapuolisella tavalla koulun käytänteissä. Luokan oppilaiden keskuudessa havaittiin melko runsaasti sukupuoli-identiteetin vahvistamiseen pyrkivää rajatyöskentelyä eli oman sukupuolen korostamista ja erottamista toisesta sukupuolesta. Tulosten kautta huomasimme saaneemme kosketuksen useaan oppilaiden sukupuoleen liittyvään ilmiöön – opettajan näkemykset sukupuolierojen huomioimisesta koulussa, oppilaiden näkemykset tyttöjen ja poikien sukupuolierojen ilmenemisestä ja huomioimisesta koulussa, oppilaiden näkemykset oppilaan sukupuolen vaikutuksesta opettajien toimintaan, havainnot oppilaiden sukupuolten välisestä rajatyöskentelystä. Monimenetelmäisesti kerätty aineisto viritti huomaamaan, että opettajan työssä ja yleisemmin kasvatuksessa sukupuoleen liittyvät erot ja oletetut eroavuudet ovat väistämättä läsnä ja vaikuttavat käytänteisiin. Oppilaat tunnistavat ja tulkitsevat herkästi sekä tyttöjen ja poikien toiminnan eroja että opettajan ja koulun käytänteissä piileviä sukupuolispesifejä toimintamalleja. Työmme kohteena olleet ilmiöt ovat tärkeitä koulutyön kannalta, ja niiden syventävä tarkastelu johonkin teemoista rajautuen olisi mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe. Avainsanat: sukupuoli, sukupuolierot, sukupuoli-identiteetti, rajatyöskentely
first_indexed 2024-09-11T08:49:35Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korpela, Jani-Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pihlaja, Olli-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-21T13:37:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-21T13:37:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1145314", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23631", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nKorpela, J.-M. & Pihlaja, O.-P. 2010. Opettajan ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 sukupuolen merkityksest\u00e4 luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 - Tapaustutkimus 5. luokalla. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 90 s. \r\nT\u00e4m\u00e4n tapaustutkimuksen kohteena olivat 5. luokan opettajan ja oppilaiden n\u00e4kemykset sukupuolten v\u00e4lisist\u00e4 eroista ja niiden syist\u00e4 sek\u00e4 siit\u00e4, kuinka merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 opettaja ja oppilaat n\u00e4kev\u00e4t sukupuolen huomioimisen koulussa. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, miten tapausluokan tyt\u00f6t ja pojat rakentavat sukupuoli-identiteetti\u00e4\u00e4n keskin\u00e4isess\u00e4 vuorovaikutuksessaan. Aineistonkeruumenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin opettajan teemahaastattelua, tytt\u00f6jen ja poikien ryhm\u00e4haastattelua, osallistuvaa havainnointia sek\u00e4 oppilaiden kirjoitelmia. Aineisto teemoiteltiin ja analysoitiin teoriaohjaavasti. Analyysivaiheessa esiinnousseita tuloksia tarkasteltiin suhteessa aikaisempiin tutkimuksiin. \r\n\r\nSek\u00e4 opettaja ett\u00e4 oppilaat olivat tunnistaneet oppilaiden vuorovaikutuksessa sukupuoleen liittyvi\u00e4 eroja. Tutkimusluokan opettaja ei pit\u00e4nyt oleellisena oppilaiden sukupuolen huomioimista, vaan korosti yksil\u00f6llisyyden huomioimisen merkityst\u00e4. Oppilaat korostivat sukupuolieroja ja niiden merkityst\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 niin koulussa kuin vapaa-ajalla. Oppilaat kokivat hyv\u00e4ksi sukupuolen huomioimisen joko erityisell\u00e4 tai tasapuolisella tavalla koulun k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4. Luokan oppilaiden keskuudessa havaittiin melko runsaasti sukupuoli-identiteetin vahvistamiseen pyrkiv\u00e4\u00e4 rajaty\u00f6skentely\u00e4 eli oman sukupuolen korostamista ja erottamista toisesta sukupuolesta.\r\n\r\nTulosten kautta huomasimme saaneemme kosketuksen useaan oppilaiden sukupuoleen liittyv\u00e4\u00e4n ilmi\u00f6\u00f6n \u2013 opettajan n\u00e4kemykset sukupuolierojen huomioimisesta koulussa, oppilaiden n\u00e4kemykset tytt\u00f6jen ja poikien sukupuolierojen ilmenemisest\u00e4 ja huomioimisesta koulussa, oppilaiden n\u00e4kemykset oppilaan sukupuolen vaikutuksesta opettajien toimintaan, havainnot oppilaiden sukupuolten v\u00e4lisest\u00e4 rajaty\u00f6skentelyst\u00e4. Monimenetelm\u00e4isesti ker\u00e4tty aineisto viritti huomaamaan, ett\u00e4 opettajan ty\u00f6ss\u00e4 ja yleisemmin kasvatuksessa sukupuoleen liittyv\u00e4t erot ja oletetut eroavuudet ovat v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 l\u00e4sn\u00e4 ja vaikuttavat k\u00e4yt\u00e4nteisiin. Oppilaat tunnistavat ja tulkitsevat herk\u00e4sti sek\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien toiminnan eroja ett\u00e4 opettajan ja koulun k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 piilevi\u00e4 sukupuolispesifej\u00e4 toimintamalleja. Ty\u00f6mme kohteena olleet ilmi\u00f6t ovat t\u00e4rkeit\u00e4 kouluty\u00f6n kannalta, ja niiden syvent\u00e4v\u00e4 tarkastelu johonkin teemoista rajautuen olisi mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe. \r\n\r\nAvainsanat: sukupuoli, sukupuolierot, sukupuoli-identiteetti, rajaty\u00f6skentely", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jani-Matti Korpela (jakorpel) on 2010-05-21 13:37:36.322522. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-05-21T13:37:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201005211899.pdf: 446562 bytes, checksum: 37e629d11592cf9693cfd387c8d155ad (MD5)\r\nlicense.html: 5567 bytes, checksum: 0f61f716bb531c15723df50b6aee55a9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-21T13:37:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201005211899.pdf: 446562 bytes, checksum: 37e629d11592cf9693cfd387c8d155ad (MD5)\r\nlicense.html: 5567 bytes, checksum: 0f61f716bb531c15723df50b6aee55a9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolierot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli-identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rajaty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 sukupuolen merkityksest\u00e4 luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 : tapaustutkimus 5. luokalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005211899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23631
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korpela, Jani-Matti Pihlaja, Olli-Pekka Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla sukupuoli sukupuolierot sukupuoli-identiteetti rajatyöskentely Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 opetus vuorovaikutus
title Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla
title_full Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla
title_fullStr Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla
title_full_unstemmed Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla
title_short Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä
title_sort opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä tapaustutkimus 5 luokalla
title_sub tapaustutkimus 5. luokalla
title_txtP Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla
topic sukupuoli sukupuolierot sukupuoli-identiteetti rajatyöskentely Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 opetus vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Tapaustutkimus Teacher Education opetus rajatyöskentely sukupuoli sukupuoli-identiteetti sukupuolierot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23631 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005211899
work_keys_str_mv AT korpelajanimatti opettajanjaoppilaidennäkemyksiäsukupuolenmerkityksestäluokanvuorovaikutuksessaj