Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa

Tutkimuksessa selvitettiin kestävän kehityksen kasvatuksen tilannetta peruskouluissa ja lukioissa. Tarkastelussa olivat ympäristöohjelmien, -vastaavien ja -ryhmien määrät sekä koulun koon ja asteen vaikutus niihin. Tilannetta tarkasteltiin myös esimerkkimaakuntien näkökulmasta. Ympä-ristöohjelman te...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Susiluoma, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23261
_version_ 1828193145282625536
author Susiluoma, Saara
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Susiluoma, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Susiluoma, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Susiluoma, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin kestävän kehityksen kasvatuksen tilannetta peruskouluissa ja lukioissa. Tarkastelussa olivat ympäristöohjelmien, -vastaavien ja -ryhmien määrät sekä koulun koon ja asteen vaikutus niihin. Tilannetta tarkasteltiin myös esimerkkimaakuntien näkökulmasta. Ympä-ristöohjelman tehneiltä kouluilta tiedusteltiin lisäksi ohjelman vaikutta-vuutta, sisältöä ja laatimisprosessia. Niiltä kouluilta, joilla ohjelmaa ei ol-lut, kysyttiin syytä siihen. Tutkimuksen aineisto saatiin ympäristöministe-riön tuella toteutetusta hankkeesta, jossa tehtiin laaja kysely keväällä 2008. Kysymykset olivat strukturoituja ja vastauksia saatiin kaikkiaan 597 kou-lusta. Aineisto käsiteltiin tilastollisesti laskemalla frekvenssejä, prosentteja sekä ristiintaulukoimalla ja arvioimalla erojen tilastollista merkitsevyyttä Khiin neliö -testillä. Tutkimuksen taustalla ovat kansalliset kestävää kehitystä edistävän kas-vatuksen ja koulutuksen strategiat, joissa tavoitteena on, että kaikki kasva-tusorganisaatiot laativat oman kestävän kehityksen ohjelman. Suomen strategiat pohjaavat kansainvälisiin prosesseihin, joista tärkeimpänä YK:n Kestävää kehitystä edistävän koulutuksen vuosikymmen 2005–2014. Tut-kimuksen tuloksia verrataan vuosituhannen vaihteessa tehtyyn teema-arviointiin. Ympäristöohjelma ja -vastaava on noin neljänneksessä oppilaitoksia. Ym-päristöryhmä löytyy noin 19 prosentista kouluja. Liki 60 prosentilla ei ole mitään kysytyistä. Koulun koko oli merkittävin vaikuttaja ympäristöoh-jelmien määriin: pienissä oli vähiten, suurissa eniten. Maakuntien väliltä löytyi myös selkeitä eroja. Ohjelmat olivat vaikuttavia, mutta epätarkkoja eikä osallistuminen niiden valmistelussa ollut laajaa. Laadukkaita ohjel-mista oli 40 prosenttia. Näissä ohjelmissa oli määritelty tavoitteet, toimen-piteet, arviointi ja vastuuhenkilöt. Hyvä osallistuminen, jolloin opettajat, oppilaat ja muu henkilökunta saivat osallistua, toteutui 29 prosentissa oh-jelmia. Laadukas ohjelma ja hyvä osallistuminen toteutuivat 20 prosentis-sa ohjelmia.
first_indexed 2023-03-22T09:59:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Susiluoma, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-04-22T10:51:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-04-22T10:51:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1128200", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23261", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin kest\u00e4v\u00e4n kehityksen kasvatuksen tilannetta peruskouluissa ja lukioissa. Tarkastelussa olivat ymp\u00e4rist\u00f6ohjelmien, -vastaavien ja -ryhmien m\u00e4\u00e4r\u00e4t sek\u00e4 koulun koon ja asteen vaikutus niihin. Tilannetta tarkasteltiin my\u00f6s esimerkkimaakuntien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ymp\u00e4-rist\u00f6ohjelman tehneilt\u00e4 kouluilta tiedusteltiin lis\u00e4ksi ohjelman vaikutta-vuutta, sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja laatimisprosessia. Niilt\u00e4 kouluilta, joilla ohjelmaa ei ol-lut, kysyttiin syyt\u00e4 siihen. Tutkimuksen aineisto saatiin ymp\u00e4rist\u00f6ministe-ri\u00f6n tuella toteutetusta hankkeesta, jossa tehtiin laaja kysely kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2008. Kysymykset olivat strukturoituja ja vastauksia saatiin kaikkiaan 597 kou-lusta. Aineisto k\u00e4siteltiin tilastollisesti laskemalla frekvenssej\u00e4, prosentteja sek\u00e4 ristiintaulukoimalla ja arvioimalla erojen tilastollista merkitsevyytt\u00e4 Khiin neli\u00f6 -testill\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksen taustalla ovat kansalliset kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n kas-vatuksen ja koulutuksen strategiat, joissa tavoitteena on, ett\u00e4 kaikki kasva-tusorganisaatiot laativat oman kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ohjelman. Suomen strategiat pohjaavat kansainv\u00e4lisiin prosesseihin, joista t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 YK:n Kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n koulutuksen vuosikymmen 2005\u20132014. Tut-kimuksen tuloksia verrataan vuosituhannen vaihteessa tehtyyn teema-arviointiin.\r\n\r\nYmp\u00e4rist\u00f6ohjelma ja -vastaava on noin nelj\u00e4nneksess\u00e4 oppilaitoksia. Ym-p\u00e4rist\u00f6ryhm\u00e4 l\u00f6ytyy noin 19 prosentista kouluja. Liki 60 prosentilla ei ole mit\u00e4\u00e4n kysytyist\u00e4. Koulun koko oli merkitt\u00e4vin vaikuttaja ymp\u00e4rist\u00f6oh-jelmien m\u00e4\u00e4riin: pieniss\u00e4 oli v\u00e4hiten, suurissa eniten. Maakuntien v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi my\u00f6s selkeit\u00e4 eroja. Ohjelmat olivat vaikuttavia, mutta ep\u00e4tarkkoja eik\u00e4 osallistuminen niiden valmistelussa ollut laajaa. Laadukkaita ohjel-mista oli 40 prosenttia. N\u00e4iss\u00e4 ohjelmissa oli m\u00e4\u00e4ritelty tavoitteet, toimen-piteet, arviointi ja vastuuhenkil\u00f6t. Hyv\u00e4 osallistuminen, jolloin opettajat, oppilaat ja muu henkil\u00f6kunta saivat osallistua, toteutui 29 prosentissa oh-jelmia. Laadukas ohjelma ja hyv\u00e4 osallistuminen toteutuivat 20 prosentis-sa ohjelmia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Susiluoma (samasusi) on 2010-04-22 10:51:49.831915. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-04-22T10:51:52Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004221552.pdf: 1986167 bytes, checksum: 9aced6e2e49a737c4fd171b3f10e92cc (MD5)\r\nlicense.html: 4997 bytes, checksum: a791130db358aa1e725730e4553b5ffa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-04-22T10:51:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004221552.pdf: 1986167 bytes, checksum: 9aced6e2e49a737c4fd171b3f10e92cc (MD5)\r\nlicense.html: 4997 bytes, checksum: a791130db358aa1e725730e4553b5ffa (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4 kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6ohjelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ohjelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutusjaosto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201004221552", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6ohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23261
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:07Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d79c02dd-4172-4846-bb29-1f816cbfcce2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201004221552.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Susiluoma, Saara Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa ympäristökasvatus kestävää kehitystä edistävä kasvatus ympäristöohjelma kestävän kehityksen ohjelma koulutusjaosto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kestävä kehitys kasvatus ympäristöohjelmat
title Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa
title_full Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa
title_fullStr Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa
title_full_unstemmed Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa
title_short Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa
title_sort kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa
title_txtP Kestävän kehityksen ohjelmat peruskouluissa ja lukioissa
topic ympäristökasvatus kestävää kehitystä edistävä kasvatus ympäristöohjelma kestävän kehityksen ohjelma koulutusjaosto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kestävä kehitys kasvatus ympäristöohjelmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kasvatus kestävä kehitys kestävän kehityksen ohjelma kestävää kehitystä edistävä kasvatus koulutusjaosto ympäristökasvatus ympäristöohjelma ympäristöohjelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23261 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004221552
work_keys_str_mv AT susiluomasaara kestävänkehityksenohjelmatperuskouluissajalukioissa