Upper secondary school students as speakers of English and Swedish Speaking outside the school and language self

 Suullinen kielitaito on tärkeää nykypäivän kansainvälisessä maailmassa. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten abiturientit puhuvat englantia ja ruotsia koulun ulkopuolella, ja kuinka he näkevät itsensä näiden kielten puhujina. Tutkielman viitekehys muodostui hyvän suull...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fagerlund, Tarja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23536
_version_ 1828193216408584192
author Fagerlund, Tarja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Fagerlund, Tarja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Fagerlund, Tarja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Fagerlund, Tarja
datasource_str_mv jyx
description  Suullinen kielitaito on tärkeää nykypäivän kansainvälisessä maailmassa. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten abiturientit puhuvat englantia ja ruotsia koulun ulkopuolella, ja kuinka he näkevät itsensä näiden kielten puhujina. Tutkielman viitekehys muodostui hyvän suullisen kielitaidon määrittelystä kommunikatiivisen kompetenssin käsitteen avulla, kieliminä-käsitteen kuvailusta sekä aiemmista tutkimuksista, joissa on selvitty suomalaisten englannin ja ruotsin puhumista. Tutkimusaihe on ajankohtainen, koska lukioihin on tulossa uusi suullisen kielitaidon kurssi syksyllä 2010. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 30 abiturienttia jyväskyläläisestä lukiosta. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä sekä väittämiä, joihin abiturientit vastasivat Likertin asteikon mukaan. Vertailun mahdollistamiseksi englannin ja ruotsin puhumista koskevat kysymykset olivat keskenään samanlaisia. Kyselyn tulokset analysoitiin kvalitatiivisesti kuvailemalla vastauksia ja etsimällä niistä yhteisiä piirteitä, mutta analyysi sisälsi myös kvantitatiivisen analyysin piirteitä, kuten prosenttiosuuksien laskentaa. Pääpaino on englannin ja ruotsin vertailussa. Abiturientit olivat puhuneet englantia useammin kuin ruotsia koulun ulkopuolella niin kotimaassa, ulkomailla kuin internetissäkin. Helpointa sekä englannin että ruotsin puhumisessa oli sanojen muistaminen ja vaikeinta oli englannissa ääntäminen ja ruotsissa kielioppi. Abiturientit luottivat itseensä enemmän englannin kuin ruotsin puhujina. Pojat luottivat itseensä selkeästi enemmän kuin tytöt. Tytöt myönsivät poikia useammin jännittävänsä puhumista ja pitivät itseään poikia harvemmin yhtä hyvinä puhujina kuin luokkakaverit. Vaikka abiturientit puhuvat englantia usein koulun ulkopuolella, kaipasivat he useammin lisää mahdollisuuksia puhua sitä kuin ruotsia. Tytöt olivat poikia innokkaampia saamaan lisää mahdollisuuksia puhua ruotsia. Sen sijaan pojat halusivat tyttöjä useammin saavuttaa englannin kielessä syntyperäisen puhujan kaltaisen ääntämyksen. Kokonaisuudessaan syntyperäisen puhujan kaltainen ääntämys oli tavoitellumpi englannissa kuin ruotsissa. Kun abiturientit ryhmiteltiin kieliminän mukaan, englannin puhumisen osalta suurin ryhmä oli selkeästi oppilaat, jotka pitivät kielen puhumisesta ja jotka myös luottivat itseensä sen puhujina. Ruotsin kielessä suurimmat ryhmät olivat kielen puhumisesta pitävät ja itseensä luottavat sekä opiskelijat, jotka eivät pitäneet puhumisesta, eivätkä luottaneet itseensä puhujina.     
first_indexed 2024-09-11T08:51:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Fagerlund, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-18T09:30:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-18T09:30:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23536", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Suullinen kielitaito on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n kansainv\u00e4lisess\u00e4 maailmassa. T\u00e4m\u00e4n kandidaatin\r\ntutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten abiturientit puhuvat englantia ja ruotsia koulun\r\nulkopuolella, ja kuinka he n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4 n\u00e4iden kielten puhujina. Tutkielman viitekehys\r\nmuodostui hyv\u00e4n suullisen kielitaidon m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4 kommunikatiivisen kompetenssin\r\nk\u00e4sitteen avulla, kielimin\u00e4-k\u00e4sitteen kuvailusta sek\u00e4 aiemmista tutkimuksista, joissa on\r\nselvitty suomalaisten englannin ja ruotsin puhumista. Tutkimusaihe on ajankohtainen, koska\r\nlukioihin on tulossa uusi suullisen kielitaidon kurssi syksyll\u00e4 2010.\r\nAineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 30 abiturienttia jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isest\u00e4\r\nlukiosta. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksi\u00e4 sek\u00e4 v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4, joihin\r\nabiturientit vastasivat Likertin asteikon mukaan. Vertailun mahdollistamiseksi englannin ja\r\nruotsin puhumista koskevat kysymykset olivat kesken\u00e4\u00e4n samanlaisia. Kyselyn tulokset\r\nanalysoitiin kvalitatiivisesti kuvailemalla vastauksia ja etsim\u00e4ll\u00e4 niist\u00e4 yhteisi\u00e4 piirteit\u00e4, mutta\r\nanalyysi sis\u00e4lsi my\u00f6s kvantitatiivisen analyysin piirteit\u00e4, kuten prosenttiosuuksien laskentaa.\r\nP\u00e4\u00e4paino on englannin ja ruotsin vertailussa.\r\nAbiturientit olivat puhuneet englantia useammin kuin ruotsia koulun ulkopuolella niin\r\nkotimaassa, ulkomailla kuin internetiss\u00e4kin. Helpointa sek\u00e4 englannin ett\u00e4 ruotsin\r\npuhumisessa oli sanojen muistaminen ja vaikeinta oli englannissa \u00e4\u00e4nt\u00e4minen ja ruotsissa\r\nkielioppi. Abiturientit luottivat itseens\u00e4 enemm\u00e4n englannin kuin ruotsin puhujina. Pojat\r\nluottivat itseens\u00e4 selke\u00e4sti enemm\u00e4n kuin tyt\u00f6t. Tyt\u00f6t my\u00f6nsiv\u00e4t poikia useammin\r\nj\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 puhumista ja pitiv\u00e4t itse\u00e4\u00e4n poikia harvemmin yht\u00e4 hyvin\u00e4 puhujina kuin\r\nluokkakaverit. Vaikka abiturientit puhuvat englantia usein koulun ulkopuolella, kaipasivat he\r\nuseammin lis\u00e4\u00e4 mahdollisuuksia puhua sit\u00e4 kuin ruotsia. Tyt\u00f6t olivat poikia innokkaampia\r\nsaamaan lis\u00e4\u00e4 mahdollisuuksia puhua ruotsia. Sen sijaan pojat halusivat tytt\u00f6j\u00e4 useammin\r\nsaavuttaa englannin kieless\u00e4 syntyper\u00e4isen puhujan kaltaisen \u00e4\u00e4nt\u00e4myksen.\r\nKokonaisuudessaan syntyper\u00e4isen puhujan kaltainen \u00e4\u00e4nt\u00e4mys oli tavoitellumpi englannissa\r\nkuin ruotsissa. Kun abiturientit ryhmiteltiin kielimin\u00e4n mukaan, englannin puhumisen osalta\r\nsuurin ryhm\u00e4 oli selke\u00e4sti oppilaat, jotka pitiv\u00e4t kielen puhumisesta ja jotka my\u00f6s luottivat\r\nitseens\u00e4 sen puhujina. Ruotsin kieless\u00e4 suurimmat ryhm\u00e4t olivat kielen puhumisesta pit\u00e4v\u00e4t ja\r\nitseens\u00e4 luottavat sek\u00e4 opiskelijat, jotka eiv\u00e4t pit\u00e4neet puhumisesta, eiv\u00e4tk\u00e4 luottaneet itseens\u00e4\r\npuhujina.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-05-18T09:30:39Z\nNo. of bitstreams: 2\nPro Seminar Tarja Fagerlund.pdf: 190167 bytes, checksum: bdaf749a4110f6b2da8e00b0e44feb2f (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-18T09:30:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nPro Seminar Tarja Fagerlund.pdf: 190167 bytes, checksum: bdaf749a4110f6b2da8e00b0e44feb2f (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language self", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-concept", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005181853", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23536
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:21Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec3354f3-a8e8-442d-8f74-caa02c78704a\/download","text":"Pro Seminar Tarja Fagerlund.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fagerlund, Tarja Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self language self self-concept oral skills Swedish English Englannin kieli
title Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self
title_full Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self
title_fullStr Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self
title_full_unstemmed Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self
title_short Upper secondary school students as speakers of English and Swedish
title_sort upper secondary school students as speakers of english and swedish speaking outside the school and language self
title_sub Speaking outside the school and language self
title_txtP Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self
topic language self self-concept oral skills Swedish English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Swedish language self oral skills self-concept
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23536 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005181853
work_keys_str_mv AT fagerlundtarja uppersecondaryschoolstudentsasspeakersofenglishandswedishspeakingoutsidetheschool