Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska

 Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten suomea ei-äidinkielenä puhuvien maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä siitä, miten heidät otetaan erityisellä tavalla huomioon ruotsin kielen oppitunneilla koulussa. Lisäksi selvitin yleisesti kyseisten oppilaiden mielipiteitä ruotsin kielen opi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tammela, Johan
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23514
_version_ 1828193216404389888
author Tammela, Johan
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tammela, Johan Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tammela, Johan Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tammela, Johan
datasource_str_mv jyx
description  Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläasteikäisten suomea ei-äidinkielenä puhuvien maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä siitä, miten heidät otetaan erityisellä tavalla huomioon ruotsin kielen oppitunneilla koulussa. Lisäksi selvitin yleisesti kyseisten oppilaiden mielipiteitä ruotsin kielen opiskelusta sekä sitä, miten kyseiset oppilaat voitaisiin heidän itsensä mielestä ottaa huomioon ruotsin tunneilla. Tutkimuskysymykseni kuuluivatkin: miten ruotsin tunneilla otetaan huomioon sellaiset oppilaat, joiden äidinkieli ei ole suomi sekä millä tavoin tällaiset oppilaat voitaisiin ottaa huomioon heidän itsensä mielestä? Tutkimukseen osallistui kahdesta keskisuomalaisesta koulusta yhteensä seitsemän oppilasta, joilla kaikilla oli äidinkielenä joku toinen kieli kuin suomi. Tutkimusmateriaalin keruu tapahtui oppilaita haastattelemalla: oppilaat saivat tulla haastatteluun joko yksin tai pareittain ja jokaiselle haastateltavalle esitettiin 14 kysymystä, jotka koskivat mm. yleistä mielipidettä ruotsin opiskelusta, miten oppilas otetaan ruotsin tunneilla huomioon opetettaessa ruotsin kielen eri osa-alueita, miten oppilas voitaisiin ottaa huomioon ruotsin tunneilla sekä kuinka paljon oppilas kääntää omalle äidinkielelleen suomen tai ruotsin sanoja tai lauseita. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa keskityttiin haastateltavien mielipiteisiin ja niiden analysointiin. Kuitenkin tutkimuksessa käytettiin myös kvantitatiivisia metodeja siten, että kysymysten kohdalla ilmoitettiin, kuinka monta informanteista vastasi tietyllä tavalla. Oppilaat olivat suurimmalta osin sitä mieltä, ettei heitä oteta ruotsin tunneilla huomioon mitenkään erityisesti. Toisin tapahtuu vain silloin, kun he itse sitä opettajalta tietyissä tilanteissa pyytävät. Kysyttäessä heidän mielipidettään siihen, miten suomea ei-äidinkielenä puhuvat oppilaat voitaisiin ottaa huomioon ruotsin opetuksessa, ehdotettiin mm. tukiopetusta. Sen sijaan ei ehdotettu, että omaa äidinkieltä voisi jotenkin käyttää apuna kielenoppimisessa, mikä johtunee siitä, etteivät opettajat ole ehkä käyttäneet tätä tapaa opetuksessa. Niukka enemmistö ei pitänyt ruotsin opiskelusta, perusteluna mm. se, että ruotsi on turha kieli. Se tutkimustulos, ettei informantteja kovin paljoa oteta erityisesti huomioon äidinkielensä takia ruotsin opetuksessa, johtuu osittain varmasti siitä, että monet heistä puhuivat todella hyvää suomea, vaikka se ei ollutkaan heidän äidinkielensä. Oman äidinkielen heikentyminen puolestaan vaikutti varmasti siihen, miksi he eivät nähneet omaa äidinkieltään hyvänä apukeinona parantaa maahanmuuttajaoppilaiden oppimismahdollisuuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:51:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tammela, Johan", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-17T05:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-17T05:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23514", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Tutkielmani tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4asteik\u00e4isten suomea ei-\u00e4idinkielen\u00e4 puhuvien maahanmuuttajaoppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, miten heid\u00e4t otetaan erityisell\u00e4 tavalla huomioon ruotsin kielen oppitunneilla koulussa. Lis\u00e4ksi selvitin yleisesti kyseisten oppilaiden mielipiteit\u00e4 ruotsin kielen opiskelusta sek\u00e4 sit\u00e4, miten kyseiset oppilaat voitaisiin heid\u00e4n itsens\u00e4 mielest\u00e4 ottaa huomioon ruotsin tunneilla. Tutkimuskysymykseni kuuluivatkin: miten ruotsin tunneilla otetaan huomioon sellaiset oppilaat, joiden \u00e4idinkieli ei ole suomi sek\u00e4 mill\u00e4 tavoin t\u00e4llaiset oppilaat voitaisiin ottaa huomioon heid\u00e4n itsens\u00e4 mielest\u00e4?\r\n\r\nTutkimukseen osallistui kahdesta keskisuomalaisesta koulusta yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n oppilasta, joilla kaikilla oli \u00e4idinkielen\u00e4 joku toinen kieli kuin suomi. Tutkimusmateriaalin keruu tapahtui oppilaita haastattelemalla: oppilaat saivat tulla haastatteluun joko yksin tai pareittain ja jokaiselle haastateltavalle esitettiin 14 kysymyst\u00e4, jotka koskivat mm. yleist\u00e4 mielipidett\u00e4 ruotsin opiskelusta, miten oppilas otetaan ruotsin tunneilla huomioon opetettaessa ruotsin kielen eri osa-alueita, miten oppilas voitaisiin ottaa huomioon ruotsin tunneilla sek\u00e4 kuinka paljon oppilas k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 omalle \u00e4idinkielelleen suomen tai ruotsin sanoja tai lauseita. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa keskityttiin haastateltavien mielipiteisiin ja niiden analysointiin. Kuitenkin tutkimuksessa k\u00e4ytettiin my\u00f6s kvantitatiivisia metodeja siten, ett\u00e4 kysymysten kohdalla ilmoitettiin, kuinka monta informanteista vastasi tietyll\u00e4 tavalla.\r\n\r\nOppilaat olivat suurimmalta osin sit\u00e4 mielt\u00e4, ettei heit\u00e4 oteta ruotsin tunneilla huomioon mitenk\u00e4\u00e4n erityisesti. Toisin tapahtuu vain silloin, kun he itse sit\u00e4 opettajalta tietyiss\u00e4 tilanteissa pyyt\u00e4v\u00e4t. Kysytt\u00e4ess\u00e4 heid\u00e4n mielipidett\u00e4\u00e4n siihen, miten suomea ei-\u00e4idinkielen\u00e4 puhuvat oppilaat voitaisiin ottaa huomioon ruotsin opetuksessa, ehdotettiin mm. tukiopetusta. Sen sijaan ei ehdotettu, ett\u00e4 omaa \u00e4idinkielt\u00e4 voisi jotenkin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 apuna kielenoppimisessa, mik\u00e4 johtunee siit\u00e4, etteiv\u00e4t opettajat ole ehk\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4neet t\u00e4t\u00e4 tapaa opetuksessa. Niukka enemmist\u00f6 ei pit\u00e4nyt ruotsin opiskelusta, perusteluna mm. se, ett\u00e4 ruotsi on turha kieli.\r\n\r\nSe tutkimustulos, ettei informantteja kovin paljoa oteta erityisesti huomioon \u00e4idinkielens\u00e4 takia ruotsin opetuksessa, johtuu osittain varmasti siit\u00e4, ett\u00e4 monet heist\u00e4 puhuivat todella hyv\u00e4\u00e4 suomea, vaikka se ei ollutkaan heid\u00e4n \u00e4idinkielens\u00e4. Oman \u00e4idinkielen heikentyminen puolestaan vaikutti varmasti siihen, miksi he eiv\u00e4t n\u00e4hneet omaa \u00e4idinkielt\u00e4\u00e4n hyv\u00e4n\u00e4 apukeinona parantaa maahanmuuttajaoppilaiden oppimismahdollisuuksia.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Asa Palviainen (asapalv@jyu.fi) on 2010-05-12T10:27:22Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nJohan_Tammela_prosem2_vt2010.pdf: 191277 bytes, checksum: 07757f3afffd9bda459d9d012840d164 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@cc.jyu.fi) on 2010-05-17T05:09:17Z (GMT) No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nJohan_Tammela_prosem2_vt2010.pdf: 191277 bytes, checksum: 07757f3afffd9bda459d9d012840d164 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-17T05:09:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nJohan_Tammela_prosem2_vt2010.pdf: 191277 bytes, checksum: 07757f3afffd9bda459d9d012840d164 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "invandrare", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kkurser", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsmetoder", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenska f\u00f6r icke-finskspr\u00e5kiga invandrarelevers \u00e5sikter om hur de tas h\u00e4nsyn till i undervisning i svenska", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005121769", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23514
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:03:20Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae7e123e-ea16-4ede-bf40-260fd9097e6e\/download","text":"Johan_Tammela_prosem2_vt2010.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tammela, Johan Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska invandrare språkkurser undervisningsmetoder Swedish Ruotsin kieli
title Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska
title_full Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska
title_fullStr Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska
title_full_unstemmed Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska
title_short Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska
title_sort svenska för icke finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska
title_txtP Svenska för icke-finskspråkiga invandrarelevers åsikter om hur de tas hänsyn till i undervisning i svenska
topic invandrare språkkurser undervisningsmetoder Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish invandrare språkkurser undervisningsmetoder
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23514 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005121769
work_keys_str_mv AT tammelajohan svenskaförickefinskspråkigainvandrareleversåsikteromhurdetashänsyntilliundervisning