Using music in EFL teaching at lower secondary education teachers' experiences and opinions

HUMANISTINEN TIEDEKUNTA KIELTEN LAITOS Hanna Pasanen USING MUSIC IN EFL TEACHING AT LOWER SECONDARY EDUCATION: TEACHERS’ EXPERIENCES AND OPINIONS Pro Gradu -tutkielma Englannin kieli Huhtikuu 2010 80 sivua + 3 liitet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pasanen, Hanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23392
_version_ 1826225764616372224
author Pasanen, Hanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pasanen, Hanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pasanen, Hanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pasanen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description HUMANISTINEN TIEDEKUNTA KIELTEN LAITOS Hanna Pasanen USING MUSIC IN EFL TEACHING AT LOWER SECONDARY EDUCATION: TEACHERS’ EXPERIENCES AND OPINIONS Pro Gradu -tutkielma Englannin kieli Huhtikuu 2010 80 sivua + 3 liitettä Musiikki on tärkeä osa murrosikäisen nuoren elämää. Se mahdollistaa erilaisten tunteiden läpikäymisen turvallisesti omien suosikkilaulujen kautta ja erilaiset harraste- ja faniryhmät antavat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ovat nuorille tärkeitä harrastuksia. Musiikkia voidaan myös käyttää englannin opetuksessa – musiikin eri sarat ovat lähes pohjaton lähde autenttiselle, ajankohtaiselle ja nuoria koskettavalle opetusmateriaalille. Kuitenkin sitä, missä määrin englannin opettajat Suomessa mu-siikkia tunneillaan käyttävät, on tutkittu vähän. Aiheesta on olemassa yksi aikaisempi tutkimus, ja sekin koskee opettajaopiskelijoita. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkia käyte-tään englannintunneilla, mitä sen avulla opetetaan ja miten yleistä musiikin käyttö on. Lisäksi tutkittiin millä perustein opettajat valitsevat käytettävän musiikin ja mistä he sen saavat, sekä mitkä musiikkigenret ovat suosituimpia. Edelleen selvitettiin, minkälaisia mielipiteitä opettajilla on musiikin käytöstä, erityisesti koskien oppilai-den reagointia musiikin käyttöön, musiikin avulla aikaansaatuja oppimistuloksia sekä musiikin käytettävyyttä ja monipuolisuutta lisämateriaalina. Tutkielman tutkimusaineisto kerättiin elektronisella kyselylomakkeella, johon vastattiin Jyväskylän yliopiston Korppi-järjestelmässä. Vastauspyyntö lähetet-tiin sähköpostitse 350 Länsi-Suomen läänissä opettavalle opettajalle ja vastauksia saatiin 118. Aineiston analyysissä käytettiin kvantitatiivisia perusmenetelmiä, ja tulokset esitettiin deskriptiivisesti frekvensseinä ja prosentteina. Vapaaehtoiset, avoimet lisäkysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti. Reliabiliteetti selvitettiin Cronbachin alphoilla. Tutkimuksessa saatiin selville, että musiikkia käytettiin eri kielitaidon osa-alueiden harjoitteluun useimmiten pari kertaa lukukaudessa per erilainen musiik-kia hyödyntävä opetusmetodi. Luetun ja kuunnellun ymmärtämistä harjoiteltiin eni-ten aukkotehtävien avulla, ääntämistä laulamisen avulla, sanastoa etsimällä tiettyyn teemaan liittyvää sanastoa, kielioppia opeteltiin etsimällä sanoista esimerkkejä, kes-kustelua harjoiteltiin levyraadin avulla, kohdealueen kulttuurista opittiin musiikillis-ten näytteiden avulla ja kirjoittamista harjoiteltiin kääntämällä laulun sanoja joko suomeksi tai englanniksi. Lisäksi musiikkia käytettiin usein taustamusiikkina, tauko-musiikkina tai johdantona uuteen aiheeseen. Musiikkia valittaessa tärkeimmät kritee-rit olivat saatavuus, käyttötarkoitus ja sanat. Eniten käytettiin oppikirjasarjojen musiikkia. Suosituimmat musiikkigenret olivat pop ja rock. Opettajien mielipiteistä selvisi, että heidän mielestään oppilaat suhtautuivat musiikin käyttöön positiivisesti ja oppimistulokset olivat hyviä, mutteivät poikkea merkittävästi normaalin opetuksen aikaansaamista oppimistuloksista. Opettajien mielestä musiikin käyttö oli sinänsä helppoa, mutta teetti ylimääräistä työtä. He totesivat musiikin olevan monipuolinen lisämateriaali, mutta heillä oli joskus vaikeuksia keksiä sille erilaisia käyttötapoja.
first_indexed 2023-03-22T09:56:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-05-08T16:54:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-05-08T16:54:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1129160", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23392", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "HUMANISTINEN TIEDEKUNTA\r\nKIELTEN LAITOS\r\n\r\nHanna Pasanen\r\nUSING MUSIC IN EFL TEACHING AT LOWER SECONDARY EDUCATION: TEACHERS\u2019 EXPERIENCES AND OPINIONS\r\nPro Gradu -tutkielma\r\nEnglannin kieli\r\nHuhtikuu 2010 80 sivua + 3 liitett\u00e4\r\n\r\nMusiikki on t\u00e4rke\u00e4 osa murrosik\u00e4isen nuoren el\u00e4m\u00e4\u00e4. Se mahdollistaa erilaisten tunteiden l\u00e4pik\u00e4ymisen turvallisesti omien suosikkilaulujen kautta ja erilaiset harraste- ja faniryhm\u00e4t antavat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ovat nuorille t\u00e4rkeit\u00e4 harrastuksia. Musiikkia voidaan my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 englannin opetuksessa \u2013 musiikin eri sarat ovat l\u00e4hes pohjaton l\u00e4hde autenttiselle, ajankohtaiselle ja nuoria koskettavalle opetusmateriaalille. Kuitenkin sit\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin englannin opettajat Suomessa mu-siikkia tunneillaan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, on tutkittu v\u00e4h\u00e4n. Aiheesta on olemassa yksi aikaisempi tutkimus, ja sekin koskee opettajaopiskelijoita.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten musiikkia k\u00e4yte-t\u00e4\u00e4n englannintunneilla, mit\u00e4 sen avulla opetetaan ja miten yleist\u00e4 musiikin k\u00e4ytt\u00f6 on. Lis\u00e4ksi tutkittiin mill\u00e4 perustein opettajat valitsevat k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n musiikin ja mist\u00e4 he sen saavat, sek\u00e4 mitk\u00e4 musiikkigenret ovat suosituimpia. Edelleen selvitettiin, mink\u00e4laisia mielipiteit\u00e4 opettajilla on musiikin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, erityisesti koskien oppilai-den reagointia musiikin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, musiikin avulla aikaansaatuja oppimistuloksia sek\u00e4 musiikin k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 ja monipuolisuutta lis\u00e4materiaalina. \r\nTutkielman tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin elektronisella kyselylomakkeella, johon vastattiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Korppi-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4. Vastauspyynt\u00f6 l\u00e4hetet-tiin s\u00e4hk\u00f6postitse 350 L\u00e4nsi-Suomen l\u00e4\u00e4niss\u00e4 opettavalle opettajalle ja vastauksia saatiin 118. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin kvantitatiivisia perusmenetelmi\u00e4, ja tulokset esitettiin deskriptiivisesti frekvenssein\u00e4 ja prosentteina. Vapaaehtoiset, avoimet lis\u00e4kysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti. Reliabiliteetti selvitettiin Cronbachin alphoilla.\r\nTutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 musiikkia k\u00e4ytettiin eri kielitaidon osa-alueiden harjoitteluun useimmiten pari kertaa lukukaudessa per erilainen musiik-kia hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4 opetusmetodi. Luetun ja kuunnellun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 harjoiteltiin eni-ten aukkoteht\u00e4vien avulla, \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 laulamisen avulla, sanastoa etsim\u00e4ll\u00e4 tiettyyn teemaan liittyv\u00e4\u00e4 sanastoa, kielioppia opeteltiin etsim\u00e4ll\u00e4 sanoista esimerkkej\u00e4, kes-kustelua harjoiteltiin levyraadin avulla, kohdealueen kulttuurista opittiin musiikillis-ten n\u00e4ytteiden avulla ja kirjoittamista harjoiteltiin k\u00e4\u00e4nt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laulun sanoja joko suomeksi tai englanniksi. Lis\u00e4ksi musiikkia k\u00e4ytettiin usein taustamusiikkina, tauko-musiikkina tai johdantona uuteen aiheeseen. Musiikkia valittaessa t\u00e4rkeimm\u00e4t kritee-rit olivat saatavuus, k\u00e4ytt\u00f6tarkoitus ja sanat. Eniten k\u00e4ytettiin oppikirjasarjojen musiikkia. Suosituimmat musiikkigenret olivat pop ja rock. Opettajien mielipiteist\u00e4 selvisi, ett\u00e4 heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n oppilaat suhtautuivat musiikin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n positiivisesti ja oppimistulokset olivat hyvi\u00e4, mutteiv\u00e4t poikkea merkitt\u00e4v\u00e4sti normaalin opetuksen aikaansaamista oppimistuloksista. Opettajien mielest\u00e4 musiikin k\u00e4ytt\u00f6 oli sin\u00e4ns\u00e4 helppoa, mutta teetti ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4. He totesivat musiikin olevan monipuolinen lis\u00e4materiaali, mutta heill\u00e4 oli joskus vaikeuksia keksi\u00e4 sille erilaisia k\u00e4ytt\u00f6tapoja.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Pasanen (hakapasa) on 2010-05-08 16:54:52.809959. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-05-08T16:54:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201005081721.doc: 2671616 bytes, checksum: c8c6b151b3575cc6b6419acabd5bee3a (MD5)\r\nlicense.html: 5026 bytes, checksum: a8a1ffeed30f7698a7581405b979df38 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-05-08T16:54:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201005081721.doc: 2671616 bytes, checksum: c8c6b151b3575cc6b6419acabd5bee3a (MD5)\r\nlicense.html: 5026 bytes, checksum: a8a1ffeed30f7698a7581405b979df38 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "music", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201005081721", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23392
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c585242-bda8-4935-bdd8-f8bfbecfbfc7\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201005081721.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Hanna Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions language education English teaching music Englannin kieli English 301 kielet opetus oppiminen englannin kieli musiikki
title Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions
title_full Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions
title_fullStr Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions
title_full_unstemmed Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions
title_short Using music in EFL teaching at lower secondary education
title_sort using music in efl teaching at lower secondary education teachers experiences and opinions
title_sub teachers' experiences and opinions
title_txtP Using music in EFL teaching at lower secondary education : teachers' experiences and opinions
topic language education English teaching music Englannin kieli English 301 kielet opetus oppiminen englannin kieli musiikki
topic_facet 301 Englannin kieli English English teaching englannin kieli kielet language education music musiikki opetus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23392 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005081721
work_keys_str_mv AT pasanenhanna usingmusicineflteachingatlowersecondaryeducationteachersexperiencesandopinions