Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria

Teimme tapaustutkimuksen alkuopetuksen luokkaan, jossa tutkimme paljon huomiota saanutta ilmiötä koulukiusaamista. Tutkimme mitä kiusaaminen on oppilaiden ja opettajan mielestä, esiintyykö tutkimusluokassa kiusaamista, miten siihen puututaan ja kuinka luokanopettaja ennaltaehkäisee koulukiusaamisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Marttinen, Simo, Peura, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23263
_version_ 1826225734071353344
author Marttinen, Simo Peura, Veera
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marttinen, Simo Peura, Veera Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marttinen, Simo Peura, Veera Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marttinen, Simo
datasource_str_mv jyx
description Teimme tapaustutkimuksen alkuopetuksen luokkaan, jossa tutkimme paljon huomiota saanutta ilmiötä koulukiusaamista. Tutkimme mitä kiusaaminen on oppilaiden ja opettajan mielestä, esiintyykö tutkimusluokassa kiusaamista, miten siihen puututaan ja kuinka luokanopettaja ennaltaehkäisee koulukiusaamisen syntymistä. Käytimme tutkimiseen kouluetnografista lähestymistapaa, johon sisältyi havainnointia, haastatteluja sekä sosiometrisen mittauksen toteuttaminen luokassa. Tutkimuksen tulokset osoittivat koulukiusaamisen olevan fyysistä tai henkistä kiusaamista, se voi olla näkyvää tai ulospäin hyvin huomaamatonta. Löysimme sosiometrisen mittauksen avulla kaksi kiusattua, joten sosiometrinen mittaus osoittautui erittäin hyväksi välineeksi selvittää lasten sosiaalisia suhteita. Luokanopettaja oli havainnut kiusaamista ja puuttunutkin siihen, tapauksiin puututtiin uudestaan ja syvemmin tutkimuksemme myötä. Kiusaamistapauksia selvitettiin yhdessä erityisopettajan ja oppilaiden vanhempien kanssa, jolloin oppilaat päädyttiin sijoittamaan seuraavana lukuvuonna eri luokkiin kuin heidän kiusaajansa. Kiusaamisen ennaltaehkäiseminen lähtee yhteisen ymmärryksen luomisesta sille, mitä on koulukiusaaminen. Muita kiusaamisen ennaltaehkäiseviä toimia ovat yhteisten sääntöjen luominen, projektit, positiiviset palautejärjestelmät sekä avoin vuorovaikutus sekä luottamus opettajan ja oppilaiden välinen luottamus. Tutkimus osoitti, että kiusaamista voi tapahtua myös luokissa, joissa sitä ei uskoisi tapahtu-van. Kiusaamista tapahtuu eniten välitunneilla ja tuntien siirtymävaiheissa, jolloin opettaja ei ole tilanteita näkemässä. Kiusaamiseen puuttuminen on välttämätöntä, jotta se saataisiin loppumaan. Vielä tärkeämpää on kuitenkin ennaltaehkäisevä työ, jonka pitäisi olla arkipäivää jokaisen luokan toimintakulttuurissa. Jokaisella koululla tulisi olla suunnitelma, kuinka kiusaamista ennaltaehkäistään, miten siihen puututaan ja kuinka tilannetta seurataan jatkossa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Marttinen, Simo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peura, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-04-22T14:45:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-04-22T14:45:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1128635", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23263", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teimme tapaustutkimuksen alkuopetuksen luokkaan, jossa tutkimme paljon huomiota saanutta ilmi\u00f6t\u00e4 koulukiusaamista. Tutkimme mit\u00e4 kiusaaminen on oppilaiden ja opettajan mielest\u00e4, esiintyyk\u00f6 tutkimusluokassa kiusaamista, miten siihen puututaan ja kuinka luokanopettaja ennaltaehk\u00e4isee koulukiusaamisen syntymist\u00e4. K\u00e4ytimme tutkimiseen kouluetnografista l\u00e4hestymistapaa, johon sis\u00e4ltyi havainnointia, haastatteluja sek\u00e4 sosiometrisen mittauksen toteuttaminen luokassa.\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat koulukiusaamisen olevan fyysist\u00e4 tai henkist\u00e4 kiusaamista, se voi olla n\u00e4kyv\u00e4\u00e4 tai ulosp\u00e4in hyvin huomaamatonta. L\u00f6ysimme sosiometrisen mittauksen avulla kaksi kiusattua, joten sosiometrinen mittaus osoittautui eritt\u00e4in hyv\u00e4ksi v\u00e4lineeksi selvitt\u00e4\u00e4 lasten sosiaalisia suhteita. Luokanopettaja oli havainnut kiusaamista ja puuttunutkin siihen, tapauksiin puututtiin uudestaan ja syvemmin tutkimuksemme my\u00f6t\u00e4. Kiusaamistapauksia selvitettiin yhdess\u00e4 erityisopettajan ja oppilaiden vanhempien kanssa, jolloin oppilaat p\u00e4\u00e4dyttiin sijoittamaan seuraavana lukuvuonna eri luokkiin kuin heid\u00e4n kiusaajansa. Kiusaamisen ennaltaehk\u00e4iseminen l\u00e4htee yhteisen ymm\u00e4rryksen luomisesta sille, mit\u00e4 on koulukiusaaminen. Muita kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isevi\u00e4 toimia ovat yhteisten s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen luominen, projektit, positiiviset palautej\u00e4rjestelm\u00e4t sek\u00e4 avoin vuorovaikutus sek\u00e4 luottamus opettajan ja oppilaiden v\u00e4linen luottamus.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 kiusaamista voi tapahtua my\u00f6s luokissa, joissa sit\u00e4 ei uskoisi tapahtu-van. Kiusaamista tapahtuu eniten v\u00e4litunneilla ja tuntien siirtym\u00e4vaiheissa, jolloin opettaja ei ole tilanteita n\u00e4kem\u00e4ss\u00e4. Kiusaamiseen puuttuminen on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4, jotta se saataisiin loppumaan. Viel\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 on kuitenkin ennaltaehk\u00e4isev\u00e4 ty\u00f6, jonka pit\u00e4isi olla arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4 jokaisen luokan toimintakulttuurissa. Jokaisella koululla tulisi olla suunnitelma, kuinka kiusaamista ennaltaehk\u00e4ist\u00e4\u00e4n, miten siihen puututaan ja kuinka tilannetta seurataan jatkossa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Simo Marttinen (sijuiima) on 2010-04-22 14:45:01.119840. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-04-22T14:45:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004221554.pdf: 557529 bytes, checksum: bcd53c1ee2f96d08ab8d02ef730d2c88 (MD5)\r\nlicense.html: 5465 bytes, checksum: fbe93601a1f5ee03639303003d05ab85 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-04-22T14:45:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004221554.pdf: 557529 bytes, checksum: bcd53c1ee2f96d08ab8d02ef730d2c88 (MD5)\r\nlicense.html: 5465 bytes, checksum: fbe93601a1f5ee03639303003d05ab85 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ennaltaehk\u00e4iseminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seuranta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteinen ymm\u00e4rrys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiometrinen mittaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulukiusaamisen ennaltaehk\u00e4seminen osana luokan toimintakulttuuria", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201004221554", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sosiometrinen mittaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seuranta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23263
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29b31ab4-cb72-4118-9793-6c5641903210\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201004221554.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marttinen, Simo Peura, Veera Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria koulukiusaaminen ennaltaehkäiseminen puuttuminen seuranta yhteinen ymmärrys etnografia sosiometrinen mittaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sosiometrinen mittaus Etnografia 103 kiusaaminen ennaltaehkäisy sosiaalinen vuorovaikutus
title Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
title_full Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
title_fullStr Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
title_full_unstemmed Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
title_short Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
title_sort koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
title_txtP Koulukiusaamisen ennaltaehkäseminen osana luokan toimintakulttuuria
topic koulukiusaaminen ennaltaehkäiseminen puuttuminen seuranta yhteinen ymmärrys etnografia sosiometrinen mittaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sosiometrinen mittaus Etnografia 103 kiusaaminen ennaltaehkäisy sosiaalinen vuorovaikutus
topic_facet 103 Etnografia Luokanopettajakoulutus Sosiometrinen mittaus Teacher Education ennaltaehkäiseminen ennaltaehkäisy etnografia kiusaaminen koulukiusaaminen puuttuminen seuranta sosiaalinen vuorovaikutus sosiometrinen mittaus yhteinen ymmärrys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23263 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004221554
work_keys_str_mv AT marttinensimo koulukiusaamisenennaltaehkäseminenosanaluokantoimintakulttuuria