Etude d une critique littéraire du roman le testament français d Andreï Makine

Tämän tutkielman kohteena oli kirjailija Andreï Makinen romaanista Ranskalainen testamentti kirjoitettu kirjallisuuskritiikki. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella erilaisia kritiikin lähestymistapoja nykyaikaisessa kirjallisuuskritiikissä. Teoriaosuudessa käsitellään eri kirjallisuuskritiikin ko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Grönholm, Tanja
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fra
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23280
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman kohteena oli kirjailija Andreï Makinen romaanista Ranskalainen testamentti kirjoitettu kirjallisuuskritiikki. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella erilaisia kritiikin lähestymistapoja nykyaikaisessa kirjallisuuskritiikissä. Teoriaosuudessa käsitellään eri kirjallisuuskritiikin koulukuntien näkemyksiä 1800-luvulta 1960-luvulle asti. Teoriaosa perustuu La critique littéraire -kirjaan. Analyysiosuudessa aineistona on käytetty ranskalaisessa aikakausilehdessä ilmestynyttä kritiikkiä romaanista Ranskalainen testamentti. Ensimmäisessä analyysiosuudessa tarkastellaan kritiikin sisältöä kappale kappaleelta samalla analysoiden kritiikin rakennetta. Toisessa analyysiosuudessa keskitytään kritiikissä esiintyvään intertekstualisuuteen, onomastiikkaan ja sanastoon, joka käsittelee yliluonnollisuutta. Tutkimuksen synteesiosassa yhdistetään teoria- ja analyysiosuus. Tässä tutkielman kolmannessa osassa tarkastellaan teoriaosuudessa käsiteltyjen kritiikin lähestymistapojen esiintymistä nykyaikaisessa kritiikissä. Synteesiosuus osoittaa, että kriitikolla on oma tapansa kirjoittaa kritiikkiä. Hän ei noudata yhtä ainoaa lähestymistapaa, vaan yhdistää useampia teoriaosuudessa esitettyjä tyylejä. Kriitikko osoittaa myös, ettei nykypäivänä ole enää yhtä ainoaa oikeaa tapaa kritisoida kirjallisuutta, vaan kritiikkiä on mahdollista antaa myös omaperäisesti.