Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä

Huovila, Riitta & Rautio, Riitta. 2007. Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen syventävien opintojen tutkielma. 104 s. Opetussuunnitelmauudistus vuonna 2004 muutti käsityönopetuksen tavoitteenasettelua, minkä vuo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Huovila, Riitta, Rautio, Riitta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2007
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23305
_version_ 1826225734073450496
author Huovila, Riitta Rautio, Riitta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huovila, Riitta Rautio, Riitta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huovila, Riitta Rautio, Riitta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huovila, Riitta
datasource_str_mv jyx
description Huovila, Riitta & Rautio, Riitta. 2007. Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen syventävien opintojen tutkielma. 104 s. Opetussuunnitelmauudistus vuonna 2004 muutti käsityönopetuksen tavoitteenasettelua, minkä vuoksi muotoilimme opetustyöhömme vuonna 2005 nelikenttämallin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja käsityönopetuksen tavoitteita jäsentäväksi työvälineeksi. Nelikentässä ryhmittelemme käsityön tavoitteet neljään lohkoon: 1) perustaitojen ja niihin liittyvien tietojen tavoitteet 2) suunnittelun tavoitteet 3) työskentelytaidolliset tavoitteet sekä 4) yleiset kasvatukselliset tavoitteet. Olemme käyttäneet nelikenttää sekä peruskoulun käsityönopetuksessa että luokanopettajakoulutuksessa etenkin opetusharjoitteluohjauksen työvälineenä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nelikenttä jäsentää opettajaharjoittelijoiden ajattelussa käsityön opetussuunnitelmaa ja käsityön teoreettista ajattelua sekä käsityönopetuksen suunnittelua ja toteutusta. Koehenkilöjoukkomme koostui tekstiilityönopetusta lukuvuonna 2005–06 harjoitelleista luokanopettajaopiskelijoista, ja tutkimuksemme aineistona olivat opettajaharjoittelijoiden harjoitteluraportit sekä heille nelikentän käytöstä tekemämme kyselyn vastaukset. Tutkimusmenetelmämme aiheistomme raporttiosuuden kohdalla oli sisällönanalyysi. Luokittelimme opiskelijoiden käsityöhön liittyvät maininnat tutkimusongelmaamme pohjautuviin pääluokkiin, ja ryhmittelimme ne pääluokkien sisällä nelikentän lohkojen mukaisiin ryhmiin. Aineistomme kyselyosuus oli suppea, ja se käsiteltiin ryhmittelemällä. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että nelikenttä ei jäsennä käsityön teoreettista ajattelua. Tämän osoittivat opiskelijoiden raporttipohdinnat ja tekemämme kyselyn vastaukset. Sen sijaan nelikenttä toimi erinomaisesti käsityön käytännön työvälineenä. Se jäsensi sekä opiskelijoiden tavoitteenasettelua että käsityönopetuksen suunnittelua ja toteutusta. Sen osoittivat sekä harjoitteluraportit että opiskelijoilta suorana palautteena tulleet kyselyvastaukset. Yhtenä tutkimuksen tuloksena voidaan pitää myös sitä, että aineistostamme nousi esiin aikaisemmin laatimamme kouluopetuksen ja oppilaan tavoitteiden kirjaamiseen tarkoitetun nelikentän vierelle opettajana kasvamisen tavoitteille suunnattu nelikenttä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovila, Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautio, Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-04-29T04:34:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-04-29T04:34:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2007", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1128619", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23305", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huovila, Riitta & Rautio, Riitta. 2007. Nelikentt\u00e4 k\u00e4sity\u00f6nopetuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen syvent\u00e4vien opintojen tutkielma. \r\n104 s.\r\n\r\n\r\nOpetussuunnitelmauudistus vuonna 2004 muutti k\u00e4sity\u00f6nopetuksen tavoitteenasettelua, mink\u00e4 vuoksi muotoilimme opetusty\u00f6h\u00f6mme vuonna 2005 nelikentt\u00e4mallin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja k\u00e4sity\u00f6nopetuksen tavoitteita j\u00e4sent\u00e4v\u00e4ksi ty\u00f6v\u00e4lineeksi. Nelikent\u00e4ss\u00e4 ryhmittelemme k\u00e4sity\u00f6n tavoitteet nelj\u00e4\u00e4n lohkoon: 1) perustaitojen ja niihin liittyvien tietojen tavoitteet 2) suunnittelun tavoitteet 3) ty\u00f6skentelytaidolliset tavoitteet sek\u00e4 4) yleiset kasvatukselliset tavoitteet. Olemme k\u00e4ytt\u00e4neet nelikentt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 peruskoulun k\u00e4sity\u00f6nopetuksessa ett\u00e4 luokanopettajakoulutuksessa etenkin opetusharjoitteluohjauksen ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka nelikentt\u00e4 j\u00e4sent\u00e4\u00e4 opettajaharjoittelijoiden ajattelussa k\u00e4sity\u00f6n opetussuunnitelmaa ja k\u00e4sity\u00f6n teoreettista ajattelua sek\u00e4 k\u00e4sity\u00f6nopetuksen suunnittelua ja toteutusta. Koehenkil\u00f6joukkomme koostui tekstiility\u00f6nopetusta lukuvuonna 2005\u201306 harjoitelleista luokanopettajaopiskelijoista, ja tutkimuksemme aineistona olivat opettajaharjoittelijoiden harjoitteluraportit sek\u00e4 heille nelikent\u00e4n k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 tekem\u00e4mme kyselyn vastaukset.\r\nTutkimusmenetelm\u00e4mme aiheistomme raporttiosuuden kohdalla oli sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Luokittelimme opiskelijoiden k\u00e4sity\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t maininnat tutkimusongelmaamme pohjautuviin p\u00e4\u00e4luokkiin, ja ryhmittelimme ne p\u00e4\u00e4luokkien sis\u00e4ll\u00e4 nelikent\u00e4n lohkojen mukaisiin ryhmiin. Aineistomme kyselyosuus oli suppea, ja se k\u00e4siteltiin ryhmittelem\u00e4ll\u00e4. \r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 nelikentt\u00e4 ei j\u00e4senn\u00e4 k\u00e4sity\u00f6n teoreettista ajattelua. T\u00e4m\u00e4n osoittivat opiskelijoiden raporttipohdinnat ja tekem\u00e4mme kyselyn vastaukset. Sen sijaan nelikentt\u00e4 toimi erinomaisesti k\u00e4sity\u00f6n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4. Se j\u00e4sensi sek\u00e4 opiskelijoiden tavoitteenasettelua ett\u00e4 k\u00e4sity\u00f6nopetuksen suunnittelua ja toteutusta. Sen osoittivat sek\u00e4 harjoitteluraportit ett\u00e4 opiskelijoilta suorana palautteena tulleet kyselyvastaukset. \r\nYhten\u00e4 tutkimuksen tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 aineistostamme nousi esiin aikaisemmin laatimamme kouluopetuksen ja oppilaan tavoitteiden kirjaamiseen tarkoitetun nelikent\u00e4n vierelle opettajana kasvamisen tavoitteille suunnattu nelikentt\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riitta Huovila (rikahuov) on 2010-04-29 04:34:21.299391. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-04-29T04:34:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004291611.pdf: 965017 bytes, checksum: 7cde36302084b3478082439fb7198db7 (MD5)\r\nlicense.html: 5463 bytes, checksum: e61fef468e150874455bb6024eedc641 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-04-29T04:34:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004291611.pdf: 965017 bytes, checksum: 7cde36302084b3478082439fb7198db7 (MD5)\r\nlicense.html: 5463 bytes, checksum: e61fef468e150874455bb6024eedc641 (MD5)\r\n Previous issue date: 2007", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sity\u00f6nopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstiility\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nelikentt\u00e4 k\u00e4sity\u00f6nopetuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201004291611", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstiility\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekninen ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23305
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2007-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2007
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4dd9f6b-28de-440c-832d-587c9d5a3c3b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201004291611.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2007
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huovila, Riitta Rautio, Riitta Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä käsityönopetus käsityö tekstiilityö Education Kasvatustiede 102 opetus opetussuunnitelmat opetusharjoittelu tekninen työ
title Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä
title_full Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä
title_fullStr Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä
title_full_unstemmed Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä
title_short Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä
title_sort nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä
title_txtP Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä
topic käsityönopetus käsityö tekstiilityö Education Kasvatustiede 102 opetus opetussuunnitelmat opetusharjoittelu tekninen työ
topic_facet 102 Education Kasvatustiede käsityö käsityönopetus opetus opetusharjoittelu opetussuunnitelmat tekninen työ tekstiilityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23305 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004291611
work_keys_str_mv AT huovilariitta nelikenttäkäsityönopetuksenkäytännöntyövälineenä