”You’re orange, you moron!” The use of impoliteness strategies in the American TV-series House M.D.

  Ihmisten välistä kommunikointia määrittävät tietyt säännöt, jotka eivät ole synnynnäisiä, vaan jotka opimme kasvaessamme. Esimerkiksi kohteliaisuus on ilmiö, johon törmäämme lähes päivittäin erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Olemme kohteliaita antaaksemme itsestämme hyvän kuvan, luodaksemme...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Melina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23458
Description
Summary:  Ihmisten välistä kommunikointia määrittävät tietyt säännöt, jotka eivät ole synnynnäisiä, vaan jotka opimme kasvaessamme. Esimerkiksi kohteliaisuus on ilmiö, johon törmäämme lähes päivittäin erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Olemme kohteliaita antaaksemme itsestämme hyvän kuvan, luodaksemme toimivia ihmissuhteita ja säilyttääksemme ne. Kohteliaisuuden vastakohta, epäkohteliaisuus, ei myöskään enää nykypäivänä ole lainkaan harvinainen ilmiö, ja siitä syystä sitä tulisi tutkia aivan kuten kohteliaisuuttakin. Television katselu on jatkuvasti lisääntynyt ja ohjelmatarjonta monipuolistunut. Vanhat konseptit eivät enää riitä, vaan on keksittävä jatkuvasti uudenlaisia ideoita, jotta sarjasta tulisi menestyvä. Vuonna 2004 Yhdysvalloissa alkoi uudenlainen, mustaa huumoria hyödyntävä sairaaladraama House M.D., jonka päähenkilö tohtori House on äärimmäisen tyly ja epäkohtelias, ei vain työtovereitansa, vaan myös potilaitansa kohtaan. Sarja on saavuttanut suuren suosion ympäri maailmaa, ja tärkein syy menestykseen on epäilemättä tohtori Housen persoona ja tapa kohdella ihmisiä. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millaisia epäkohteliaisuusstrategioita tohtori House sarjassa House M.D. käyttää ja miten hänen potilaansa epäkohteliaisuuteen reagoivat. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä lyhyestä keskustelusta tohtori Housen ja hänen klinikkapotilaidensa välillä. Nämä keskustelut ovat sarjan ensimmäisen kauden kuudesta ensimmäisestä jaksosta. Syy juuri näiden keskustelujen valitsemiseen oli se, että tohtori House ei mielellään työskentele klinikalla, vaan keskittyisi mieluummin vaikeampiin diagnostisiin tapauksiin. Tästä syystä tohtori House on klinikkapotilaitansa kohtaan erityisen töykeä. Analysoin aineiston käyttäen Jonathan Culpeperin laatimaa viittä eri epäkohteliaisuusstrategiaa, jotka ovat Penelope Brownin ja Stephen C. Levinsonin viiden kohteliaisuusstrategian vastakohdat. Etsin keskustelupätkistä esimerkkejä jokaisesta strategiasta. Tutkimustulokset osoittivat, että yhdeksässä keskustelupätkässä tohtori House käyttää eniten strategioita 1 ja 4, eli joko sanoo suoraan, tai käyttää sarkasmia. Pienen aineiston perusteella on kuitenkin mahdotonta tehdä yleistyksiä siitä, mitä strategioita hän eniten sarjassa suosii, koska jaksoja on tehty jo yli 120. Yllättävää oli huomata, että potilaat eivät yleensä reagoi tohtori Housen epäkohteliaisuuteen, vaan joko jättävät sen huomiotta, tai eivät ymmärrä sitä lainkaan.