L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande

Kestävä kehitys on pohja hyvinvoinnillemme ja mahdollistaa tulevienkin sukupolvien hyvän elämän. Asiaan perehtyneille on selvää, että tarvitsemme luonnon tarjoamia tuotteita ja palveluita omaan selviämiseemme, puhumattakaan henkisestä hyvinvoinnistamme. Kaikki eivät sitä kuitenkaan ole sisäistäneet,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ratava, Paula
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23262
_version_ 1826225764242030592
author Ratava, Paula
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ratava, Paula Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ratava, Paula Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ratava, Paula
datasource_str_mv jyx
description Kestävä kehitys on pohja hyvinvoinnillemme ja mahdollistaa tulevienkin sukupolvien hyvän elämän. Asiaan perehtyneille on selvää, että tarvitsemme luonnon tarjoamia tuotteita ja palveluita omaan selviämiseemme, puhumattakaan henkisestä hyvinvoinnistamme. Kaikki eivät sitä kuitenkaan ole sisäistäneet, vaikka nykyään jo opetussuunnitelmat, saati sitten kansainväliset strategiat, velvoittavat kestävän kehityksen kasvatukseen kouluissa ja näin ollen myös kielten opetuksessa ja ranskan oppikirjoissa. Ovatko oppikirjojen tekijät kuitenkaan ottaneet huomioon näitä velvoitteita, jotka jo moraalisesti sitovat niitä noudattamaan? Näkyykö kestävän kehityksen kasvatus ranskan kielen oppikirjoissa, ja jos näkyy niin missä määrin ja millä lailla? Vastatakseni näihin kysymyksiin, tutkin kestävän kehityksen kasvatuksen esiintymistä neljässä ranskan kielen oppikirjasarjassa: Allez, allez viens !, Pont, Sur le vif ja Voilà !. Aloitan tutkielmani esittelemällä peruskäsitteitä, kuten kestävä kehitys, jotka tulee ymmärtää ja kertomalla Unescon ympäristökasvatuksen tavoitteista sekä erilaisista ympäristökasvatuksen malleista. Seuraavassa luvussa erittelen, miksi kestävän kehityksen kasvatusta pitäisi olla myös kielten tunneilla: useiden määräyksien, strategioiden ja lakien takia, biologisista syistä, kuten riippuvuudestamme luontoon, sekä pedagogisista syistä, kuten oppiaineiden integroinnin hyödyistä. Itse analyysiosiossa kerron oppikirjoista löytämieni kestävään kehitykseen liittyvien lauseiden jakaumasta, niin kussakin kirjassa kuin koko kirjasarjassa, sekä jaottelen niitä niiden sisältämien kestävän kehityksen teemojen, kuten ympäristön tila ja luonnonrakkaus, mukaan sekä myös näkökulmien mukaan, jotka poimin ympäristökasvatuksen malleista ja Unescon tavoitteista. Kaiken kaikkiaan kestävän kehityksen erilaiset teemat ovat hyvin katettuina kirjasarjoissa kokonaisuutena, vaikkakin suurin osa niistä jää vain, enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraisen, maininnan tasolle ja monia teemoja jää mainitsematta. Myös teemojen jakautuminen kirjasarjojen kappaleiden kesken on hyvin epätasaista. Kun otetaan huomioon, että kestävän kehityksen tulisi olla koko koulutusjärjestelmän läpäisevä teema, on kyseenalaista, että pääosa kestävän kehityksen kasvatuksesta tapahtuu vain esimerkiksi yhdessä sarjan kirjassa tai kappaleessa, usein vielä kirjasarjan loppupuolella, joihin moni ranskan opiskelijoista ei jatka. Esitänkin tutkielmani loppupuolella parannusehdotuksia, joita kirjan tekijät voisivat ottaa huomioon. Kuten kaikilla kasvatustyössä olevilla, myös oppikirjojen tekijöillä, on suuri vastuu kestävän kehityksen periaatteiden toteuttamisesta ja eteenpäin välittämisestä. On muistettava, että on kyse juuri oppilaiden tulevaisuudesta.
first_indexed 2024-09-11T08:53:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ratava, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-04-22T12:09:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-04-22T12:09:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1128207", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23262", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kest\u00e4v\u00e4 kehitys on pohja hyvinvoinnillemme ja mahdollistaa tulevienkin sukupolvien hyv\u00e4n el\u00e4m\u00e4n. Asiaan perehtyneille on selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 tarvitsemme luonnon tarjoamia tuotteita ja palveluita omaan selvi\u00e4miseemme, puhumattakaan henkisest\u00e4 hyvinvoinnistamme. Kaikki eiv\u00e4t sit\u00e4 kuitenkaan ole sis\u00e4ist\u00e4neet, vaikka nyky\u00e4\u00e4n jo opetussuunnitelmat, saati sitten kansainv\u00e4liset strategiat, velvoittavat kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kasvatukseen kouluissa ja n\u00e4in ollen my\u00f6s kielten opetuksessa ja ranskan oppikirjoissa. Ovatko oppikirjojen tekij\u00e4t kuitenkaan ottaneet huomioon n\u00e4it\u00e4 velvoitteita, jotka jo moraalisesti sitovat niit\u00e4 noudattamaan? N\u00e4kyyk\u00f6 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kasvatus ranskan kielen oppikirjoissa, ja jos n\u00e4kyy niin miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ja mill\u00e4 lailla? Vastatakseni n\u00e4ihin kysymyksiin, tutkin kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kasvatuksen esiintymist\u00e4 nelj\u00e4ss\u00e4 ranskan kielen oppikirjasarjassa: Allez, allez viens !, Pont, Sur le vif ja Voil\u00e0 !.\r\n\r\nAloitan tutkielmani esittelem\u00e4ll\u00e4 perusk\u00e4sitteit\u00e4, kuten kest\u00e4v\u00e4 kehitys, jotka tulee ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja kertomalla Unescon ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen tavoitteista sek\u00e4 erilaisista ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen malleista. Seuraavassa luvussa erittelen, miksi kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kasvatusta pit\u00e4isi olla my\u00f6s kielten tunneilla: useiden m\u00e4\u00e4r\u00e4yksien, strategioiden ja lakien takia, biologisista syist\u00e4, kuten riippuvuudestamme luontoon, sek\u00e4 pedagogisista syist\u00e4, kuten oppiaineiden integroinnin hy\u00f6dyist\u00e4. Itse analyysiosiossa kerron oppikirjoista l\u00f6yt\u00e4mieni kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kehitykseen liittyvien lauseiden jakaumasta, niin kussakin kirjassa kuin koko kirjasarjassa, sek\u00e4 jaottelen niit\u00e4 niiden sis\u00e4lt\u00e4mien kest\u00e4v\u00e4n kehityksen teemojen, kuten ymp\u00e4rist\u00f6n tila ja luonnonrakkaus, mukaan sek\u00e4 my\u00f6s n\u00e4k\u00f6kulmien mukaan, jotka poimin ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen malleista ja Unescon tavoitteista.\r\n\r\nKaiken kaikkiaan kest\u00e4v\u00e4n kehityksen erilaiset teemat ovat hyvin katettuina kirjasarjoissa kokonaisuutena, vaikkakin suurin osa niist\u00e4 j\u00e4\u00e4 vain, enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n tulkinnanvaraisen, maininnan tasolle ja monia teemoja j\u00e4\u00e4 mainitsematta. My\u00f6s teemojen jakautuminen kirjasarjojen kappaleiden kesken on hyvin ep\u00e4tasaista. Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen tulisi olla koko koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4n l\u00e4p\u00e4isev\u00e4 teema, on kyseenalaista, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4osa kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kasvatuksesta tapahtuu vain esimerkiksi yhdess\u00e4 sarjan kirjassa tai kappaleessa, usein viel\u00e4 kirjasarjan loppupuolella, joihin moni ranskan opiskelijoista ei jatka. Esit\u00e4nkin tutkielmani loppupuolella parannusehdotuksia, joita kirjan tekij\u00e4t voisivat ottaa huomioon. Kuten kaikilla kasvatusty\u00f6ss\u00e4 olevilla, my\u00f6s oppikirjojen tekij\u00f6ill\u00e4, on suuri vastuu kest\u00e4v\u00e4n kehityksen periaatteiden toteuttamisesta ja eteenp\u00e4in v\u00e4litt\u00e4misest\u00e4. On muistettava, ett\u00e4 on kyse juuri oppilaiden tulevaisuudesta.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Ratava (paherata) on 2010-04-22 12:09:53.119631. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-04-22T12:09:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004221553.pdf: 1656489 bytes, checksum: 74d11c345b3a05276b230912fbaaf08e (MD5)\r\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: 7ae6935971767db71e9c2292ffafb90a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-04-22T12:09:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004221553.pdf: 1656489 bytes, checksum: 74d11c345b3a05276b230912fbaaf08e (MD5)\r\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: 7ae6935971767db71e9c2292ffafb90a (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Allez, allez viens!", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pont", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sur le vif", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Voila\u0300!", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u2019inte\u0301gration de l\u2019e\u0301ducation au de\u0301-veloppement durable dans l\u2019enseignement du FLE en Finlande", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201004221553", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23262
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:56:54Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5a418caf-2f6e-4b31-9c04-0eb00eb1c012\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201004221553.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ratava, Paula L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande Allez, allez viens! Pont Sur le vif Voilà! Romaaninen filologia Romance Philology 307 kestävä kehitys ympäristökasvatus kielet opetus ranskan kieli oppikirjat
title L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande
title_full L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande
title_fullStr L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande
title_full_unstemmed L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande
title_short L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande
title_sort l intégration de l éducation au dé veloppement durable dans l enseignement du fle en finlande
title_txtP L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande
topic Allez, allez viens! Pont Sur le vif Voilà! Romaaninen filologia Romance Philology 307 kestävä kehitys ympäristökasvatus kielet opetus ranskan kieli oppikirjat
topic_facet 307 Allez, allez viens! Pont Romaaninen filologia Romance Philology Sur le vif Voilà! kestävä kehitys kielet opetus oppikirjat ranskan kieli ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23262 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004221553
work_keys_str_mv AT ratavapaula lintegrationdeleducationaudeveloppementdurabledanslenseignementdufleenfinlande