Yhteenveto: | TIIVISTELMÄ
Korpela, J.-M. & Pihlaja, O.-P. 2010. Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä - Tapaustutkimus 5. luokalla. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 90 s.
Tämän tapaustutkimuksen kohteena olivat 5. luokan opettajan ja oppilaiden näkemykset sukupuolten välisistä eroista ja niiden syistä sekä siitä, kuinka merkittävänä opettaja ja oppilaat näkevät sukupuolen huomioimisen koulussa. Lisäksi tarkasteltiin, miten tapausluokan tytöt ja pojat rakentavat sukupuoli-identiteettiään keskinäisessä vuorovaikutuksessaan. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin opettajan teemahaastattelua, tyttöjen ja poikien ryhmähaastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä oppilaiden kirjoitelmia. Aineisto teemoiteltiin ja analysoitiin teoriaohjaavasti. Analyysivaiheessa esiinnousseita tuloksia tarkasteltiin suhteessa aikaisempiin tutkimuksiin.
Sekä opettaja että oppilaat olivat tunnistaneet oppilaiden vuorovaikutuksessa sukupuoleen liittyviä eroja. Tutkimusluokan opettaja ei pitänyt oleellisena oppilaiden sukupuolen huomioimista, vaan korosti yksilöllisyyden huomioimisen merkitystä. Oppilaat korostivat sukupuolieroja ja niiden merkitystä käyttäytymisessä niin koulussa kuin vapaa-ajalla. Oppilaat kokivat hyväksi sukupuolen huomioimisen joko erityisellä tai tasapuolisella tavalla koulun käytänteissä. Luokan oppilaiden keskuudessa havaittiin melko runsaasti sukupuoli-identiteetin vahvistamiseen pyrkivää rajatyöskentelyä eli oman sukupuolen korostamista ja erottamista toisesta sukupuolesta.
Tulosten kautta huomasimme saaneemme kosketuksen useaan oppilaiden sukupuoleen liittyvään ilmiöön – opettajan näkemykset sukupuolierojen huomioimisesta koulussa, oppilaiden näkemykset tyttöjen ja poikien sukupuolierojen ilmenemisestä ja huomioimisesta koulussa, oppilaiden näkemykset oppilaan sukupuolen vaikutuksesta opettajien toimintaan, havainnot oppilaiden sukupuolten välisestä rajatyöskentelystä. Monimenetelmäisesti kerätty aineisto viritti huomaamaan, että opettajan työssä ja yleisemmin kasvatuksessa sukupuoleen liittyvät erot ja oletetut eroavuudet ovat väistämättä läsnä ja vaikuttavat käytänteisiin. Oppilaat tunnistavat ja tulkitsevat herkästi sekä tyttöjen ja poikien toiminnan eroja että opettajan ja koulun käytänteissä piileviä sukupuolispesifejä toimintamalleja. Työmme kohteena olleet ilmiöt ovat tärkeitä koulutyön kannalta, ja niiden syventävä tarkastelu johonkin teemoista rajautuen olisi mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe.
Avainsanat: sukupuoli, sukupuolierot, sukupuoli-identiteetti, rajatyöskentely
|