Verkkomusiikkipalvelut verkkopiratismin vähentäjänä käyttäjien ja ei-käyttäjien suhtautuminen Spotify-verkkopalveluun

Musiikin verkkopiratismi on massiivinen ongelma, jota on pyritty vähentämään monin tavoin. Viimeisimpinä keinoina ovat olleet musiikin uudet verkkomusiikkipalvelut, joista verkkopalvelu-Spotifyn on todettu vähentävän verkkopiratismia. Koska ei ole olemassa aiempaa tutkimusta kuluttajien mielipiteist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taiminen, Tiina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23594
Description
Summary:Musiikin verkkopiratismi on massiivinen ongelma, jota on pyritty vähentämään monin tavoin. Viimeisimpinä keinoina ovat olleet musiikin uudet verkkomusiikkipalvelut, joista verkkopalvelu-Spotifyn on todettu vähentävän verkkopiratismia. Koska ei ole olemassa aiempaa tutkimusta kuluttajien mielipiteistä laillisia verkkopalveluja kohtaan, tutkimuksessa perehdyttiin siihen, kuinka Spotifyn käyttäjät ja ei-käyttäjät suhtautuvat palveluun ja verkkopiratismiin. Tutkimuksen aineistona olivat kahden Helsingin Sanomien Internet-sivuilla olleen Spotify-aiheisen artikkelin synnyttämät verkkokeskustelut. Keskustelut sisälsivät yhteensä 145 viestiä, joista analysoitiin 107 viestiä. Tutkimuksen toteuttamisessa hyödynnettiin laadullisen grounded theory -menetelmän koodaustekniikkaa, joka mahdollisti aineiston kokonaisvaltaisen tutkimisen. Aineisto pilkottiin avoimen koodauksen avulla 257 käsitteeksi, minkä jälkeen käsitteistä muodostettiin valikoivan koodauksen avulla kymmenen kategoriaa. Kategorioiden avulla tutkimustulokset hahmottuivat kokonaisuudeksi, joka jakaantui Spotifyn musiikkivalikoimaan, käytettävyyteen ja laillisuuden merkitykseen. Spotifyn käyttäjien ja ei-käyttäjien argumentit Spotifysta ja asenteet verkkopiratismia kohtaan erosivat toisistaan huomattavasti. Spotifyn käyttäjät olivat tyytyväisiä palveluun; lisäksi he olivat tekijänoikeusmyönteisiä. Ei-käyttäjillä oli vääriä käsityksiä palvelusta, ja he olivat tekijänoikeusvastaisia. Tutkimus osoitti, että Spotifyn vahvuuksia ovat käyttäjien asiakastyytyväisyys, tuotekehittely ja suoratoistotekniikka. Heikkouksia ovat niukka palvelusta tiedottaminen, liian vähäinen markkinointi ja mahdottomuus kokeilla palvelua rekisteröitymättä käyttäjäksi. Spotify on hyvä kilpailija verkkopiratismille etenkin siksi, että sitä voi käyttää maksutta mainosrahoitteisena ja palvelussa voi kuunnella musiikkia kokeiluluonteisesti. Jatkotutkimus voisi keskittyä laittomasti lataavien kuluttajakäyttäytymisen syvempään analysoimiseen; jatkotutkimusta hyödyntämällä Spotifylle voisi kehittää erilaisia asiakkuusvaihtoehtoja, jotta yhä useampi laittomasti lataava siirtyisi käyttämään palvelua laittoman lataamisen sijaan.